Nekromanti Låna mp3-böcker

Saxifrage

Hero
Mitt lokala bibliotek gör reklam för att de lånar ut ljudböcker via nätet. Tyvärr visade det sig att böckerna bara är tillgängliga som streamat ljud, dvs jag måste ha med datorn för att lyssna. Att bära med sig laptopen när man joggar är lite segt, så jag frågar forumet: finns det någon tjänst där man kan låna/ladda ner ljudböcker i ett format som faktiskt är användbart?

Andra tips på kul grejer att lyssna på är också välkommet. Jag har trots idogt letande bara hittat P1:s sommarprogram utan musik och tal av George W.

/Sax, fuck internet :gremmad:

Olle Linge

Snigel
Project Gutenberg och lite funderingar

Det finns något som kallas Project Gutenberg som innehåller mängder med litteratur där upphovsrätten har gått ut. Det gör förstås att det mest är klassiska verk, men det finns som bekant ganska mycket bra som skrivits i forntiden. Vissa av dem är dock text-to-speech, vilket jag personligen inte ens vill röra i med tång. Jag vill ha en kompetent uppläsare, vilket också går att finna (de finns sorterade).

Ett annat förslag är ju att du antingen lånar bibliotekets böcker och rippar dem (för att sedan ta bort dem när du lyssnat på dem). Jag vet inte riktigt om det är lagligt, men om du inte vill ladde hem böcker olagligt av etiska skäl torde det ju vara ett sätt för dig att kunna flytta ljudböckerna till din Mp3-spelare. Begränsningen de har finns ju inte där för att hindra dig att lyssna på det du vill låna, utan för att hindra dig från att enkelt kopiera och sprida produkten. Gör du inte det ser jag inget problem med att tillfälligt flytta ljudet till något mer portabelt format.

Nightowl

Champion
finns det någon tjänst där man kan låna/ladda ner ljudböcker i ett format som faktiskt är användbart?
Jo - men eftersom kunderna har en tendens att helt enkelt ta ljudboken de lånat i sådana fall och kopiera upp den och sprida den på nätet, gör det att de som säljer ljudböcker etc till oss bibliotek är lite snarstuckna, och tenderar att betrakta oss som en filial till Napster.

Därför brukar sådana filer, som inte bara är streaming audio, att innehålla andra irritationsmoment. BTJ säljer en tjänst till bibliotek som jag vill minnas heter Musikwebben, där man kan ladda ned musikfiler och spela på sin dator. De är dock som de där instruktionerna i Mission Impossible; de självdestruerar sig efter att lånetiden går ut, om man inte lånar om dom. De har också nåt meckigt för att förhindra kopiering, som jag tyvärr inte är insatt i.

Det är värt att notera att många sådana här tjänster bara säljs till bibliotek, som sedan erbjuder dem mer eller mindre gratis till bibliotekets kunder. Man kan alltså inte som privatperson kontakta BTJ och be att få använda Musikwebben. Än.

Erik

Sodivra

Champion
Du ska förstås lyssna på The Radio Adventures of Doctor Floyd!

Det är barnvänlig serie, tidsresetrams och sånt, men asskön när den får upp farten: http://www.doctorfloyd.com/eps/

Det var nog inte det här du bad om... Men du får det ändå!

Jambu

Swordsman
Tack

Om jag bara kan få Quicktime att sluta spela upp filernai firefox, så att jag kan ladda ner dem, så har jag något vettigt att lyssna på när jag är klar med Red Dwarf radio serien. :gremsmirk:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
De är dock som de där instruktionerna i Mission Impossible; de självdestruerar sig efter att lånetiden går ut, om man inte lånar om dom.
Sånt kan man alltid komma runt, iofs...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Project Gutenberg och lite funderingar

Hur farao rippar man Streaming Audio?!
Man ställer naturligtvis en hederlig gammal kasettbandspelare bredvid högtalarna. Retro-Tech is the shit! :gremgrin:

/Anders

krank

Re: Project Gutenberg och lite funderingar

Hur farao rippar man Streaming Audio?!
De flesta kompetenta mediaspelare (foobar2000, äldre versioner av Winamp) har inbyggda "wave-out" plugins som man kan aktivera, så att allt man kan lyssna på också kan skrivas till en fil. Sedan är det bara att dra igång DbPowerAmp eller något annat trevligt wave-till-mp3-program så vips - mp3:or.

När det gäller t.ex RealMedia-filer finns det en handfull tips och knep där också, även om det är lite knepigare. Så, det beror på vilken spelare och format det gäller.

Nightowl

Champion
Tack!

Bra att veta! :gremlaugh: I sådana fall borde man kunna sätta på Streaming Audio på datorn på morron, gå till jobbet, spela in ljudboken som du beskriver, och tanka ned den till lämplig bärbar enhet på kvällen. Voila!

Det är värt att notera att de flesta försäljare av mediafiler vet att alltid finns det nån jäkel som klarar av att duplicera det, men vissa saker klarar till och med en nolla som jag att göra, och större delen av publiken är sådan. Därför består deras jobb mest i att göra det besvärligt för de mindre kunniga. Att stoppa "proffsen" är naturligtvis omöjligt.

