Mmm. Läst den, och håller på med Hanteringen av Odöda just nu. Rätt nyfiken på hans senaste bok, också, som innehåller korta noveller.
Jag gillar svenskheten som fan, och förvånades över hur angelägen detta element förmådde göra berättelsen. Ibland tyckte jag kanske att han tvångsmatade läsaren med svenskhet, men överlag så kändes det hela väldigt naturligt och självklart. Vampyrmyten tycker jag dock fungerar ganska dåligt mitt i det svenska, så jag gillade mest de delar som bara var ångestladdade och läskiga, och inte de delar där vampyrismen figurerade. (Det här med att man måste bjuda in vampyrerna tyckte jag var rätt lökigt) Slutet tyckte jag också var lite mjäfigt, men... vafan, nu kalgar jag ju bara! I själva verket hade jag svårt att lägga ifrån mig boken och jag tyckte den var jättebra. Inte minst som rollspelsinspiration, eftersom man blir assugen på att börja förlägga skräckäventyr till de svenska miljonprogrammen.
Hanteringen av Odöda har jag bara läst ett ynka knippe sidor av, jag är precis i inledningen. Den inledningen dock... den är riktigt, riktigt bra. Jag tycker till och med att den lovar mycket mer än Låt den rätte komma in. Hoppas den fortsätter lika bra.