Nekromanti Långt, viktigt inlägg!

Maxwan

Swordsman
Hi there.
Jag köpte ju Viking för ett tag sen, och nu efter att jag plöjt igenom reglerna har jag rätt många frågor. Jag skulle vara mycket tacksam om ni som spelat Viking har svar på mina frågor. Eftersom jag skrivit så mycket delar jag in frågorna under rubriker. Svara på det ni kan.

<U><B>Extra tärningar & orimliga slag.</U></B>
Det första jag kommer att tänka på är hur svårt det är att lyckas. Som ett exempel i Viking skriver de: <I>En lätt berusad man som försöker slå någon med en klubba i fel hand en sen och stormig höstnatt får +1T6+1T6+1T6+1T6=+4T6 i modifikation</I>. Detta leder till att han nog måste slå 7T6. Om vi säger att han är mycket duktigt i klubba, kanske har S13 eller mer kommer han ändå inte klara slaget. Medel för 7T6 är runt 25. Är inte det mycket orimligt? Även om han slår 10 slag missar han nog alla. Det hade man inte gjort i verkligen! Ska jag helt enkelt dra ner på antalet tärningar eller vad?

<U><B>Initiativ</U></B>
Att strida och hamna i underläge leder lätt till att man måste försvara sig om och om igen. Det finns regler för detta i EON, men eftersom jag inte har spelet och det var ett år sen jag spelade det under jag: Kan någon skriva ner de reglerna så jag har en riktlinje?

<U><B>Belastning</U></B>
Det står att kläder inte räknas in i belastningen. Gäller detta härkläder (rustning dvs.) också? Och vapen och sköldar?! Om det nu är meningen att deras vikt ska räknas in så kommer en normal person med ett svärd och en sköld få +1T6 på allt han gör vilket är mycket. Om han desutom bär en ringbrynja och en hjälm kommer han få så många tärningar att han inte kan lyckas med en enda handling. Åter igen; är detta rimliga tärningsmodifikationer?

<U><B>Skada & Bärsärk</U></B>
Jag läser att om man lyckas perfekt med ett chockslag kommer man gå bärsärk. Detta innebär med andra ord att hälften (ja, mycket lätt slag är perfekt på 1-3) av de kämpar som får en liten skråma kommer gå ursinneslös bärsärkagång. Detta stämmer inte. Inte alls. Eller har jag fel?

<U><B>Attack mot långa vapen.</U></B>
Om man attackerar med ett kort vapen mot ett långt blir det genast mycket svårare. Då tar vi ett exempel. Jag anfaller med min kortsax mot en snubbe med spjut. Javisst blir det svårare för mig att träffa första rundan. Men rent logiskt kan det väl inte vara svårt att bara vifta undan hans spjut, rusa in mot kroppen hans och dräpa honom?

<U><B>Perfekta träffars skada.</U></B>
När jag läser denna regel tänker jag genast tillbaka på Dod där man utan problem dräper den största fienden med ett perfekt hugg. Dubbel skada? Öhh? Ja, asså, i rimlighetens namn kan man väl inte utdela dubbel skada? Med ett svärd blir skadan totalt orimliga 8T6. Och jag som tycker att 4T6 är mycket. Eller har jag fel?

<U><B>Blockeringar och Pareringar.</U></B>
Om ni nu orkat läsa såhär långt kommer den viktigast frågan på slutet. Hur svårt är det att blockera? Med en sköld t.ex.? Det borde vara 2T6 eller så. De nämner inte hur svårt det är, bara att <I>det är lätt att blockera och lite svårare att parera</I>. Och det borde väl gälla svärd också. Om någon anfaller med 3T6 borde det väl vara 2T6 för den anfallne att blockera/parera? Eller tar jag fel? Knappastt...

