Nekromanti Långt från Dig (preview)

Jonas Ferry

Swordsman
så jag vet inte om jag kan bidra med speciellt mycket
Jodå, för tusan, jag tycker att det är intressant.

Anspegla på svåra val kanske? Som när rollpersonerna tvingas till något av sina överordnade som antingen är helt omöjligt, riskfyllt utan anledning eller att dem tvingas avrätta något som kanske mot vissa av deras princip normer, ex. avrätta någon fiende.
Det där låter som väldigt bra utmaningar för egenskapen Psyke. Ett par tyskar har släpats ner i ens skyttegrav och rollpersonen får order om att göra sig av med dem. Utmaningen kommer inte att säga huruvida rollpersonen faktiskt skjuter eller inte, utan hur han mår mentalt efter att ha gjort vad han nu gör. Man kan slå tärning och upptäcka att han höjer Psyke. Det kan innebära antingen att han skjuter dem och stärker sitt självförtorende när han fått hämnas på tyskarna, eller också släpper han dem och har ett rent samvete för den skull. Om han sänker Psyke kan det innebära att han skjuter dem och får ångest, eller att han släpper dem och mår dåligt eftersom han brutit mot en order och dessutom låtit tyskarna ta sig tillbaka med information om hur britternas värn ser ut.

Det känns som ett bra exempel för att visa att man inte slår tärning för att se om man lyckas eller inte med sin handling, utan vilken konskekvensen blir för ens egenskaper.

Får man fråga om du känner till någon bra plats från internet man kan införskaffa sig bra information från första världskriget?
Kolla in de två länkarna som GoblinGurra postade här, de är från Wikipedia och grymt informativa, men samtidigt lagom kortfattade.

men jag sitter o spelar eon och snart är det nog min tur.
\(o_o)/ Woot? Långsam strid eller en avsvimmad rollperson? (^_^)

Jonas Ferry

Swordsman
Låter väldigt bra, jag har dock ett litet förslag. Ändra nationaliteter.
Något förslag? Det ska ju gärna vara ett land folk känner till något om. När det gäller civilbefolkning misstänker jag att det folk har mest koll på är amerikaner, och kanske i andra hand britter och deras bombade städer, under andra världskriget. Fransmännen och deras motståndsrörelse iofs, men då blir det inte lika civilt.

Första världskriget är lite besvärligare när det gäller de civila, känns det som, man har mindre koll på hur samhället såg ut 1914. Eller också är det bara jag, såklart. Vad man däremot känner till är skyttegravskriget, så det borde åtminstone ge folk idéer.

Jag gillar verkligen att det är två kontrasterande världar de båda rollpersonerna lever i. Den ena har fienden ett stenkast bort, medan för den andre är fienden ett avlägset, men ständigt närvarande, hot. Om flickvännen är ockuperad finns risken att man gör henne till motståndssoldat och då är det plötsligt mindre skillnad mellan de båda.

Jonas Ferry

Swordsman
Ja, du har helt rätt. Att inte ens försöka förklara hur det hela fungerar in-game är nog det bästa. Jag har verkligen försökt undvika att beskriva sambandet uppoffring-egenskapshöjning som "övernaturligt" eller något liknande, eftersom det i världen ju inte finns något samband. Det är vi som betraktar det fiktiva dramat utifrån som ser att det är ett samband. Jag lär förklara det just med genre-konventioner och framför allt varför regeln finns, det vill säga att den är till för att uppmuntra uppoffringar. Jag tror verkligen på den typen av förklaringar av regler.

Jag kommer läsa om inlägget och filosofera över det mer när jag ska skriva texten. Jag har såklart varken läst böckerna eller sett tv-serie-versionerna av böckerna du tipsar om, men efter att ha läst lite sammandrag kan jag gissa konceptet.

Långt från Dig kommer visst bli några sidor längre än ett klassiskt dogmaspel, men jag gillar konceptet för mycket just nu för att vilja begränsa mig. Det behövs mer förklaringar och definitivt mer spelexempel.

