Nekromanti Låg dollar, hög köplust

Foggmock

Myrmidon
Jo. Dollarn är ju nere på typ sex och femtio, så det vore slöseri med pengar att inte handla stuff från andra sidan pölen.

Jag råkar dessutom, efter att ha levt sparsamt på en stor lön i september, ha en massa pengar över.

Saker jag ska köpa:
En iPod Nano 4 gig till min mor
En iPod Touch till mig själv
En Billy (jag är i digert behov av bokhyllmeter)
Thinking Putty

...men vad mer? Jag har åtskilliga tusenlappar som behöver slösas upp. Hjälp mig!

(Nej, jag kommer inte köpa något åt dig. :gremelak:)

krank

Går ondskans ärenden
(Nej, jag kommer inte köpa något åt dig. )
Ge mig pengarna direkt då? =)

Eller köpa dyra begagnade rollspelsböcker...

Saxifrage

Hero
Jag åker snart till USA och kan då alltså leva gott på Europeisk valuta. Mys. Kanske blir det en något dyrare hyrbil. Är det vanligt med hybrid-hyrisar i staterna? Eftersom jag är miljöindoktrinerad från födseln bär det mig emot att åka idiotstort, men en hybrid vore faktiskt kul. Och så ska jag passa på att bunkra ett skitlass SF-pockets. Boklådorna över där får faktiskt Akademibokhandeln att framstå som Vänersborgs stadsbibliotek i jämförelse.

Möjligen ska jag också se över beställningar av lite mätsystem till jobbet. När kursen är svag har man ett bättre case mot chefen och griniga ekonomer (ekonomer går som bekant fyra år i skolan för att lära sig säga "nej det blir för dyrt" till ingenjörer).

/Sax, som på ett annat plan hoppas att USA får fart på ekonomin

Dimfrost

Special Circumstances
Nackdelen är väl att USPS höjde priserna något extremt nyligen, så att fynda på till exempel ebay är mer eller mindre dött om man inte hittar grejerna i Storbritannien. Frakt på $13-18 för fastpriskuvert har jag råkat ut för. Men det kanske är annorlunda i faktiska butiker?

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Japp. Attans otur att dealen med OLPC för att "köpa en, betala för två" bara är öppen för amerikaner än så långe. Jag skulle gladeligen betalat för fyra och fått två.

Foggmock

Myrmidon
Internationell frakt på de ställen jag surfat runt på verkar ligga på rätt normala nivåer, men de flesta har väl å andra sidan hyfsade företagsavtal eller något med Jänkiska Postvärken. Själv är jag mentalt inställd på att alltid betala minst 100:- (och 200:- för "normala" paket från staterna om ett par böcker eller ett par tröjor) frakt oavsett vilken beställning jag gör och tar med detta i avvägningen huruvida jag bara ska dra och köpa det i affär istället. Oftast är det trots allt billigare att köpa på internet.

Foggmock

Myrmidon
Umm, vilket? Thinking Putty kan man köpa direkt från Crazy Aarons Putty world som jag länkar i mitt originalinlägg samt från Thinkgeek (TG är dock en dollar dyrare och har inte alla färger, eller halvkilospåsarna).

iPoddarna hade jag tänkt försöka fixa via någon bulvan i USA. Man får betala mer för åttagigsvarianten i svenska än vad man får ge för sextongiggaren motsvarande i dollar...

Bastardo

Swordsman
Jag har åtskilliga tusenlappar som behöver slösas upp. Hjälp mig!
Stackars dej. Själv känner jag åtskilliga som skulle göra vad som helst för att få "överta" din förargliga och besynnerliga åkomma.. :gremshocked:

Å andra sidan är det väl lite den tiden vi lever i nu. Det verkar gå inflation just nu i att tillgodogöra sig mer än man klarar av att konsumera (inga personer, väderkvarnar eller celebriteter nämnda).

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det är väl skillnad på ebaybutiker vars fraktkostnad är mer direkt kopplad till vad frakten faktiskt kostar, speciellt internationellt. Snart kanske det är värt att beställa böcker från amazon.com igen om de nu blir så pass mycket billigare än adlibris och amazon.uk. Än så länge är jag dock tveksam om den ökade frakttiden och tullrisken är värd det.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Kan du inte investera i något lukrativt som du sedan säljer när du kommer hem? Typ böcker? Det måste ju vara smidigt att bära med sig på flyget. :gremgrin:

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Hmm. Om du är villig att köpa med dig elektronik till mig kan jag betala dig i svenska (värdefulla) kronor... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Vissa här får betalt i dollar och åker snart tillbaka till svenneland. Usch.
Om du har råd, behåll pengarna i dollar och hoppas att den går upp igen. I längden är det nog ett rätt säkert antagande, men det kan nog ta något år.