<U><B>Dö att blodförlust?</U></B>
Att dö, går det bara att göra genom blodförlust? Tja, så länge man inte får ett dödlig skada, eller dör på direkten är det enda utvägen. Och eftersom Blödning är en frivillig regel undrar jag nu: Om man inte skulle spela med den regeln och få tio djupa hack i huvudet skulle man överleva då? Regelmässigt ja. Nog för att jag kommer köra med Blödning, men det här vara bara en liten tanke.

Lite väl många frågor kanske men de måste besvaras innan jag börjar spela Viking. Nåväl, om ingen svarar kommer jag tjata mer /images/icons/smile.gif! Förövrigt finns det säkert många andra frågor som bör ställas när jag väl spelat.

<B>Tack på förhand.</B>

Mac - helvete, tog en halvtimme att skriva. Se till att svara nu /images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon
Attack mot långa vapen.

Om man attackerar med ett kort vapen mot ett långt blir det genast mycket svårare. Då tar vi ett exempel. Jag anfaller med min kortsax mot en snubbe med spjut. Javisst blir det svårare för mig att träffa första rundan. Men rent logiskt kan det väl inte vara svårt att bara vifta undan hans spjut, rusa in mot kroppen hans och dräpa honom?

Jo, det är svårt att "bara vifta undan hans spjut". Han kan rycka tillbaka det när du försöker och stöta mot den öppning ditt viftande lämnar. Han kan ta ett strg bakåt och spetsa dig på sitt spjut när du vill rusa in. han kan vända spjutet och ge dig t.ex. en smäll i skrevet med bakänden.
Å andra sidan kommer du ha en definitiv fördel om du väl kommer in nära.

I stort sett jämnar det dock ut sig varför man med gott samvete kan strunta i modifikationerna.

I övrigt kan jag bara säga att efter din beskrivning av reglerna verkar det som du skulle vinna rätt mycket på att skrota dem och importera fungerande regler från något annat spel.

Maxwan

Swordsman
Re: Skrota reglerna.

Skrota reglerna? Nja, kanske de jag räknade upp men Viking har för övrigt mycket bra och realistiska regler. Det är just det att jag tycker det är orealistik liten chans att lyckas med saker rätt ofta. Kanske sätta ett tärningsmax på 5T6 med vissa undantag (som att klättra upp för en glaciär i en snöstrom mitt i natten när man är kraftigt berusad t.ex.).

Förövrigt, är det någon som kan svara på de andra frågorna? Jag skulle uppskatta det - speciellt den med blockeringar.

Mac - Viking är ett bra spel för övrigt, bara att det finns några få brister.

Grim_UBBT

Veteran
[qoute]Extra tärningar & orimliga slag.
Det första jag kommer att tänka på är hur svårt det är att lyckas. Som ett exempel i Viking skriver de: En lätt berusad man som försöker slå någon med en klubba i fel hand en sen och stormig höstnatt får +1T6+1T6+1T6+1T6=+4T6 i modifikation. Detta leder till att han nog måste slå 7T6. Om vi säger att han är mycket duktigt i klubba, kanske har S13 eller mer kommer han ändå inte klara slaget. Medel för 7T6 är runt 25. Är inte det mycket orimligt? Även om han slår 10 slag missar han nog alla. Det hade man inte gjort i verkligen! Ska jag helt enkelt dra ner på antalet tärningar eller vad?[/quote]

IMHO anser jag det inte vara orimligt. Om vi tar det exempel du själv tog upp så är personen lätt berusad eller rund om fötterna om man så säger och det blåser storm (vilket är vindtyrkor på 25 meter per sekund). Vid sådana vindstyrkor är det svårt att hålla balanssen även i nyktert tillstånd och vid berusat tillstånd kan han vara glad om han kan stå på benen alls. Att sen dessutom ha vapnet i fel hand gör ju inte saken på något sätt lättare. En vettig viking hade nog inte ens gått ut i ett sådant busväder. Att han missar alla tio slag skulle bara var rimligt.
Jag anser att modifikationer till strid i viking är relativt rimliga. Det är ju ganska enkel att ändra dem annars.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Initiativ
Att strida och hamna i underläge leder lätt till att man måste försvara sig om och om igen. Det finns regler för detta i EON, men eftersom jag inte har spelet och det var ett år sen jag spelade det under jag: Kan någon skriva ner de reglerna så jag har en riktlinje?<p><hr></blockquote><p>Fövisso kan det bli så ibland, men initiativslaget skall ju göras var runda så det finns alltid en möjlighet att vända på det. Det fínns ytterligare handlingar som kan förbättra ens chanser att vända en strid om man är i underläge genom "Speciella handlingar" eller "övriga stridsregler". En person som använder dessa flitigt och omväxlande kan mycket väl ge ett gott motstånd mot en långt bättre motståndare.
Tyvärr äger jag inte Eon, och har inte spelat det heller. Men jag kanske borde?

