Nekromanti Långkörare eller inte

MrG

Swashbuckler
Lite nyfikenhet:

Hur lång är den längsta kampanj ni spelat/spelar?

Är den avslutat, har den runnit ut i sanden eller spelar ni fortfarande?

Har ni valt längderna på era kampanjer? Om ja, varför är de just så långa/korta?

Vad har ni för knep för att hålla kampanjerna vid liv?

-Gunnar (efter att insett att vår Pendragonkampanj är inne på tredje året, trots att fyra av sex fått barn under tiden)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
1) Runt ett-två år i ett par fall. Den ena kanske varannan vecka - den andra oftare (minst en gång per vecka).

2)Första rann mest ut i sanden. Spelledaren tröttnade. Den andra ligger den på is. Jag funderar på att starta upp den med nya spelare. Tidigare hade den havererat pga av spelarkompatibilitet.

3) I den ena nej. I den andra ja. Jag gjorde en struktur för vad den skulle handla om och ungerfärlig längd. Mest utifrån vad jag skulle orka spelleda och hur länge jag trodde att jag kunde förnya mig och hålla spelarintresset.

4) Ha kul. Ofta är det spelarnas möjlighet att komma från och boka speltilfällen som styr (i.e. dödar kampanjer).

//EvilSpook

Andy

Vila i frid
3 år
Jag har spelat en Drakar & Demoner-kampanj (Den Femte Konfluxen) där jag kom in i mitten av Oraklets fyra ögon. Den kampanjen var jag med i i 3 år och då var jag inte med på upplösningen. Så kampanjen höll säkert på i 4 eller 5 år men jag var inte med hela tiden.

Den andra kampanjen som jag spelat med i 3 år är Undergångens Arvtagare till Mutant. Vi startade i maj 2006 och är ännu inte klara. Vi har regelbundna spelmöten. Kul att se hur det ska sluta! SMILE

Har ni valt längderna på era kampanjer? Om ja, varför är de just så långa/korta?
Dom kampanjer som jag har spelat har varit färdigskrivna äventyr. Vildhjarta/Snösaga/Eldsjäl/Likstorm eller Undergångens Arvtagare eller Den Femte Konfluxen. Jag har aldrig spelat en egenskapade eller improviserad kampanj.
Eftersom kampanjen är skriven så har vi bara kört på utifrån spelkonstruktörens riktlinjer och inte satt någon begränsning på hur lång tid kampanjen får ta.
Jag är sämst på att hålla spelandet vid liv. Varför? Jo, därför att jag ofta är SL. Men det är svårt att få ihop spelmöten (alla andra ska göra massa andra saker istället) och då hinner mitt intresse för att SLa det rollspel som vi kör försvinna. Jag har köpt ett nytt rollspel som jag vill prova eller så har jag börja råplugga något annat som finns i hyllan. Och om inte jag som SL är drivande och engagerad så blir ju inte spelande särskilt bra, tycker jag.
Hur ska man då göra? Jag tror att det behövs mer än 1 driven person i spelgruppen för att kampanjen ska fortsätta. SL behöver vara den ena (självklara) men minst en person till ska finns med och styra upp spelmöten, skicka mail eller roliga/stämningshöjande SMS mellan spelmötena. Det bästa är om alla är råtaggade hela tiden men tyvärr ser det sällan ut så (i mina spelgrupper iallafall).

Ska avsluta med att säga att jag föredrar alltid en schysst kampanj framför 10 korta scenarion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
Sedan '98-99 nångång.

MrG said:
Vi spelar fortfarande, dock är jag bara med nångång per år pga geografiska omständigheter.

MrG said:
Jag planerar alltid långa kampanjer, eftersom det gör att jag kan ha med mera långsiktigt utforskande av världen och dess mysterier i en lagom takt. Rollpersoner hinner utvecklas, och jag som SL (och spelare) uppskattar konspirationer och hemligheter som gradvis upptäcks och avslöjas.

MrG said:
Mitt främsta problem är nåt jag inte kan styra själv; nämligen att folk flyttar runt av olika anledningar.