Erik

krank

Re: Tack!

Att stoppa "proffsen" är naturligtvis omöjligt.
Japp.
Själv ser jag det som min plikt att sprida den lilla kunskap jag har i ämnet... Även om det nu när jag tänker på det nog inte är särdeles tillåtet att ge detaljerade instruktioner till hur man kommer förbi kopieringsskydd på det här forumet...

*hrrm*

Nå, någon admin får väl plocka bort mina instruktioner, om det känns viktigt. Fem minuter med Google kan ge samma information, med skillnaden att man då rekommenderas att ladda ner olika betalprogramvaror msom innehåller en massa adware, spyware etc.

Går det att läsa, så går det att kopiera. Oftast är det inte ens svårt. När biblioteken började föra CD-skivor så kom det omedelbart folk som lånade och sedan rippade. Bibliotekens uppgift är att sprida kultur till folket, att tillgodose behovet av kultur till de som normalt sett inte har råd med den. Att överhuvudtaget detta behövs är i och för sig rätt vanvettigt, kultur borde vara fri, men så är det. Jag ser det bara som att jag hjälper biblioteken i att uppnå deras syfte. Deras syfte tycker jag nämligen om. Det är andra gruppers intressen jag inte ritkigt kan ställa upp bakom...

Saxifrage

Hero
Det var nog inte det här du bad om... Men du får det ändå!

Det var precis sådant jag önskade mig, "kul grejer" är rätt allomfattande. Alla tips är välkomna!

Saxifrage

Hero
Därför brukar sådana filer, som inte bara är streaming audio, att innehålla andra irritationsmoment.

Att filen förstör sig själv är IMHO inget "irritationsmoment", utan precis en sådan grej jag skulle vilja se i bibblans mp3-filer. Om något sådant fanns skulle man ju kunna låna talböcker och faktiskt lyssna på dem. Bibliotekets e-böcker (i pdf-format) har precis den funktionen. Förhoppningsvis hittar det snart in även i talböckernas värld.

Som det påpekats ovan är det inte heller helt enkelt att dra gränsen mellan bibliotek och napster. Bägge har som mål att tillhandahålla kultur gratis, så vad är problemet? Men det är kanske en annan diskussion.

Nightowl

Champion
Att filen förstör sig själv är IMHO inget "irritationsmoment"
I din ärliga uppfattning, nej, men enligt folk som vill låna musiken, jo. Samtidigt som jag har låntagare som inte bryr sig om att det är streaming audio... de tycks samtliga vara tanter, och de använder datorn som någon sorts hi-tech radiogrammonfon när de står och strker! :gremcrazy:

Vad som irriterar varierar alltså.

Man kan i alla fall hävda att biblioteket betalar upphovsrättsägaren, i motsats till om jag sprider något via napster. Vi betalar också mer än vanliga inköpare i sådana här fall - även om kostnaden är svårt att beräkna och jämföra (det är inte som video med hyrrättigheter, som är tre till fem gånger dyrare än vanlig köpvideo). De PDF-er som du nämnde kostar t.ex. pengar varje gång de laddas ned.

Erik

krank

Att filen förstör sig själv är IMHO inget "irritationsmoment", utan precis en sådan grej jag skulle vilja se i bibblans mp3-filer.
Här är en del av problemet; mp3-format4et har inget stöd för DRM alls, utan man blir isåfall tvungen att ha att göra med skitformat som WMA eller AAC eller liknande som absolut inte fungerar med alla portabla spelare. Att man heller inte kan bränna ut sådana filer utan problem tycker jag också är rätt djävligt. Jag gillar mp3-böcker, men jag vill fan inte behöva sitta framför min dator för att få lyssna på dem.

Som tur är finns det inget tillräckligt effektivt DRM-skydd för att det inte ska gå att komma runt. Som sagt, kan det spelas upp, kan det också kopieras fritt.

Troberg

Sinister eater
Liten korrigering

Att filen förstör sig själv är IMHO inget "irritationsmoment"
Filen kan inte förstöra sig själv, den kan på sin höjd säga till spelaren att förstöra den, och spelaren kan välja att respektera en sådan förfrågan eller att ignorera den.

Diarmuid

Veteran
Creative Commons Ljudböcker

Ett annat alternativ är att leta upp ljudböcker som har gett ut under Creative Commons licensen (Open Source för kultur?!).
Ett exempel är Cory Doctorow's Craphound. Han har ett antal noveller som downloads/podcasts. Har än så länge bara läst en av hans böcker (Down and Out in the Magic Kingdom) men jag gillade den och lär återkomma till honom när jag har betat av den hög av böcker som jag har kvar hemma :gremlaugh:
Sen vet jag att han tidigare har länkat till andra författare, antingen från hans egen site, eller från BoingBoing en blogg han delar med ett par andra författare... mycket tid kan försvinna där.