MrG said:
Hur lång är den längsta kampanj ni spelat/spelar?
Längsta som varade i ca 1,5 år, var i WHFRP som började med skrivna äventyr till den nya utgåvan, men SL struntade i dom resten av kampanjen när han insåg att dom som skrivit äventyren hade noll koll på systemet.
Nuvarande har pågått sen januari, så inte så jättelänge.
MrG said:
Är den avslutat, har den runnit ut i sanden eller spelar ni fortfarande?
WHFRP kampanjen fick ett avslut, men det blev ganska hastigt genomspelat (samt att alla dog) och vi hade redan haft en massiv strid mot våran svurne fiende (snarare än kampanjskurken) där vi fick hela Altdorf att stampa ihjäl honom i slutet. Så vi har efteråt kommit överens om att storyn tog slut vid striden i Altdorf.
Pågående kampanj är... pågående.
MrG said:
Har ni valt längderna på era kampanjer? Om ja, varför är de just så långa/korta?
Förut brukade jag planera så att kampanjerna kunde variera mellan att vara bara några veckor (vi spelade oftare då) till månader.
I min nuvarande grupp så kör vi mer episodiska äventyr som varar i ett par månader sen är det ett nytt äventyr som bygger vidare på förra äventyret. Iom att vi delar på SL hatten så funkar detta bra.
MrG said:
Vad har ni för knep för att hålla kampanjerna vid liv?
Säger som alla andra, kul. Viktigaste faktorn är att det är kul att spela, då är folk mer benägna att komma tillbaka.
Dock hjälper det mycket om man har en satt speldag i veckan (eller månaden, hur det nu ligger till) och att alla vet det och att man är konsekvent. Kul är bra. Kul rutin är bättre!
En mailinglista är också bra, så att man mitt i veckan kan skicka ut ett "Grottkräl på lördag!" mail. Vi anänder det också till att skicka ut sammanfattningar av äventyr till alla spelare.