Med lite tur kommer väl min nuvarande grupp få vara lite halvpermanent, förutsatt att jag får stanna i Nynäshamn då.

Krille

Super Moderator
MrG said:
Längst är nog Rogers Enemy Within till WHFRP, som varade i två och ett halvt år. Och då struntade vi i större delen av Kislev-delen, för den sög.

Längst planerat som jag har spellett var Star Wars d20, som varade i 18 månader.

MrG said:
Enemy Within avslutades lyckligt med att vi räddade världen. Sen försökte vi återuppta den med Bloodstones som uppföljare, men den föll platt eftersom Enemy Within var mycket bättre.

Star Wars-kampanjen avslutades efter att Imperiet fick spö. Det var målet att nå dit.

MrG said:
Ibland. Från och med ca 1990 så har jag alltid haft ett planerat mål med kampanjen - åttitalets kontinuerliga dungeonbashing har jag aldrig kört sen dess. Men det skulle vara rätt kul att göra.

MrG said:
Planering. Se till att spelarna är med på banan och sätter undan en dag varannan vecka (eller motsvarande schema) för spel, och liksom stökar undan alla gympass, ungar, respektive och annat tjafs från den dagen. Då blir det en rutin och lättare att göra. Om man försöker skrapa ihop spelare för varje tillfälle så rinner det ut i sanden, eftersom det alltid är minst två som inte kan.

Kul. Spelarna måste gilla att spela, så att de faktiskt håller sig till schemat.

Arfert

Facit
Två år, Enemy Within resp stora kampanjen i Pendragon. de tar ju slut för att de tar slut...

..sen körde vi Masks of Nyarlathotep i nästan 2 år också.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Den längsta spelledda kampanjen beror nog på hur man räknar. Jag hade en väldigt lång Gehenna-kampanj till Vampire: The Masquerade (runt 25 spelmöten) som knöt an till alla andra kampanjer som jag spellett någonsin. Räknar man in dem så knyts det ihop sammanlagt över 10 års spelmöten.

Annars tror jag kampanjen De umbris idearum till Bortom nu kommer ta priset som den längsta kampanjen. Skälet är för att det fungerar som ett utmärkt tillfälle att speltesta saker till Bortom i. Den centreras kring en grupp som skapat en ockult orden med ett flertal personer i. Karaktärerna har en primär karaktär och två sekundära. Det är rätt karaktärsdrivet och det gör att jag tror det kommer vara länge än.

Jag älskade långa kampanjer tidigare, av skäl som krank skriver. Men jag har börjat tänka om eftersom dt blev långa uppehåll och blev problem att spela klart dem. Nu tänker jag snarare i form som en TV-serie. Jag har en övergripande tanke vad jag vill uppnå, men delar in det i säsonger. Når jag inte till slutmålet, har det ändå skapats en "säsong" med riktig "closure".

Jag vet inte riktigt om jag har några bra knep förutom det. Håll kampanjerna fokuserade i säsonger. Det gör att spelarna inte känner den tappar tempo, och därmed behåller intresset. Samtidigt kan du lätt ladda om kampanjen om spelare skulle trilla bort och föra in nya karaktärer och spelare vid behov.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgäng är väl lite udda i sammanhanget. Vi kör kampajer i delar. Varje del varar ca 4 månader och sedan läggs kampanjen i vila, meda vi kör något annat. Normalt har vi fyra kampanjer i denna cykel. När en når sitt naturliga slut eller tynar bort, ersätts den med en ny. Vi är också två till fyra SL per kampanj.

Vi körde under 1980-talet och början av 1990-talet en VK2-kampanj som nog omfattade 120-130 speltillfällen och en Traveller-inspirerad SF-kampanj av liknande omfattning. Båda bör ha varit aktiva under ca 7-8 år. VK2-kampanjen slutade i maj 1945 därför att kriget tog slut. SF-kampanjen lades ner för att den nått sin naturliga livslängd; den avslutades därför med universums undergång.

Vår S1889-kampanj låg på ca 100 speltillfällen mellan 1990 och 2002. Den tynade bort av yttre omständigheter.

