Jonas Ferry
Swordsman
Jodå, för tusan, jag tycker att det är intressant.så jag vet inte om jag kan bidra med speciellt mycket
Det där låter som väldigt bra utmaningar för egenskapen Psyke. Ett par tyskar har släpats ner i ens skyttegrav och rollpersonen får order om att göra sig av med dem. Utmaningen kommer inte att säga huruvida rollpersonen faktiskt skjuter eller inte, utan hur han mår mentalt efter att ha gjort vad han nu gör. Man kan slå tärning och upptäcka att han höjer Psyke. Det kan innebära antingen att han skjuter dem och stärker sitt självförtorende när han fått hämnas på tyskarna, eller också släpper han dem och har ett rent samvete för den skull. Om han sänker Psyke kan det innebära att han skjuter dem och får ångest, eller att han släpper dem och mår dåligt eftersom han brutit mot en order och dessutom låtit tyskarna ta sig tillbaka med information om hur britternas värn ser ut.Anspegla på svåra val kanske? Som när rollpersonerna tvingas till något av sina överordnade som antingen är helt omöjligt, riskfyllt utan anledning eller att dem tvingas avrätta något som kanske mot vissa av deras princip normer, ex. avrätta någon fiende.
Det känns som ett bra exempel för att visa att man inte slår tärning för att se om man lyckas eller inte med sin handling, utan vilken konskekvensen blir för ens egenskaper.
Kolla in de två länkarna som GoblinGurra postade här, de är från Wikipedia och grymt informativa, men samtidigt lagom kortfattade.Får man fråga om du känner till någon bra plats från internet man kan införskaffa sig bra information från första världskriget?
\(o_o)/ Woot? Långsam strid eller en avsvimmad rollperson? (^_^)men jag sitter o spelar eon och snart är det nog min tur.