Nekromanti Låg FYS som satan

Rickard

Urverk speldesign
Jag har råkat på ett problem som jag aldrig stött på förut.. En spelare gjorde en gammal (60+) häxa som är en mamma till en annan spelares karaktär.. Problemet är inte mammafrågan utan att häxan har 2 i FYS och 1 i STY..

Hur ska jag hantera att hon bara har 2 i FYS? Vilka konsekvenser kommer det att få? Jag vill ju inte att karaktären ska gå omkring och vara sjuk och känna av ålderskrämpor hela tiden, det känns lite taskigt mot spelaren.. Jag har funderat över om hon ska dö av ålder, men vet inte om jag ska bry mig om det.. Däremot så ska jag försöka få med att hon verkligen har 2 i FYS..

Angående 1 i STY.. Häxan kan ju inte bära någonting, men hon har minimagin Lyfta så hon kan lyfta sin packning.. Sedan kommer hon att (med minimagi) kunna flytta runt sin packning..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har så mycket att plugga just nu

Lord Duregar

Warrior
Det är ganska otroligt att en får 1 i sty, men du kan ju alltid ge en speciell sak så att hon/han får + i sty och fys.
Du kan ju alltid ändra rollformuläret så hon/han får lite högre i det.

Fjoffe

Veteran
Tja... Antingel låter du verkligen rollpersonen lida av ålderskrämpor, eller så går det väl att ordna det, som Lord Duregar skriver, med hjälp av något grundegenskapshöjande föremål alternativt helt enkelt höja grundegenskaperna. STY bör nog höjas IMHO, jag menar det måste väl vara otroligt svårt att göra någonting överhuvudtaget som kräver muskelstyrka med så låg STY? Eller?

G

Guest

Guest
En spelare gjorde en gammal (60+) häxa som är en mamma till en annan spelares karaktär.. Problemet är inte mammafrågan utan att häxan har 2 i FYS och 1 i STY..

Jag ser inga problem i det..Snarare en rolig och trovärdig karaktärs drag som både du och dina spelare kan ha roligt åt. Sen att hon inte skulle kunna lyfta någon...Och?? Hon e gammal...Det ska dom unga och raska klara av....

Dessutom har väl spelaren själv bestämt hur gammal karaktären ska vara?? Eller??

Nåväl...JAG HATAR WINAMP 3.0!!

Mvh
Lexx - I worship his Shadow

Knivigt värre

FYS 2, innebär väl ungefär att häxan kan röra sig upp till en halv kilometer utan att bli utmattad. STY 1 innebär att hon knappt kan hålla sig upprätt. Det betyder att hon är väldigt svårspelad. Om hon sedan han besvärjelser som uppväger detta skrev du ingenting om, men det skulle sannerligen rekommenderas.

Hur du tacklar problemet. Om det är spelaren som har valt så låga värden, få får väl han rätt långt skylla sig själv när konsekvenserna av detta slår till. Annars måste du nog vara lite snällare med SL:andet när det gäller denna RP. Men sånt är ju inget vidare heller.

Egentligen ska du nog låta konsekvenserna komma och se hur spelaren tacklar dom.

/BD, som är på permis, med sjuk hals, öronvärk, ögonbinflammation och feber.

Dimfrost

Special Circumstances
Med tanke på att man dör om man får 0 i någon grundegenskap (tror jag, i alla fall i någon utgåva av DoD) borde STY 1 innebära näst intill helt förtvinade muskler. Om man därtill lägger 2 i FYS får vi fram bilden av en gravt dödssjuk sängliggande person som knappast kan vara med på äventyr. Jag skulle rekommendera FYS och STY på kanske 4 eller så, det känns mer rimligt.

För övrigt gillar jag låga grundegenskaper, och jag tycker att poängsystemet i DOD4-5 prioriterade detta alldeles för dåligt. Det är inget skoj när alla rollpersoner har 11 som lägsta grundegenskapsvärde. Istället borde det ha varit något typ 11 kostar 11, 10 kostar 9, 9 kostar 6, 8 kostar 3, 7 är gratis och sen får man poäng om man väljer att ha lägre egenskaper än så. Alla har väl någon gång stött på orchen med KAR 3 som var så ful att han behövde gömma sig bakom en järnmask :gremsmile:

/Svante

Vindhand

Myrmidon
Elric...