Vi avlutade häromåret en SF-rymdkrigskampanj som pågått i ca 10 år och omfattande en bit över 100 speltillfällen. Den slutade för att SL fick slut på idéer: sista speltillfället beskrev mänsklighetens kapitulation inför en alltför mäktig fiende.

Vi kör för närvarande en annan VK2-kampanj som kommer att räcka lääänge. Den började med våren 1941 och har nu tre kampanjdelar senare (ca 40 speltillfällen) nått till våren 1942. Vi kan kallt räkna med >10 kampanjdelar och då hamnar vi på >120 speltillfällen. Spelledaren har dessutom medvetet byggt kampanjen så att den kan fortsätta in i Kalla kriget i slutet av 1940-talet. Då talar vi om att köra den in på 2020-talet. Äldste spelledaren är född 1954 (pension ca 2020) och har lovat att spela på tills han blir alltför dement.

Å andra sidan, några av våra fantasy-kampanjer har bara räckt i en fyramånaders kampanjdel och då omfattat ca 15 speltillfällen.

Värt att påpeka är att spelgruppen har förändrats en hel del med tiden. Folk faller ifrån på grund av äktenskap, sjukdom, flytt från Stockholm och så vidare. De två huvudansvariga har hållit på sedan tidigt 1980-tal; båda är ungkarlar. Jag anslöt 1985 och har däremd bronsplatsen. Den färskaste medlemmen kom med för tre-fyra år sedan när han flyttade till Stockholm.

Regmolar

Swashbuckler
Den längsta kampanj jag spelat som fortfarande är aktiv tror jag är ca tre år gammal nu (minns inte exakt när den började...). Jag spelleder, och det är Eon som spelas.

Längden är inte vald, utan jag har bara inte satt upp något planerat slut för den...

Kampanjen har hållits vid liv genom att spelarna älskar sina karaktärer, som spelarna har byggt upp från grundkoncept som jag delade ut till dem, och gav en anledning att hänga ihop så pass länge att de t.o.m. lärt sig att leva med varandra nu, trots att genomsnittliga relationen mellan två av karaktärerna är "tveksam acceptans".

"Knepen" tror jag här är att han en grupp med karaktärer som spelarna gillar och som utvecklas, med en väl fungerande dynamik karaktärerna emellan. Att spelarna också känner varandra och umgås utanför rollspelet och att ingen av oss flyttat är såklart också faktorer som inverkar :gremwink:

EDIT: en annan bidragande faktor kan också vara att vi varvar med en D&D-kampanj, CoC/Kult-skräckmöten och prövar på andra spel i en- eller tvåmötesomgångar, så spelsättet blir aldrig enformigt för oss.

LuZeke

Veteran
MrG said:
Längsta som varade i ca 1,5 år, var i WHFRP som började med skrivna äventyr till den nya utgåvan, men SL struntade i dom resten av kampanjen när han insåg att dom som skrivit äventyren hade noll koll på systemet.

Nuvarande har pågått sen januari, så inte så jättelänge.

MrG said:
WHFRP kampanjen fick ett avslut, men det blev ganska hastigt genomspelat (samt att alla dog) och vi hade redan haft en massiv strid mot våran svurne fiende (snarare än kampanjskurken) där vi fick hela Altdorf att stampa ihjäl honom i slutet. Så vi har efteråt kommit överens om att storyn tog slut vid striden i Altdorf.

Pågående kampanj är... pågående. :gremtongue:

MrG said:
Förut brukade jag planera så att kampanjerna kunde variera mellan att vara bara några veckor (vi spelade oftare då) till månader.

I min nuvarande grupp så kör vi mer episodiska äventyr som varar i ett par månader sen är det ett nytt äventyr som bygger vidare på förra äventyret. Iom att vi delar på SL hatten så funkar detta bra.

MrG said:
Säger som alla andra, kul. Viktigaste faktorn är att det är kul att spela, då är folk mer benägna att komma tillbaka.

Dock hjälper det mycket om man har en satt speldag i veckan (eller månaden, hur det nu ligger till) och att alla vet det och att man är konsekvent. Kul är bra. Kul rutin är bättre! :gremsmile:

En mailinglista är också bra, så att man mitt i veckan kan skicka ut ett "Grottkräl på lördag!" mail. Vi anänder det också till att skicka ut sammanfattningar av äventyr till alla spelare.

