Jag har testat att gått från slå tre gånger på varje attribut (grundegenskaper - för jag spelleder DoD) till att endast slå två.. Jag började med det för att jag ville att rollpersonerna skulle bli lite sämre, så att det blev lite utmaning för spelarna och att de skulle börja tänka lite i nya banor om hur man kan börja komma runt problem.. Det gjorde att de - från att vara bästiga - gick till medelmåttor med ibland något låg attribut och ibland något högt.. Jag skrev lite om
mina förändringar här på forumet.. Där har du lite tips på att göra inte-så-übriga-gubbs och vad du bör tänka på..
Nåväl.. Det där lät mer som ett tankeexperiment än något du funderar på att förverkliga... och om du gör det så känns det som om du gör det för att experimentera.. Du kan testa att göra sådana gubbs för att spela bara ett enda scenario, så att hela spelgruppen får känna på hur det är att spela misslyckade rollpersoner.. För är det bara ett test så kommer du inte få lika många klagomål.. Det du bör tänka på är att hela tiden presentera situationer som har två lösningar.. Ett att gå via färdigheter (slåss, bluffa) och ett där spelarna har en chans att fly undan eller ta en annan (kanske längre) väg.. Det ska dock vara en
rimlig chans att lyckas med färdighetsslagen om spelarna vill försöka sig på det..
Fundera ut vad attributsänkningen medför för konsekvenser.. Det enda som egentligen händer är att spelarna misslyckas med fler slag och att bakgrundsslagen får mycket större effekt vad gäller de som höjer attribut och färdigheter.. Strider kommer också att ta längre tid.. Om du kör en äventyrsstil som kräver många färdighetsslag så kommer dina spelare förmodlingen att börja gnälla, eftersom de sällan lyckas med saker, så se till att hålla nere på slagen.. Eller låt det finnas fler vägar än färdighetsslag, vilket jag redan skrivit..
De gånger jag har haft bara låga attribut på rollpersonen så har jag haft det som tema.. Den
ska vara sämre än alla andra.. Det är väl kul att spela någon gång, men sällan hela tiden.. Vissa yrken lämpar sig bättre, exempelvis tiggare, tjuv, gycklare, misslyckad bard eller andra yrken i de lägsta nivåerna av samhället.. Ett tips är att göra en detektivkampanj eller något om du vill att alla ska ha låga attribut, för där är det mer att gå omkring och fråga folk än att sparka in dörrar och banka ner monster..
/
Han som även påminner om att du måste sänka alla andra spelledarpersoners attribut också, för annars blir det väldigt uppenbart att spelarnas rollpersoner är kassa och spelarna börjar klaga