Du kan göra en Elric... 1 och 2 är hennes värden när hon inte tar sin (dyra) medicin eller inte ätit någons själ den senaste tiden. :gremsmile:

Eller låta henne ha en Gorilla som familjaris och sitta på dess rygg i ett litet knyte och gnälla över att hon inte får bli kall.

Eller låta henne lämna kroppen hemma och flyta med som en ande...

Rickard

Urverk speldesign
"Jag ser inga problem i det..Snarare en rolig och trovärdig karaktärs drag som både du och dina spelare kan ha roligt åt."
Jag ser inte heller några problem.. Jag undrade bara om ni hade några idéer på hur jag kunde göra så att det verkligen kändes som om "gubben" bara hade 2 i FYS.. 1 i STY ser jag inga som helst problem med.. Däremot kommer det helt klart att bli ett problem för spelaren.. Klättra, till exempel.. Jag har tagit bort färdigheten och kör bara med ett STY-slag.. :gremsmile:

"Dessutom har väl spelaren själv bestämt hur gammal karaktären ska vara?? Eller??"
Precis, och spelaren tyckte själv att det var en kul grej.. Jag är inte precis jättehård som SL och tillåter att spelaren får ångra sina val..

[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på att häxan dessutom har en skunk som spiritus familariis (+ ännu en skunk som husdjur)

Lord Duregar

Warrior
Jag har kommit på en bra sak=)

Hon/han kan ju alltid kunna en trollformel som gör att två st grymma krigare kommer och hjälper henne=)

G

Guest

Guest
Jag undrade bara om ni hade några idéer på hur jag kunde göra så att det verkligen kändes som om "gubben" bara hade 2 i FYS..

Sorry...Men det är väl upp till Spelaren att på ett trovärdigt sett gestalta karaktären...

Jag har personligen spelat "gubbar" med grundisar på 2 -3...Det har varit skitskoj...Mer utmaning en att spela en Conankopia med 18 i allt! Jäjä...Du fattar vad jag menar...

Mvh
Lexx - I worship his Shadow

Berserk

Warrior
Med tanke på att man dör om man får 0 i någon grundegenskap (tror jag, i alla fall i någon utgåva av DoD) borde STY 1 innebära näst intill helt förtvinade muskler.
Visserligen, men gäller detta alla grundegenskaper?
Dör man om man får Karisma sänkt till 0? Av vilken orsak? Hur är det med storlek? Blir man så liten att man försvinner? :gremsmile: FYS, PSY är ju självklara. INT, SMI och STY är jag dock inte lika säker på att man dör av att få minskade till 0.. Ok, man kanske blir en handlingsoförmögen grönsak, men DÖR man verkligen? Intressant problem. :gremsmirk:

Eksem

Champion
"Visserligen, men gäller detta alla grundegenskaper?"

Nej, det gör det nog inte... vi kan väl ta ELRIC!-reglernas exempel och se vad det står där?

Strength (Styrka)
An adventurer reduced to zero Strength is invalid, unable to leave bed.

Constitution (Fysik)
Reaching zero Constitution points, an adventurer dies.

Size (Storlek)
If an adventurer somehow loses all SIZ, he or she disappears! -to where only the gamemaster knows.

Intelligence (Intelligens)
An adventurer without INT is a babbling idiot.

Power (Psyke)
An adventurer without POW lacks will and behaves like a zombie.

Dexterity (Smidighet)
An adventurer with zero DEX points is unable to accomplish any physical task without also receiving a successfull Luck roll.

Appearance (Karisma)
An adventurer with zero APP points provokes disgust everywhere, even in Nadsokor.

Vindhand

Myrmidon
Dör man om man får Karisma sänkt till 0? Av vilken orsak?

"jag är så ful... jag vill bara dö!!!"? :gremwink:

Jag skissade på ett ande-magisystem där karisma var det primära en gång. Allt i verkligheten var mer eller mindre besjälat och karisma var ens förmåga att påverka andra själar. Med andra människor uppfattades detta som att man var en imponerande/charmig/trevlig individ (beroende på vad man _ville_ att de skulle tycka om en (undermedvetet)).

Hursomhelst, i ett sådant system skulle det vara ganska konsekvent om man bleknar bort eller något om man når noll. Man saknar då pondus nog för att ens göra de enklaste ting :gremsmile:

Berserk

Warrior
Låg KAR som satan.