Poseur

Swashbuckler
Dom längsta kampanjerna jag spellet är en kampanj i warcraft rpg som varade i ungefär ett halvår. Var mycket intensivt spelande i två ettapper som tog karaktärerna ifrån lvl 1 till omkring lvl 18. Mycket episkt och dramaturgiskt. Denna höll jag ihop med fullsmäckad action, tarantino-inspererat övervåld och gore. En orgie i hårda action-one-liners och subtila homotendenser inom gruppen.

En kampanj igenom historien på omkring ett år var en Dark ages: vampire kampanj som började omkring jesus födelse och slutade omkring 1200-1300talet pga att en spelare tröttnade och lyckades förstöra helheten.
Spelarna var utav tredje generationen och spelet hålls ihop mestadels utav politiskt spel, skumma slps och en stark strävan efter att skapa en egen klan. Minns inte alltför mycket om spelet eller så.

Våran Eon-kampanj som utspelar sig i jakten på ett mäktigt föremål som kan ändra vågskålen i den kommande domedagen. Den hålls ihop av starkt karaktärsspelande, starka slps, välgenomtänkt historiebakgrund och känslospelande. Alla har sina egna tankar och agendor, men måste ändå sammarbeta för det som är viktigt i världen. Spelarnas karaktärer utvecklas hela tiden och får starka ideal som präglar dom och deras handlingar.
Riktigt starka stunder i denna kampanj, två utav spelarna har gråtit på riktigt och så har jag som SL.
Den har hållt på i snart två år, dock med uppehåll på ett par månader, och med utbytta spelare. Vi har ett litet uppehåll nu då en utav spelarna är sjukt fantasytrött, men snart drar den igång igen.

/poseur

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
MrG said:
-Gunnar (efter att insett att vår Pendragonkampanj är inne på tredje året, trots att fyra av sex fått barn under tiden)
Det är väl helt i sin ordning med det spelet. Helst ska väl barnen ta över kampanjen efter er också. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Vi har en långkörare i Mutant som pågått över ett år, men den ligger i dvala. Själv tycker jag att sweetspot för en kampanj är fyra-fem speltillfällen. Längre än så så börjar den gå i stå. One-shots är kul, men jag diggar kampanjspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Vi har en långkörare i Mutant som pågått över ett år, men den ligger i dvala. Själv tycker jag att sweetspot för en kampanj är fyra-fem speltillfällen. Längre än så så börjar den gå i stå. One-shots är kul, men jag diggar kampanjspel.
Fem spelmöten, det hinner man väl typ... vaddå, två normala äventyr på? Eller ett lite längre? =)

Beror på hur långa spelmöten man har, såklart...

//Krank, som tycker att sweetspot ligger kring 25-100 spelmöten a' 4-12 timmar vardera

MrG

Swashbuckler
Bobby Magikern said:
MrG said:
Det är väl helt i sin ordning med det spelet. Helst ska väl barnen ta över kampanjen efter er också. :gremwink:
Vi är inne på barnen ;-) Visserligen med viss snabbspolning mellan Uther och Arthur, fast å andra sidan är vi mest på barnbarn nu...

MrG

Swashbuckler
Följer sin vana att svara på sina egna enkäter ;-)

MrG said:
Uppe i tre år, tidigare två och ett halvt för helgkampanj och två år för vardagskampanj.

MrG said:
Nuvarande inte avslutad, tidigare har alltid haft planerade slut.

MrG said:
Ja, jag väljer oftast att köra kampanjer på 10-20 gånger, tycker att det är lagom med tid för att hinna med karaktärutveckling och en lagom komplex plott, utan att spelarna eller spelledaren hinner tappa fokuset, eller hitta för många andra idéer.

MrG said:
Logistisk, hitta spelare som kommer stanna länge på samma ort (och civiltillstånd ;-)) alt. köra helgkampanjer.
Vi har nu växlat spelledare och kommer också ta in en till spelare för att kompencera för alla småbarnspappor som har lite sämre med tid.

