Nekromanti Låna ut pengar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska låna ut en förhållandevis stor summa pengar till en kompis. Jag har stort förtroende för polaren, och tvivlar inte på att jag kommer få tillbaka pengarna, men jag tänkte ändå att det kan vara bra att ha något skriftligt på det hela (man vet aldirg vad framtiden bär med sig i sitt sköte). Är det någon här som kan tipsa mig om hur jag ska utforma ett "lånekontrakt" på ett bra sätt (som håller juridiskt)?

Edit: jag vill inte ha någon ränta eller andra typer av avgifter. Det är ett mycket enkelt lån, två vänner emellan.

rjonas

Hero
Be polaren skriva "jag är skyldig vitulv tusentals spänn" på en papperslapp som du tar med dig i pluskan.

Vitulv

rjonas said:
Be polaren skriva "jag är skyldig vitulv tusentals spänn" på en papperslapp som du tar med dig i pluskan.
Är du allvarlig med det här, eller är det ett skämt?

anth

Vetefan
Det räcker i princip med det som rjonas skriver.

Följande punkter är viktiga:
1. Personen som lånar ska skriva under.
2. Beloppet som lånas.
3. Datum och plats (t.ex. 9/11-10, Stockholm)
4. Ni bör komma överens om och skriva ner en bortre gräns när lånet ska vara betalt.
5. Ska ni vara petiga ska det även skrivas lappar när han betalar tillbaka - som du ska skriva på att du fått pengar.

Vitulv

Anthraxus said:

2. Beloppet som lånas.
4. Ni bör komma överens om och skriva ner en bortre gräns när lånet ska vara betalt.
5. Ska ni vara petiga ska det även skrivas lappar när han betalar tillbaka - som du ska skriva på att du fått pengar.
Tack, det var alla punkter som jag redan tänkt på, men det var skönt att få det bekräftat.

solvebring

Superhero
Anthraxus said:

2. Beloppet som lånas.
Ord! Ungefär som när man skriver kvitto vid vilken "kohandel" som helst, fast ett lånekvitto istället. Problematiken i ett lånekvitto är den att man bör sätta upp ett framtida datum som gräns för betalningfristen. Att två polare emellan bestämma en sådan tidsfrist och sedan få den att gälla är nog lite småsvårt. Och ja, se till att skriva kvitto på skuldbetalningen också när den dagen kommer, annars blir det första kvittot rätt onödigt.

Vitulv

solvebring said:
Att två polare emellan bestämma en sådan tidsfrist och sedan få den att gälla är nog lite småsvårt.
Varför det?

Übereil

Swashbuckler
Borde det inte bara vara att lägga till rader som säger "lån återbetalat [sträck för datom på när lånet betalades tillbaka]" plus plats för bekräftande underskrifter?

Übereil

anth

Vetefan
Vitulv said:
Tack, det var alla punkter som jag redan tänkt på, men det var skönt att få det bekräftat.
Ett tillägg.
Skriv inte beloppet med bara siffror, bokstavera också.

"Adam är skyldig Bertil ett tusen (1000) kr"

Är det bara siffror kan teoretiskt den ena parten hävda att den andre lagt till en nolla, vilket är lite svårt om man bokstaverat.

anth

Vetefan
solvebring said:
Att två polare emellan bestämma en sådan tidsfrist och sedan få den att gälla är nog lite småsvårt.
Det är inte det minsta svårt - det är bara att gå till kronofogden - det är just därför som det ska finnas ett datum när skulden ska vara betald.

Har man däremot INTE ett datum när det ska vara betalt - DÅ blir det problem om den skyldige inte vill betala.

anth

Vetefan
Ubereil said:
Borde det inte bara vara att lägga till rader som säger "lån återbetalat [sträck för datom på när lånet betalades tillbaka]" plus plats för bekräftande underskrifter?
1. För att pappret i sig är en juridiskt bindande värdehandling och ska därför inte ändras i efterhand.
2. För att förhindra bråk där den ene parten säger att pappret blivit manipulerat.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Varför det?
Tja, polare är alltid polare. Kanske är svårt för honom att veta när han kan betala tillbaka, samtidigt som du då som vän kanske inte vill leka fogde utan så klart vill ställa upp på din kompis.

Übereil

Swashbuckler
solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Varför det?
Tja, polare är alltid polare. Kanske är svårt för honom att veta när han kan betala tillbaka, samtidigt som du då som vän kanske inte vill leka fogde utan så klart vill ställa upp på din kompis.
Men då går det väl att skriva ett nytt papper som förlänger lånet?

Übereil

Möller

Hubert Hortlax
Jag vet inte, men kan det inte vara lämpligt att göra två kopior? En åt varje part, kanske ytterligare en åt ett vittne.

Jocke

Man med skägg
Jag skulle skriva att det inte är någon ränta på lånet. Jag hade en gång problem med en chef som inte betalade ut lön till mig och då var vi bla. osams om han skulle betala ränta eller ej.

Spoiler: det skulle han. det gjorde han inte.