Nekromanti "Låt den rätte komma in"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag håller just nu på att läsa "Låt den rätte komma in", en svensk vampyrroman. Den är mer obehaglig än hemsk, men dess beskrivning av hur vampyrism fungerar är intressant och har potential för rollspel.

Insignia

Swashbuckler
"dess beskrivning av hur vampyrism fungerar är intressant"

Hur fungerar det då? Har du lust att spoila lite? :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men för oss som inte kommer läsa den för att Universitets fördömda Litteraturvetenskapskurs helt förstört förmågan att läsa skönlitteratur? Vi kommer ju tyvärr inte kunna läsa den,så det blir ju inget osm förstörs :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Nix, inte här, det skulle sabba läsupplevelsen."
Ok, nu tänkte jag dra upp den här frågan igen..

Du postar en sak på skräckforumet.. Du gör ingenting mer än bara nämner en sak.. Det har inget diskussionsämne i sig.. Du skriver inget om hur boken lyckas fånga din skräckkänsla så att kanske skräckspelledare kan dra nytta av det.. Du beskriver inte vampyrismen... och när du får frågan vill du inte beskriva det..

Varför postar du ens skiten? Det är ju i så fall fullständigt ointressant för 80-95% av besökarna om du vägrar nämna det något mer.. Jag menar, ett diskussionsforum... Inspirationskälla... Om du nu inte vill spoila så skriv **SPOILER** eller något.. Använd Spoiler-funktion som finns till höger när du skriver inlägg..

/Han som tycker tycker tråden passar bättre på OT-forumet eftersom det inte bidrar något till skräckforumet överhuvudetaget

<font size="1">[edit] Tog bort en sak..</font size>

Rising

Vila i frid
Om inlägget inte har med skräck att göra (vilket det inte har om du inte vill berätta om på vilket sätt vampyrismen skulle kunna användas i ett rollspel) så ska det inte in på skräckforumet. Vill du bara rekommendera boken så skall inlägget istället in på rollspelskultur, även om jag personligen tycker att lite högre krav skall ställas på rekommendationstrådar än det här. Liksom, en tråd i stil med "hej, jag har just sett Sin City. Den skulle man kunna inspireras av till rollspel" är inte direkt något som hör hemma på ett forum. Jag skulle personligen vilja kalla det respektlöst att häva ur sig sådant brus på ett forum. Att inte ens försöka bidra med något inspirerande/givande, det är bara slappt och förolämpande. Nå, det är ju bara min egen åsikt, men i det här inlägget undrade du hur du skulle kunna skriva på ett lite mindre torrt sätt.

Mitt svar på den frågan skulle bli att försöka tänka på läsaren när du skrev saker. Det gjorde du absolut inte i den här tråden. (Du gav ingen hjälp åt den som inte ville läsa boken, och du gjorde inget vidare jobb för att inspirera dem som var nyfikna på boken (att synen på vampyrism skulle vara annorlunda visste vi redan, eftersom det har framgått i varenda recension). Så du skrev inlägget mest för din egen skull, och då framstår läsningen som både torr och oengagerande.)

Det här inlägget var faktiskt meningslöst (och elakt; om någon ställer en fråga som kunde göra ens inlägg det minsta lilla läsvärt, då skall man ju naturligtvis tacka den personen och svara efter bästa förmåga. Vill man inte spoila så använder man förstås forumets spoilerfunktion). Att inte ens försöka gå andra forumiter till mötes, det är ordentligt slappt.

Tusen minuspoäng, förstås.

Mekanurg

Din åsikt är...

...noterad. Jag gör sällan samma misstag två gånger, så detta lär inte hända igen.

Rickard

Urverk speldesign
Ber om ursäkt för de hårda orden [NT]

/Han som borde ta tupplurspauser före alla sina argare inlägg

Insignia

Swashbuckler
"Nix, inte här, det skulle sabba läsupplevelsen."

Min läsupplevelse är inte ditt ansvar. Du behöver inte rädda mig från mig själv. De ytterst få gånger jag ber om spoilers så är det för att jag faktiskt vill ha dem.

cogitare

Swashbuckler
Du postar en sak på skräckforumet.. Du gör ingenting mer än bara nämner en sak.. Det har inget diskussionsämne i sig..
Och ändå så lyckas just denna tråden få så mycket attention som den ändå har.

Tror jag skall posta fler one-liners utan direkt innehåll och se om de uppmärksammas på samma sätt som Mekanurgs :gremsmile:

C.

Mekanurg

Dåliga dagar

Jag hade en dålig dag när jag startade den här tråden så det blev inte så bra skrivet av mig. Almarna och alarna blommade invid kontoret (jag är jätteallergisk), barnen hade strulat en massa och så där. Vissa dagar är skit, det vet alla.

Så, jag beklagar dessa mina inlägg.

Rising

Vila i frid
Re: Dåliga dagar

Jag hade en dålig dag när jag startade den här tråden så det blev inte så bra skrivet av mig
Äh, så dåligt var det inte. Någon som var löjlig var däremot jag. Dels hade ju Han redan påpekat det jag skrev, och dessutom så kunde jag ju ha meddelat det jag skrev direkt till dig via PM istället.

Se det så här: Om du hade varit reklamare så hade du på ett okonventionellt sätt lyckats skapa en hype kring ditt inlägg. Nu är ju alla jätteintresserade av hur vampyrförmågan egentligen funkar i den där boken. Får vi en diskussion om det nu, då kan det bli jätteintressant.

Så... hur funkar det? (Om du inte känner att du har tid att svara, så kan du ju vänta tills någon annan dyker upp och förklarar. Tills dess sitter vi som på nålar.)

Mekanurg

Spojler

Här är en kort förklaring:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Det är en intelligent sjukdom, en parasit, som skapar sitt eget medvetande med en extra hjärna inuti värdkroppen och bygger om den. Äckligt som tusan. Passar bra i detta AIDS-skräckens tidevarv. </font></td></tr></table>

Organ

Out of time, out of mind
Re: Spojler

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Äh! Det har han ju rippat från Brian Lumleys Necroscope-serie. Nu blev jag lite besviken faktiskt (fast jag kommer nog att läsa den ändå) </font></td></tr></table>

/Anders