-Gunnar (gillar svaren hittills)

Snow

Swashbuckler
Jag var med på en Mage kampanj som varade ca 2 år. Sen spelade spelledaren vidare på samma story men med andra. Den blev avslutad enligt plan (allt gick åt helvete).

Annars har jag själv spellett flertalet kampanjer om ca 1-1,5 år. De tar i princip alltid slut enligt plan.

Jag hinner bara spela ett spel åt gången så jag vill inte dra ut på saker i oändligheten för att få prova något nytt. Samtidigt gillar jag att utveckla en rollperson eller att spela ut en lång berättelse. Ungefär ett år är lagom då.

Efterhand har jag lärt mig att välja spelare som har tid, eller tar sig tid. Jag har en del gånger haft med spelare som även om man bokat spelmöte kan ringa 10 minuter innan och säger: "Jag ska spela fotboll idag, så jag kommer inte". Inget sänker en kampanj snabbare än diskontinuitet.

Sjunde inseglet

Swordsman
MrG said:
4 år. Alex Martin Twain-kampanjen till Kult som kretsade kring dödsängeln Togarini.

MrG said:
Vi hade två avslut: den första delen slutade med att en rollperson avrättade en annan på goda grunder, andra delen som handlade om just dessa två rollpersoner (där den avrättade återvänt) avslutades med att den ene av dem steg in genom en portal till Inferno.

MrG said:
Nej, jag brukar sätta upp vissa riktlinjer men sedan skapa äventyren ganska löst kring dessa för att kunna avsluta när det känns rätt.

MrG said:
1. Jag låter rollpersonernas mål och konflikter ligga i fokus. Då skapar spelarna bra upplägg för kampanjen under spelets gång.
2. Jag skapar ett upplägg där det går att ta bort och introducera rollpersoner (så löser man problemet med avhoppande spelare och kan lätt introducera nytt blod i gruppen).
- Kampanjer där rollpersonerna är ödesbestämda att göra vissa saker eller där vissa rollpersoner måste vara med till slutet är inte min kopp med te. Måste man ha med profetior är det bättre att lösa det med föremål som kan byta ägare eller låta dem vara otydliga så att de kan tolkas på olika sätt.
3. Jag avslutar hellre tidigare än planerat än tvingar på rollpersonerna min planering och låta berättelsen bli långrandig.

DesertRain

Hero
MrG said:
Den längsta jag har spelat i är i Drakar och Demoner, den har väl hållit på i runt 5 år nu, fast bara två av rollpersonerna har varit med hela tiden varav en är min.
Den längsta som jag spellett har väl varit runt 1 till 1.5 år.

MrG said:
Drakar och Demoner kampanjen spelar vi fortfarande på ibland, men det händer inte så ofta längre.
Alla mina längre Eonkampanjer hittills har helt enkelt runnit ut i sanden för att jag har tappat intresset och kommit på nya grejer jag vill göra istället.

MrG said:
I DoD har det bara blivit som det blev, alla älskade sina rollpersoner och varje försök att göra nya var helt värdelöst. Så kampanjen har helt enkelt bestått av en mängd äventyr av varierad längd som knutits samman av rollpersonerna.
Mina Eonkampanjer har jag tänkt som långa, och i många fall har de dessutom blivit rätt så långa. Men som sagt så tappar jag alltid intresset efter ett tag så ytterst få av dem har faktiskt blivit klara.

MrG said:
I DoD är det bara rollpersonerna som hållit ihop kampanjen, och fortfarande gör det när vi spelar med dem.
Det bästa jag kan säga är väl att komma på en idé som är så bra och häftig att du inte kommer på något ännu bättre och häftigare efter ett halvår. Sedan krävs det ju disciplin för att hålla liv i en sådan jättelång kampanj i flera år utan att tappa intresset.

Så avslutningsvis kan jag väl säga att det krävs antingen spelare som verkligen gillar sina rollpersoner eller en spelledare med häftiga idéer och tålamod att utföra dem alla innan han tröttnar på dem. Helst bör man nog ha båda för en så bra upplevelse som möjligt.