Krille

Super Moderator
Krigets Vindar och Krig och Hågkomst

"Jag har såklart varken läst böckerna eller sett tv-serie-versionerna av böckerna du tipsar om, men efter att ha läst lite sammandrag kan jag gissa konceptet."

Det är mycket enkelt. En hejjans massa folk i alla åldrar över hela världen råkar ut för kriget, och man får följa det ur dessas personer fram och tillbaka över klotet. Lustigt nog så brukar det gå dåligt för ungefär alla samtidigt: när Natalie (den judiska flickan) råkar illa ut i ockuperade Frankrike så händer naturligtvis något hemskt med hennes make, som tjänar på en ubåt i Stilla Havet, samtidigt som det händer något hemskt med makens pappa, som råkar vara militärattaché i Berlin, och så vidare. Det är inte så mycket korrespondens i böckerna, men däremot är det just den där dramaturgiska samklangen hos händelserna. Går det dåligt så går det dåligt överallt.

"Långt från Dig kommer visst bli några sidor längre än ett klassiskt dogmaspel, men jag gillar konceptet för mycket just nu för att vilja begränsa mig. Det behövs mer förklaringar och definitivt mer spelexempel."

Damn straight! Jag borde göra likadant med Lone Wolf and Cub, men just nu skriver jag flygstridssystem!

You go, man! Jag gillar sådant här konventionsbrytande experimenterande!

Krille

Super Moderator
Två varianter, en liten och en stor. Den lilla: en spelare får spela en soldat och en flickvän, precis som tidigare, men flickan ifråga är någon annan spelares soldats flickvän. Du får alltså inte spela din egen soldats flickvän, utan någon annans. Det gör att du måste spela mot någon annan.

Den stora: endast för två spelare, möjligen modererat, men som korrespondensspel via epost eller forum. Tillägget är förstås att skickandet av uppoffringspoäng går via post. Det vill säga, skickar inte flickan ett brev till soldaten i fält så får soldaten inga poäng. Det får gärna gå en hejjans massa brev mellan varje omgång - poängen är ju att flickan och soldaten ska skicka brev till varandra om hur hemskt livet är.

Den sista är mest en idé till en variation, och är inte ens genomtänkt. Men jag skulle definitivt kunna tänka mig att med lite smart tänkande så skulle Långt från Dig bli typ världens bästa forumrollspel nånsin!

Jonas Ferry

Swordsman
Den lilla: en spelare får spela en soldat och en flickvän, precis som tidigare, men flickan ifråga är någon annan spelares soldats flickvän.
Jag har funderat på det, men kommit fram till att det inte är en så bra idé. Det kan vara rejält obekvämt för vissa spelare att spela ut den typen av känslor, att prata om hur vacker och underbar ens flickvän är samtidigt som man sneglar på sin skäggige "flickvän" som sitter och läppjar folköl vid spelbordet. Det är nog rejält mycket enklare att gå runt och beklaga sig i sin skyttegrav om man spelar flickvännen själv, då slipper man identifiera sin flickvän med en annan spelare.

Dessutom tror jag, eftersom alla rollspelare är själviska svin, att det är lättare att offra sig om man tjänar på det själv. Okej, jag skojar såklart lite när det gäller rollspelares personlighet, men jag vill få fram att man verkligen ska tjäna själv på att offra sina rollpersoner och undvika att ens "flickvän" säger "Öh, kom igen nu, jag behöver 3 poäng, ju!".

Den stora: endast för två spelare, möjligen modererat, men som korrespondensspel via epost eller forum. Tillägget är förstås att skickandet av uppoffringspoäng går via post.
Aha, vilken idé! Det vore riktigt coolt att behålla grundsystemet men på något sätt bestämma hur uppoffrade poäng, höjda eller sänkta egenskaper och sådant översätts i text. Eftersom utmaningar inte påverkas av hur man rollspelar skulle man mycket väl kunna slå först (det finns ju hemsidor där man kan slå tärning online) och sedan ska man i brevet förklara höjningen eller sänkningen genom att antingen beskriva hur bra man mår eller hur dåligt man mår, eller hur man fått eller förlorat en vän. Det vore snyggt. Uppoffringspoäng och höjning eller sänkning av Kärlek kanske också går att koda, eller också sköter man sådant utanför roll.

Det kanske skulle bli dogmaformat på, och skulle i så fall kunna bli ett ganska nyskapande bidrag tills nästa år. Jag lär dock skriva det vanliga rollspelet först, men tackar för idén.

Rising

Vila i frid
Jag fick ett par tankar som jag tror kan vara viktiga att ha i bakhuvudet när det här projektet vidareutvecklas. Jag tänker dock börja med att säga att konceptet och nytänkandet i sig var skithäftigt, och att det öppnade mina ögon för en massa andra liknande projekt som jag inte tänkt på tidigare.

1. Inga av spelarnas olika rollpersoner (varken militärerna eller flickvännerna) föreslås känna varandra, vilket gör att det viktigaste givandet och tagandet kommer ske mellan två rollpersoner som en och samma spelare gestaltar. Det är kanske inte helt lyckat, då rollspelsmediet i stort är utformat för att man just skall prata och agera med varandra. Kanske kan ditt spel dras av samma sjukdom som ångestrollspel; där är konflikterna som dominerar dramat personliga och sker inov var och en av rollpersonernas huvuden, vilket gör att alla sitter och tänker en massa på varsitt håll och man får mindre samdeltagande som alla kan ryckas med utav. Det skulle kanske behövas fler verktyg för att bygga upp relationer som kan märkas i spelet; de som får ageras ut av olika spelare i direkt dialog med varandra. Antingen så att rollpersonerna får ha band med varandra, eller så att det byggs upp starkare relationer mellan rollpersonerna och de närmaste "spelledarpersonerna".

2. Det verkar som att metaspelande skulle kunna vara rätt framgångsrikt. Det tycks ju gå att satsa hårt på en sorts tävling mellan spelarna, och det är inte vad jag tror att du är ute efter. Dina spelare kanske inte är sådana, jag vet iaf att mina spelare skulle kunna motstå driften att börja tävlingsspela, men skulle jag vilja spela det här spelet med min spelgrupp och två-tre nybörjare? Jag vet inte, det känns som att den stämning man vill åt i rollspelet skulle kunna kvaddas rätt hårt om det plötsligt började tävlingsliras på något håll, och kanske är det en nackdel att systemet i sig tycks uppmuntra tävlingsspelande.

Det var vad jag omedelbart klurade på, iaf.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Belgien

Låter väldigt bra, jag har dock ett litet förslag. Ändra nationaliteter
Något förslag? Det ska ju gärna vara ett land folk känner till något om.
Belgien är det enklaste arrangemanget för ett VK1-scenario. Belgiska armén stred i den lilla kusthörna av sitt land som tyskarna inte hade erövrat, medan majoriteten av belgarna levde under ockupation.

Jarl

Hero
El kommentaros

Jao, lite kommentarer ska man ge:

Först tycker jag att det är en rolig idé; att göra något vettigt med krig i rollspel är svårt, men det här känns som en meningsfull aspekt av krig att utnyttja. Den gode Krille har ju jiddrat om troupe-style krigsrollspel tidigare, men nu verkar upptagen med Porco Rosso the RPG, så det är inte som att konceptet är kört i botten direkt... :gremsmile: Men lite lösa tankar var det:

* Exempel. Jag tror ett sådant här spel verkligen tjänar på att ha många och bra exempel. Både rena spelsessionsexempel och utmaningsexempel vore trevligt.

* Förberedelser. Eftersom man roterar spelledare och byter egenskap som ska utmanas verkar spelet lägga stor vikt vid improvisation, vilket inte alltid är enkelt för alla. Eller hur kan man få in möjligheter till förberedelser i spelet?

