OBS: Nu talar jag om nutida lås, så kallade pintumbler, alltså sådana lås man hittar i så gott som alla lägenhetsdörrar osv:
Utan att vara helt säker på metoden du menar (gem, hammare och skruvmejsel) misstänker jag att det är en metod som kommer att göra viss åverkan på låset. Det kommer att synas att någon varit där, och det är väl inte ens säkert att låset funkar som det ska efteråt.
Sant är att om det är sned låsregel kan man pilla upp låset genom att sticka in en kniv (eller kreditkort enligt vissa amerikanska filmer) och pressa in regeln i låskistan och på så vis få upp dörren. Men talar vi låskistor idag, i Sverige, så har de flesta rak regel, eller åtminstone en spärr för detta, så den metoden funkar inte på nya lås. Dessutom är det ganska lätt att hindra sådant direkt pillande på själva regeln genom att sätta ett säkerhetbleck i dörrkarmen (ett T-format bleck som täcker för dörrspringan vid låset).
Och att DYRKA upp ett pintumbler lås (i synnerhet ett med sidoprofil), utan att göra åverkan på det, hävdar såväl låssmeder, låstillverkare och anddra låskunniga jag haft kontakt med, är i stort sett omöjligt inom rimlig tid. De använder alla metoden kraftig borrmaskin och kunskap om precis var de ska borra för att få upp ett sådant lås utan kunskap, och då går det ofta på cirka fem minuter.
Det där man ser i filmer, med två smala metallpinnar och lita juckande i låset, det funkar i alla fall inte på särskilt många svenska lås. Jag har sett dyrkarna, som faktiskt ser ut ungefär så, även om man ofta måste ha fler än två. Och jag har sett experter dyrka med dem, men det var ingen spännande sak, det tog en fasansfull tid och var ett evinnerligt pillande. När jag själv provade gick det inte alls, trots att jag hade lagt många låskolvar vid det laget, och var väl insatt i hur de fungerade. Det krävs nämligen en oerhörd finkänslighet i fingrar och öron (det är bra att höra när man petar upp nålen ("pin" i pintumbler) precis lagom mycket, sedan måste du hålla den där medan du går vidare till nästa nål (av minst fem, ofta sju eller nio, eller arton i sidoprofilslåsen). En finkänslighet och ett tålamod jag inte hade, och då hade jag inte någon beväpnad galning precis bakom mig ens. /images/icons/smile.gif
Daniel