Oscar Silferstjerna
Sjunger i duschen
John Ajvide Lindqvist är som ni säkert vet redan en rollspelsfantast, han spelar åtminstone CoC emellanåt. Hur skulle hans egna böcker - en eller flera - funka som rollspelssetting? Skräck i folkhemmet alltså.
Ypperligt bra tror jag. Jag gillar trots allt den sortens skräck. Jag tycker om när man får spela vanlig människa, ovetendes och sinnessvag, och utsätts för det ofattbara - långt utanför det normala sinnets gränser.Hur skulle hans egna böcker - en eller flera - funka som rollspelssetting? Skräck i folkhemmet alltså.
Vilket också är övergripande för de flesta vampyrberättelserna, tycker jag. I alla fall i rätt så många cases.som bara på ytan handlar om vampyrer, men i ett större perspektiv snarare handlar om sexualitet, utanförskap, identitet, tidsanda, klass, förort, föräldraskap etc.
Det är nog det jag försöker säga, även om jag var lite klantig och bredde ut min tanke rätt så mycket. Det jag borde ha sagt är att jag gillar vardagsskräck och att jag i det fallet tycker att man som spelare bör ta an roller som Oskars, inte Elis. Jag tycker som sagt bättre om att spela den sårbara människan i sammanhanget. Att i ena stunden ta an en vidrig chef på jobbet, i nästa dricka kaffe i hemmets lugna vrå för att sedan utan förvarning hamna i gränslandet mellan de två verkligheterna. "Vardagen" och "skräcken" är trots allt nyckelelementen, så spelet bör väl försöka löpa mellan de parterna - än hellre mixa dem rejält.ska man göra ett rollspel av detta kan man nog inte få med allt. Men något kanske går. En tanke är att låta rollpersonerna vara vampyrer i en vardaglig svensk miljö. Utan att ge dem alltför mycket övernaturliga förmågor. Eli i filmen är ju intressant ändå.
Jag håller nog med dig här, om man tänker att Ajvides vanliga stil är just känslan av att det övernaturliga anpassat sig till och blivit en del av vardagen. Då behövs staden. Människohamn är ju precis inte så och jag tycker den känns mer som Lovecraft än som Ajvide.OlleUtanTänder said:Personligen tycker jag att staden är förutsättningen för Ajvides böcker.
Som sagt så har jag ingen vidare erfarenhet av Ajvide. Jag ställer mig dock aningen kritisk till att just staden som element skulle vara nödvändig för vardagskänslan. Det finns ju flera olika sorts vardagsidyller. Vardagskänslan kan lika gärna ta form i en storstad såsom en förort, eller på landsbygden, en liten bruksort eller dylika.GnomviD said:Jag håller nog med dig här, om man tänker att Ajvides vanliga stil är just känslan av att det övernaturliga anpassat sig till och blivit en del av vardagen. Då behövs staden. Människohamn är ju precis inte så och jag tycker den känns mer som Lovecraft än som Ajvide.OlleUtanTänder said:Personligen tycker jag att staden är förutsättningen för Ajvides böcker.
Om man däremot ser det lite bredare, som Sjunde inseglet, och menar att det viktiga är just Svensson-idyllen som ifrågasätts behöver man inte nödvändigt vara i staden. I vintras plockade jag en del från Människohamn och Lovecraft och körde ett Dread-äventyr i och om Norrbottens avfolksbygder, som funkade bra. Huruvida det känns Ajvide eller ej beror ju helt på vad man tycker är intressant i hans författarskap.
Helt klart! Jag var otydlig; det jag menade var att Ajvide använder staden som miljö väldigt friskt i sina böcker - mest i Låt den rätte komma in och Lilla stjärna - och att hur han använder miljön hjälper till att skapa Ajvide-känslan. Som Olleutantänder uttryckte det:solvebring said:Som sagt så har jag ingen vidare erfarenhet av Ajvide. Jag ställer mig dock aningen kritisk till att just staden som element skulle vara nödvändig för vardagskänslan. Det finns ju flera olika sorts vardagsidyller. Vardagskänslan kan lika gärna ta form i en storstad såsom en förort, eller på landsbygden, en liten bruksort eller dylika.
I Låt den rätte komma in är mycket av grejen inte att förorten gömmer en vampyr, utan allt det andra som den också gömmer. Alla är mer eller mindre trasiga och Eli är kanske inte är det mest omänskliga i Blackeberg. Visst är staden inte helt nödvändig, men den tillför mycket eftersom det är ett tema han använder friskt.Olleutantänder said:Det är en plats där även de avvikande kan gömma sig i betongens anonymitet och människors främlingskap inför varandra