Nekromanti Långa äventyrskampanjer

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Är verkligen orginalitet centralt?

Okej, låt mig försöka göra det här så tydligt som möjligt:

Det jag försöker göra i den här tråden är inte att bevisa att ingenting kan vara bra utan att vara originellt. Det framstår i mina ögon som att du diskuterar utifrån utgångspunkten att det är min tes, men det är det inte. Det jag försöker göra är att visa hur konstigt det är att säga att man värderar "bra" högre än "originellt".

Det är (eller tenderar) alltså enligt dig att vara originaliteten som bestämmer om någonting är bra eller inte?
För det första: tro inte att du kan lura mig genom att gömma "tenderar" i en parentes. Huruvida man använder "är" eller "tenderar" gör en värld av skillnad. Jag har använt "tenderar".

För det andra: Svaret på frågan (med "tenderar" istället för "är) är "ja", givet vissa definitioner av "bra", nämligen sådana definitioner som gör Tomas Arferts utsaga icke-tautologisk. Kom ihåg att det är Tomas Arferts utsaga jag diskuterar, inte förhållandet mellan originalitet och kvalitet som sådant. Man kan givetvis föreställa sig en definition av "bra", till exempel "sådant som Tomas Arfert gillar", enligt vilken originalitet inte tenderar att ge upphov till kvalitet; men en sådan definition skulle göra Arferts utsaga tautologisk, och därmed meningslös.

Självklart går det även att hitta på en definition av "bra" som inte är avhängig originalitet och som inte gör Arfets utsaga tautologisk. Man kan till exempel definiera "bra" som "antalet älgar i konstverket". Då kan vi översätta Arferts utsaga till "jag värderar antalet älgar i ett konstverk högre än dess originalitet". Voilá, en vettig utsaga, men kanske lite missledande, eftersom vi vanligtvis inte associerar kvalitet med älgar.

Då skulle man vara home free med garanterad kvalitet om man bara får fram nåt originellt.
Återigen: Bara enligt en väldigt specifik definition av "kvalitet", enligt vilken "kvalitet" är liktydigt med "svårighetsgrad".

/Kalle, som undrar om Rosen över hvud taget är bekant med det faktum att ord kan ges olika definitioner, och att en utsaga ändrar betydelse beroende på vilka definitioner man använder.

Rosen

Myrmidon

Det jag försöker göra i den här tråden är inte att bevisa att ingenting kan vara bra utan att vara originellt. Det framstår i mina ögon som att du diskuterar utifrån utgångspunkten att det är min tes, men det är det inte. Det jag försöker göra är att visa hur konstigt det är att säga att man värderar "bra" högre än "originellt".

Ja, och enligt allting du har skrivit hittills i tråden så är den värderingen konstig därför att inget kan vara bra utan att vara originellt -- din argumentation återkommer ju till det hela tiden.

Svaret på frågan (med "tenderar" istället för "är) är "ja", givet vissa definitioner av "bra", nämligen sådana definitioner som gör Tomas Arferts utsaga icke-tautologisk.

Se nedan...

Kom ihåg att det är Tomas Arferts utsaga jag diskuterar, inte förhållandet mellan originalitet och kvalitet som sådant. Man kan givetvis föreställa sig en definition av "bra", till exempel "sådant som Tomas Arfert gillar",

Så varför inte då istället föreställa sig en definition som faktiskt överensstämmer med hans inlägg - nämligen den rätt tydliga definition som w176 gav här? "Gediget, välskrivet, väl bearbetat och genomtänkt".

Det är fler än jag som har påpekat att det var det inlägget han svarade på som medhåll när han skrev "bra", men du fortsätter att ånga på med den förutsatta betydelsen "sånt som han personligen gillar" - som fördes in i tråden av dig själv, hittills inte har stötts av andra än dig själv, och fö totalt motsäger inledningen av ditt första inlägg där du skrev att du inte skulle anta det...

enligt vilken originalitet inte tenderar att ge upphov till kvalitet; men en sådan definition skulle göra Arferts utsaga tautologisk, och därmed meningslös.

Alltså, X tenderar inte att ge upphov till Y -> "jag föredrar Y framför X" = tautologi.
Så då skulle t.ex "jag föredrar blåbär framför snö" vara en tautologi?

Självklart går det även att hitta på en definition av "bra" som inte är avhängig originalitet och som inte gör Arfets utsaga tautologisk.

I stycket innan skriver du att Arferts utsaga är tautologisk om "bra" inte är avhängigt originalitet, här säger du att den i så fall inte är det...

Ditt tidigare argument var ju fö att "bra" och originalitet inte var jämförbara storheter; det skulle enligt ditt älg-resonemang göra Tomas utsaga icke-tautologisk per automatik.

"Då skulle man vara home free med garanterad kvalitet om man bara får fram nåt originellt. "
Återigen: Bara enligt en väldigt specifik definition av "kvalitet", enligt vilken "kvalitet" är liktydigt med "svårighetsgrad".

Ja, det var ju det exemplet handlade om, liksom. Poängen är att det stämmer om och endast om "svårighetsgrad" dessutom är lika med "originalitet" (och inget annat).
Du förefaller behandla det sambandet som så självklart att det inte ens behöver nämnas men, sorry, jag har extremt svårt att se det.

/Kalle, som undrar om Rosen över hvud taget är bekant med det faktum att ord kan ges olika definitioner, och att en utsaga ändrar betydelse beroende på vilka definitioner man använder.

Tack, jag jobbar med teknisk dokumentation, där exakta definitioner är ytterligt viktiga, på heltid. Sen sju år tillbaks.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Re: Är det här verkligen en meningsfull dis...(ot)

Är det här verkligen en meningsfull diskussion?
I och med "Pappa Falukorvs resa till Bajsalonien" så blev den just det. Tack Rising för att du alltid kallar saker vid sina rätta namn.

/Anders

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag orkar inte med det här. Jag lämnar walk-over.

/Kalle, som egentligen tycker att det är oförskämt att lämna sin motståndare obesvarad, men nu får det bli så

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Är det samma diskussion?

med poängen att "bra" egentligen betyder "originellt"
Det var inte min poäng.

Jag skriver inte det här för att fortsätta diskussionen med Rosen, utan som ett förtydligande för eventuella andra deltagare.

/Kalle