För tillfället är jag sugen på speliga rollspel, alltså rollspel som erbjuder en spelmässig utmaning där motståndet ska övervinnas med hjälp av reglerna. D&D är det mest uppenbara exemplet på ett sådant spel, men ändå gillar jag det inte riktigt. Och här tänker jag inte bara berätta varför utan dessutom berätta hur jag skulle vilja att ett sådant spel såg ut.
I D&D kommer en stor del av de spelmässiga besluten att fattas innan spelet ens har börjat -- medan man skapar sin rollperson. För att vara optimalt rustad inför det kommande äventyret bör man läsa igenom alla de specialförmågor man kan välja till sin rollperson, och förstå hur de fungerar tillsammans. Helst bör man redan från start planera hur ens rollperson ska utvecklas i framtiden. Många tycker att detta är skitkul. Jag är inte en av dem, längre. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att läsa igenom bibeltjocka böcker med krafter och specialattacker, utan vill bara slänga ihop min rollperson och börja spela, men ändå ha en god möjlighet att kunna spela optimalt.
Jag vill helt enkelt att rollspelet ska fungera som de flesta brädspel. Låt oss ta Carcassonne som exempel, eftersom alla känner till det. Varje drag tvingar spelaren att fatta beslut, men all den information som krävs för ett bra beslut finns på spelbordet. Som spelare behöver man endast kunna reglerna och improviserar sedan sina beslut baserat på den situation man hamnar inför. Inlärningskurvan är låg.
(Parentes: Ja, det är sant att man kommer att bli mer framgångsrik i Carcassonne om man vet exakt vilka brickor som ingår i spelet, men jag väljer att ignorera det i den här jämförelsen.)
Jag skulle alltså vilja ha ett rollspel som känns som och fungerar som ett brädspel. Relativt lite regler som man behöver lära sig. Inget pluggande av raser, yrken eller förmågor innan spelet börjar, men ändå en serie relevanta beslut under spelets gång som kommer att påverka den slutliga utgången.
Finns det ett sådant spel?
Om det inte finns ett, är det någon mer som tycker att det låter intressant?
Och hur skulle man designa det?
/tobias
I D&D kommer en stor del av de spelmässiga besluten att fattas innan spelet ens har börjat -- medan man skapar sin rollperson. För att vara optimalt rustad inför det kommande äventyret bör man läsa igenom alla de specialförmågor man kan välja till sin rollperson, och förstå hur de fungerar tillsammans. Helst bör man redan från start planera hur ens rollperson ska utvecklas i framtiden. Många tycker att detta är skitkul. Jag är inte en av dem, längre. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att läsa igenom bibeltjocka böcker med krafter och specialattacker, utan vill bara slänga ihop min rollperson och börja spela, men ändå ha en god möjlighet att kunna spela optimalt.
Jag vill helt enkelt att rollspelet ska fungera som de flesta brädspel. Låt oss ta Carcassonne som exempel, eftersom alla känner till det. Varje drag tvingar spelaren att fatta beslut, men all den information som krävs för ett bra beslut finns på spelbordet. Som spelare behöver man endast kunna reglerna och improviserar sedan sina beslut baserat på den situation man hamnar inför. Inlärningskurvan är låg.
(Parentes: Ja, det är sant att man kommer att bli mer framgångsrik i Carcassonne om man vet exakt vilka brickor som ingår i spelet, men jag väljer att ignorera det i den här jämförelsen.)
Jag skulle alltså vilja ha ett rollspel som känns som och fungerar som ett brädspel. Relativt lite regler som man behöver lära sig. Inget pluggande av raser, yrken eller förmågor innan spelet börjar, men ändå en serie relevanta beslut under spelets gång som kommer att påverka den slutliga utgången.
Finns det ett sådant spel?
Om det inte finns ett, är det någon mer som tycker att det låter intressant?
Och hur skulle man designa det?
/tobias