Nekromanti Långsam med tung rustning?

bladerunner_35

Warrior
His great brown stomach and sagging chest were bare above the yellow silk sash knotted about his waist, and he wore no armor but his studded leather vest, so absurdly small that it did not even cover his nipples. “We should have given him chainmail,” Dany said, suddenly anxious.
“Mail would only slow him,” said Ser Jorah.

Som jag gör ibland så funderade jag på om det inte borde finnas en regel om hur man blir långsammare med tyngre rustning. Jag tänkte mig en regel i princip exakt likadan som den för tunga sköldar (se Spelledarens Guide sid. 22).

VINIT -1 om man bär på mer än sin bärförmåga.
VINIT -2 om man bär på mer än sin dubbla bärförmåga.
VINIT -3 om man bär på mer än sin tredubbla bärförmåga vilket skulle vara maximal minusmodifikation.

Modifikationen borde kanske istället starta först när den dubbla bärförmågan är överskriden?

Skulle det tillföra något eller räcker det med utmattning? Blir det för obalanserat (t.ex om man också använder regeln för tunga sköldar)? Är det realistiskt eller ej? Övriga kommentarer?

dream

Hero
Jag skulle säga att långsamheten simuleras redan, i form av utmattningsreglerna - om man förlorar två utmattning per handling istället för en så borde man agera endast var annan runda. Nu gör folk sällan det i stridens hetta, utan de anstränger sig mer istället, men blir också tröttare.

VINIT har många modifierare nog redan för mig att hålla reda på åtminstone... :gremwink:

Big Marco

Läskig
Precis så tänkte jag också. Då får man också med att under inledningen av striden, då adrenalinet sprutar så märks inte tröttheten/slöheten lika mycket då man är dopad, men detta klingar sakta av.

bladerunner_35

Warrior
Med de argumenten borde det väl inte heller spela någon roll om man har en tung sköld som också kan sägas fångas upp av utmattningsreglerna?

Eller är skillnaden att det sitter en stor tung klump längst ut på en extremitet istället för att vara någorlunda jämnt fördelad över kroppen?

Big Marco

Läskig
Eller är skillnaden att det sitter en stor tung klump längst ut på en extremitet istället för att vara någorlunda jämnt fördelad över kroppen?

Ja.

k7e9

Hero
Dessutom får man ju mindre förflyttning om man är överbelastad... :gremwink: Fast det var inte det du syftade på med långsam... :gremsmile:

Men jag tror att det, som folk sagt sagt, fångas upp bra av utmattningsreglerna...