Hursomhelst, i ett sådant system skulle det vara ganska konsekvent om man bleknar bort eller något om man når noll. Man saknar då pondus nog för att ens göra de enklaste ting
Jo, det stämmer nog, men troligaste orsaken till att man dör pga. låg karisma är väl att man blir dödad av någon som blir rädd för en eller som tror att man är en ond demon eller något annat. Kanske man får skräckslå automatiskt om man får 0 i kar? :gremgrin:

Grattis förresten till det 4500:e inlägget!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hon kan ju transportera sig runt i en rullstol alternativt bärstol som körs/bärs av en av hennes manliga barnbarn eller någon rollperson? Varje gång någon klagar över hur tung och besvärlig hon är så kan hon antingen "falla i sömn" eller fejka hörselproblem. Låter som en väldigt kul och annorlunda karaktär iallafall.

Ghjorn

Veteran
Re: Låg FYS som satan. Jo jo.

Det är klart att personer som spelar karaktärer med väldigt låga grundegenskaper strävar efter en annorlunda karaktär vilket inte är något fel men det kan vara påfrestande för andra i rollspelsgänget då gumman/gubben inte kan göra vissa saker tex klättra utan magi eller hjälp. Men sär magin tar slut ....? Det kan vara lite kul att rädda rollpersonen och så men efter ett tag blir det tjatigt. Intressant tråd i allafall.

The world is waiting. You just have to take the step. /

cihset

Veteran
Re: Låg FYS som satan. Jo jo.

Appropå låga grundegenskaper (nu är det inte DoD iof men relevansen finns där i att spela någon med låga gev)

I en neotechkampanj vi spelade dog en av våra spelares rollpersoner och när han gjorde en ny karaktär fick han i medel fyra(!) i grundegenskaperna. Efter modifikationer för att han dessutom gjorde honom ung, typ en fjortis, var medlet nere i 3 om jag inte missminner mig. Enda han hade något it var psy. I vilket fall så var det den sämsta karaktär statsmässigt vi någonsin skådat, och det blev en utmaning för personen ifråga att spela honom istället för att göra en ny karaktär.

Nu till det roliga i det hela, jag tyckte lite synd om karaktären då den hade ingen plats i vårt spelgäng och mest var ivägen. Då jag var en snuskigt rik hacker med feta kontakter, såg jag till att han fick lite cyberteknik installerat, nämligen en intern bomb. (Made the finalpayback^TM) Den bomben hade en totalsprängradie på hundra meter, en mini-atombomb således.

Och nu vart det fart på spelgänget som helt plötsligt gjorde allt för att skydda den lille parveln som sprang omkring och muckade med allt och alla, mycket komik kan jag säga. :gremgrin:

Lambi

Swordsman
Logistik- och handlingsproblem

Jag tror det star i de flesta DoD-utgavor att om den/dom hamnar under tre sa hojer man den/dom till tre. Smaksak.

Styrka kan man ju se pa tva satt:
1. Karaktarens hjarta ar pa vippen att lagga av, kan knappt halla en mugg vatten
2. Rollpersonen klarar sig ok, men kan inte bara nagot mer an sin kroppsvikt och sitt 2dm langa trollspo.

Fys = 2 ger potentiellt roliga spelarutnyttjanden, men det dar med sjukdomar kan bli riktigt surt. Lite trakigt om rollpersonen far precis alla sjukdomar som gar att fa och aldrig kan bli frisk fran dom.

Hur har rollpersonen hittils klarat av det har kan man tro? Har denne en tam gorilla som nagon sade, eller besvarjelser som skoter det mesta. Beror pa om ni kor med pahittade besvarjelser eller magibokenbesvarjelser. Kor ni bara med dom som finns i boken sa kan det bli knepigt med endast haxkonster.

Ni maste alltsa losa problemet hur rollpersonen agerar i vardagliga handlingar. Hur har rollpersonen lyckats ata senaste tre aren? Hur tar hon sig till uthuset och tillbaka? Hur far hon upp brallorna/kjolen nar hon ar klar? etc

Ni far helt enkelt brainstorma och flumma pa det, och sen ta det som kanns bast.

Lambi, som onskar Han and his merry fellows lycka till