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Belastning
Det står att kläder inte räknas in i belastningen. Gäller detta härkläder (rustning dvs.) också? Och vapen och sköldar?! Om det nu är meningen att deras vikt ska räknas in så kommer en normal person med ett svärd och en sköld få +1T6 på allt han gör vilket är mycket. Om han desutom bär en ringbrynja och en hjälm kommer han få så många tärningar att han inte kan lyckas med en enda handling. Åter igen; är detta rimliga tärningsmodifikationer?<p><hr></blockquote><p>Kläder räknas inte in i belastningen såvida det inte är fråga om eventuella extrakläder du bär i din packning. Vad gäller härkläder är det oklart hur reglerna för belastning skall fungera. Du kan ju alltid använda dig av de husregler jag gjort, där man kan bära upp till Sty*2 kg utan belastnigsavdrag, härkläder räknas då inte till belastning för handlingsmodifikation, men skall räknas till belastning för max förflyttning (ligger de i packningen räknas de till belastning som vanligt), saker du bär i händerna räknas som halva vikten för belastning. Själv tyckte jag att dessa husregler fungerade alldeles utmärkt.

[qoute]Skada & Bärsärk
Jag läser att om man lyckas perfekt med ett chockslag kommer man gå bärsärk. Detta innebär med andra ord att hälften (ja, mycket lätt slag är perfekt på 1-3) av de kämpar som får en liten skråma kommer gå ursinneslös bärsärkagång. Detta stämmer inte. Inte alls. Eller har jag fel?[/qoute]

Jo det stämmer faktiskt, hur konstigt det än låter ä reglerna skrivna så. Men om du ändrar i regeln så att du, när du slår ett perfekt chockslag istället slår mot ditt FV i bärsärkagång blir det betydligt mer rimligt. Ta i så fall bort den regeln för färdigheten bärsärkagång att man blir medvetslös när man fummlar. Detta gör ju att du slipper den tidsåtgång för bärsärkagång som annars gäller.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Perfekta träffars skada.
När jag läser denna regel tänker jag genast tillbaka på Dod där man utan problem dräper den största fienden med ett perfekt hugg. Dubbel skada? Öhh? Ja, asså, i rimlighetens namn kan man väl inte utdela dubbel skada? Med ett svärd blir skadan totalt orimliga 8T6. Och jag som tycker att 4T6 är mycket. Eller har jag fel?<p><hr></blockquote><p>Nej du har inte fel. Och jag håller med dig att 4T6 är mycket, men man kan ju å andra sidan slå ett dåligt skadeslag även om du slagit en perfekt träff vilket ju väger upp vågskålen lite.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Blockeringar och Pareringar.
Om ni nu orkat läsa såhär långt kommer den viktigast frågan på slutet. Hur svårt är det att blockera? Med en sköld t.ex.? Det borde vara 2T6 eller så. De nämner inte hur svårt det är, bara att det är lätt att blockera och lite svårare att parera. Och det borde väl gälla svärd också. Om någon anfaller med 3T6 borde det väl vara 2T6 för den anfallne att blockera/parera? Eller tar jag fel? Knappastt...<p><hr></blockquote><p>Att blockera ett kastvapen är 3T6 enligt reglerna "undvika eller blockera avståndsattacker" så det är bara rimligt att svårigheten att blockera ett närstidsvapen är 2T6 med en sköld. Samma svårighet gäller även om du använder ett vapen att blockera med. Använder du däremot ett improviserat vapen kan svårigheten öka (se "blockeringar" i reglerna).
Svårigheten att parera är 4T6 och kan inte göras med sköld utan endast med vapen.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Dö att blodförlust?
Att dö, går det bara att göra genom blodförlust? Tja, så länge man inte får ett dödlig skada, eller dör på direkten är det enda utvägen. Och eftersom Blödning är en frivillig regel undrar jag nu: Om man inte skulle spela med den regeln och få tio djupa hack i huvudet skulle man överleva då? Regelmässigt ja. Nog för att jag kommer köra med Blödning, men det här vara bara en liten tanke.<p><hr></blockquote><p>Ett djupt hack ger 8 skadepoäng och en person kan som max tåla 50 varefter man dör, så efter 10 djupa hack i huvudet är man således död.