* Avskildhet. Som jag förstått det så är varje spelares rollpersoner mer eller mindre separerade från de andra spelarnas rollpersoner. Det känns lite konstigt i ett rollspel och möjligtvis kan det kännas trist för de spelare vars karaktärer inte är i fokus, även om de får spela "statister".

* Utmaningarna. Det känns lite svårt att se hur utmaningarna går till rent praktiskt, eller snarare: det verkar aningen banalt att allt bara hänger på slumpen. Om bara tärningarna bestämmer utgången så är interaktionen för spelarna ganska minimal. Kanske borde utmaningarna göras lite mer regelmässigt avancerade, så spelarens val påverkar utgången?

* Bakgrund. Mer mer mer! :gremsmile: Ju mer man får reda på hur livet var på hemmaplan/fronten under den här tiden desto bättre. Eftersom spelet har lite regler, så antar jag att fokus ligger mer på rollspelande. Och rollspelande blir ju roligare och mer stämningsfullt om man får en känsla för tiden och miljön man spelar i. Hur kände en soldat i skyttegravarna egentligen? Ja... knepig fråga minst sagt. Spelarna kanske borde få några dikter av Wilfred Owen som handouts innan spelet börjar :gremsmile:

Ska väl säga något om frågorna också:

1. Jodå, inga problem att förstå. Verkar vara en helt ok idé, särskilt för kortare kampanjer. Någon pratade om PBEM, och jag håller med, spelet verkar ypperligt lämpat för brevskrivande.
2. se ovan
3. Well... här kan man ju inte definiera rollpersoner utifrån förmågor/egenheter/grunkor/etc, så man tvingas ju skapa mer "verkliga" personer. Och det är oftast svårare. Men å andra sidan, vem har inte sett en krigsfilm?
4. Reglerna är ju enkla, så inga större problem där.
5. Inget konstigt direkt vad jag märkt, men det brukar alltid dyka upp något när man testspelar...
6. Ja det tror jag. Som jag fattat det hela så är uppoffring bara bra så länge man slår bra med tärningarna. Och tärningarna slår man bättre med ju mer man offrar sig, så vill man klara sig verkar uppoffring vara värt det.
7. Det här är nog någonting som måste speltestas fram, kanske kan man erbjuda olika uppsättningar värden för olika långa spel i den färdiga produkten.
8. Större marginaler och större typsnitt! :gremsmile:

Jonas Ferry

Swordsman
Re: El kommentaros

Större marginaler och typsnitt är fixat, det är nu en sexsidig pdf (och på engelska). Jag har lyckats hitta ett gäng public domain-foton också, så det blir nog fint.

Efter att ha läst dina kommentarer har jag lagt till mer bakgrund, men stött på ett ganska uppenbart problem. Det finns såklart oändligt mycket mer information om soldaternas liv än om livet för fabriksarbetande kvinnor 1914-1918. Eftersom man ska spela båda så vill jag gärna balansera bakgrundsinformationen något, och inte *bara* ha text om soldatlivet. Om spelet ska få spelarna att vilja spela de båda rollpersonerna lika mycket, måste det ju framställa de båda personernas situationer som lika intressanta.

Så, är det någon som har idéer på vad man kan skriva om när det gäller livet för kvinnorna? Jag har med de låga lönerna, den ökade självständigheten, problemen med ransonerad mat (även om jag skulle behöva mer information här också, det är ganska centralt) och zeppelinarna som bombade London och andra städer.

Och till de kommentarer hos dig och andra i den här tråden som jag inte hunnit svara på, så funderar jag ändå över dem. Tack så mycket!

Jonas Ferry

Swordsman
Färdigt spel

Jaha, då har jag väl skrivit fördigt då. Självklart kommer jag att fortsätta uppdatera spelet om jag kommer på nya grejor, men för att samtidigt kommentera en annan aktuell tråd känns det "tillräckligt" klart för att släppa.

Det går att hitta spelet här, och det heter numera Far Apart. Spelet finns både som html och som en snajsig pdf med framsida ritad av Gurgeh, så den kan vara värd en nedladdning om man är intresserad.

Tack så mycket för alla kommentarer.