Nekromanti Lågt stående arkitektur (hjälp!)

trinker

Warrior
du bygger inte du letar efter någon form av grotta eller nåt som du kan bo i :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Can you say "Pompeii"?

Jo, men det var inte direkt beredda på det. Att medvetet bosätta sig på randen av en vulkan är mindre smart...

Berserk

Warrior

Tvärtom så har många stora forntida civilisationer frodats på vulkaners sluttningar, tack vare den bördiga jorden på dem. Just Pompeij låg ju där det låg för att marken var så bra för vinodling bl.a.

Troberg

Sinister eater

Tvärtom så har många stora forntida civilisationer frodats på vulkaners sluttningar, tack vare den bördiga jorden på dem. Just Pompeij låg ju där det låg för att marken var så bra för vinodling bl.a.
Jodå, men inte vid _aktiva_ vulkaner. I vissa fall har vulkanerna visat sig vara aktiva, men när man flyttat dit har de varit vilande. Ska man använda lavan så måste den vara ganska aktiv...

Dessutom har jag för mig att jag hört att undervattensvulkaner är ännu mer svårförutsägbara och drastiska på grund av de tryck och temperaturförhållanden som råder. De kan explodera lättare, de slocknar fortare, tryckvågor blir värre och så vidare.

Nightowl

Champion
Re: Sovande fisk

Det är bara hajar som behöver röra sig för att andas, andra fiskar kan pumpa vatten genom gälarna och klarar sig alldeles utmärkt även om de är stilla.
Fan, Troberg hann före (med flera dar)!

Iallafall, du behöver inte gå omkring för att andas in och ut med dina lungor, och de flesta benfiskar behöver inte simma för att fladdra med gällocken. Hajar har ju inga lock utan bara springor.

Däremot kanske det blir instängt och unket om tritonerna ligger i ett tomt utrymme. Det kan dock konstateras att de fiskar som sover har en viss koll på hur mycket de behöver röra sig, så de inte driver iväg. Vissa havsdäggdjur kan för övrigt sova nere i vattnet och i sömnen simma upp till ytan för att ta en slurk luft då och då, så jag antar att tritoner kan ha viss kroppskontroll.

Erik

Troberg

Sinister eater

Fan, Troberg hann före (med flera dar)!
Märks det att jag tycker att det är roligare att iaktta fiskar än att fiska?

Däremot kanske det blir instängt och unket om tritonerna ligger i ett tomt utrymme. (snip) jag antar att tritoner kan ha viss kroppskontroll.
Ja, annars blir det definitivt unket i vattnet... :gremshocked:

Rosen

Myrmidon

Däremot kanske det blir instängt och unket om tritonerna ligger i ett tomt utrymme.

Precis - vatten är tjockare än luft, så ett någorlunda slutet rum på havets botten blir nog lätt ganska kvavt.

Vissa havsdäggdjur kan för övrigt sova nere i vattnet och i sömnen simma upp till ytan för att ta en slurk luft då och då, så jag antar att tritoner kan ha viss kroppskontroll.

"Mamma, det är någon utanför!"
"Äh, det är bara Ooeeeaa. Han är sömnsimmare, vet du!"

--
Åke