Hoppas detta är till någon hjäl och må Oden stå dig bi! /images/icons/smile.gif

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius

Maxwan

Swordsman
Okej, tack för inlägget. Jag har läst det och tänkt lite.

Först och främst kommer åter detdär med omöjliga slag. Om man bara tar bort att man är berusad, vilket i den här situationen gör mycket, har man 6T6 vilket också är nästan omöjligt att klara ett slag med. Huf?

<I>Tyvärr äger jag inte Eon, och har inte spelat det heller. Men jag kanske borde?</I>
Mja, enligt min åsikt är det inget spel som är ett måste att spela. Eon är bra, men inte alls något sådär super. Många håller iofs inte med mig men ändå.

Belastningen är lite svår hur jag ska göra. Att man klarar STYx2 är kanske lite väl mycket. Jag skulle tro att jag inte räknar härkläder och kläder, men resten. Och så kanske halvera värdet för sköld och svärd.

Bärsärkreglerna gillade jag. De kommer jag att använda.

Perfekta slag, ja, jag kommer nog inte dubbla skadan inte. Du sa att man kan slå lågt med 8T6. Visst kan man - men det är ungefär lika stor chans som att jag slår 40 med ob1T6.

<I>Svårigheten att parera är 4T6 och kan inte göras med sköld utan endast med vapen.</I>
I rimligthetens namn kan detta stämma? Det måste (rättare sagt det är) lättare att parera än att träffa med ett hugg. Annars hade det inte funnits några svärdsstrider - den attackerade hade dött efter något anfall. Eller har jag fel?

Och det där sista om hur mycket man tål. Jag kan inte hitta något ställe där det står att man dör efter det att alla rutor är fulla. (jaja, klart man gör men jag sa bara att det inte stod)

<B><U>En sak till</U></B>
Jag glömde bort en av mina viktigaste frågor innan. Jo, när man gör två handlingar får man +1T6 per handling. Låt oss nu säga att Pelle och Kalle slåss. Pelle vinner initiativet och väljer att anfalla Kalle. Kalle väljer då att först blockera med skölden och sen anfalla tillbaka. Då borde Pelle kunna parera. Hur blir det nu? Får Pelle bara +1T6 på pareringen eftersom han anföll först - eller är det på något annat konstigt vis? Rent logiskt bör det vara så ju, att Pelle anfaller med full kraft, och slaget blockeras med viss svårighet av Kalle. Och sen att Kalle hugger tillbaka med viss svårighet, och att Pelle parerar, även han (men först nu) med viss svårighet.

Mac - glömde jag nåt?

Grim_UBBT

Veteran
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Först och främst kommer åter detdär med omöjliga slag. Om man bara tar bort att man är berusad, vilket i den här situationen gör mycket, har man 6T6 vilket också är nästan omöjligt att klara ett slag med. Huf?<p><hr></blockquote><p>Tja tyckerdu det är mycket så varför inte ändra alla modifikationer till T3 i stället för T6???? I så fall ger jag förslaget att om det blir 2T3, ändra det till 1T6 istället för att slå två tärningar och halvera!

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Perfekta slag, ja, jag kommer nog inte dubbla skadan inte. Du sa att man kan slå lågt med 8T6. Visst kan man - men det är ungefär lika stor chans som att jag slår 40 med ob1T6.<p><hr></blockquote><p>Tja sätta en begränsning kanske kan vara ett alternativ. Som exemplevis +1 eller 2T6 extra skada? Det blir ju trots allt rätt dödligt ändå det. /images/icons/smile.gif

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Svårigheten att parera är 4T6 och kan inte göras med sköld utan endast med vapen.
I rimligthetens namn kan detta stämma? Det måste (rättare sagt det är) lättare att parera än att träffa med ett hugg. Annars hade det inte funnits några svärdsstrider - den attackerade hade dött efter något anfall. Eller har jag fel?<p><hr></blockquote><p>Faktum är att jag inte kan hålla med dig til fullo på den punkten. Att sätta något ivägen för ett hugg är rätt enklet ja, och det sköts med blockeringar. Men själva konceptet parering som de menar i Vikings regler är ju att helt styra undan kraften i hugget så att du vare sig får skada på vapnet eller dig själv och det är nog inte helt lätt.

Jag anser trots det, att om man försöker sig på en parering och den misslyckas så borde ju möjligheten finnas att det skulle bli en blockering i stället. Så gjorde jag i en kampanj för ett tag sedan, vilket jag tcykte fungerade alldeles utmärkt. Misslyckas däremot pareringen med mer ä 7 (medelvärdet av de två tärningar som utgör skillnad för svårigheten att parera och blockera) har man inte ens fått vapnet emellan.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Och det där sista om hur mycket man tål. Jag kan inte hitta något ställe där det står att man dör efter det att alla rutor är fulla. (jaja, klart man gör men jag sa bara att det inte stod)<p><hr></blockquote><p>Nej du har rätt det står inte i reglerna. Mitt misstag! Sorry! Har använt den regeln så länge nu att jag kanske tog den för självklar. I alla fall känns det rätt vettigt att det förhåller sig så!

En sak till
Jag glömde bort en av mina viktigaste frågor innan. Jo, när man gör två handlingar får man +1T6 per handling. Låt oss nu säga att Pelle och Kalle slåss. Pelle vinner initiativet och väljer att anfalla Kalle. Kalle väljer då att först blockera med skölden och sen anfalla tillbaka. Då borde Pelle kunna parera. Hur blir det nu? Får Pelle bara +1T6 på pareringen eftersom han anföll först - eller är det på något annat konstigt vis? Rent logiskt bör det vara så ju, att Pelle anfaller med full kraft, och slaget blockeras med viss svårighet av Kalle. Och sen att Kalle hugger tillbaka med viss svårighet, och att Pelle parerar, även han (men först nu) med viss svårighet.[/qoute]

Under "Handlingar" - "Välja handlingar" står att den med högst initiativ väljer först vad denne tänker göra under runan. Därefter i tur och ordning för initiativ.

Personligen anser jag detta vara fel, så om du vänder på det känns det hela rimligare, då det ger den med högst initiativ en möjlighet att välja handligar utefter vd de andra inblandade gör. Men det känns ändå inte riktigt komplett.

Jag ändrade lite första gången jag speledde Viking och den husregeln höll i sig. Kanske kan de vara dig till gangn. -Alla som har sköld har rätt till en fri blockering utan extra svårighet, eller om man har lätta tvåhandsvapen (exempelvis trästav). Den med lägst initiativ bestämmer vad denne vill göra och sedan i tur och ordning och sist den med högst initiativ. Om den med högst initiativ gör en extra attack har den med lägre initiativ rätt att blockera den med en "reflexblockering" (som jag kallade den( vilket är en blockering med +1T6 svårighet)).

Än en gång: Hoppas det var till hjälp! /images/icons/smile.gif

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius