I Fenixartikeln Skattletande i Davokar (som också finns gratis i vår webbshop) finns en lista på 48 kuriositeter - prydnadsföremål, mindre skatter och lämningar av varierande kvalitet och värde. Det kan vara föremål som gränsar till bråte, det kan handla om värdefulla tempeldekorationer men också svagt magiska tingestar med oklart användningsområde. De utgör själva bulken av de skatter som kummelplundrare och lycksökare med lite flyt drar med sig tillbaka till Ambria efter en tur i skogens ruiner och är värda i regel 10+1T10 daler. Min tanke med den här tråden är att vi tillsammans bygger en till fyndtabell och på så vis fyller Symbaroum med skattlämningar. En T100-tabell vore himla förtjusligt till att börja med
KURIOSITETER, 1T100:
1. Kopparcylider ungefär lika stor som en vinflaska. Innehåller ett fnösktorrt ormskinn
2. Böjd dolk i mystisk, vit metall. Handtaget är i trä, täljt att föreställa en bugande gammal kvinna
3. Vackert utsmyckad kista i koppar, Reliefer föreställer stora spindlar som slukar flyende skelett. Höga torn med klotformade tak syns i bakgrunden. Kistan är tom.
4. Ring av brons med ett jakaarhuvud av slipad pyrit.
5. Del av vävd matta föreställandes två hjältar i mitten av en labyrint. Den ena figuren verkar ha ett svärd genom huvudet.
6. Modell av vagn i guld. Det ena dragdjuret är borta och bara den bakre delen av det andra finns kvar, det verkar vara någon slags bockvarelse med ett myller av ben. På vagnen står två enkla människofigurer som håller varandras händer.
7. Silverbrosch föreställandes en fågel med utsträckta vingar, hållandes en brinnande glav i klorna. Flera ingröpningar finns på broschen, i några sitter turkosa pärlor.
8. Terakottaskål i form av en femhövdad orm som ringlar runt en karta över en sjö med tre avlånga öar.
9. Silverring med vassa piggar som skär in i bärarens andra fingrar.
10. En marmorstatys avhuggna huvud. Föreställer en ung man med förskräckt min och tusenfotingar i håret.
11. Kam i darakben med kilskriftinskriptioner. En rollperson med förmågan Lärd på mästarnivå kan med ett lyckat Listig tolka det som: "Nuelia, farväl".
12. Skärvor av ett målat glaskrus från det tidiga Symbaroum. Motiven är furtliga figurer, blommor och krigare.
13. Fibula i trollhorn dekorerad med två onyxer slipade till pyramider.
14. Glasflaska med två tunna handtag formade som ålar. Innehåller en klar, frän vätska. 1T4: 1, Gift (medelstarkt). 2, Motgift (medelstarkt). 3, elementaressens. 4, kryddad sprit. En rollperson med Alkemi på minst Gesällnivå kan med ett lyckat Listig identifera innehållet.
15. Stenfigurin föreställandes en maskprydd människoskepnad bärandes en stor kvadratisk trumma.
KURIOSITETER, 1T100:
1. Kopparcylider ungefär lika stor som en vinflaska. Innehåller ett fnösktorrt ormskinn
2. Böjd dolk i mystisk, vit metall. Handtaget är i trä, täljt att föreställa en bugande gammal kvinna
3. Vackert utsmyckad kista i koppar, Reliefer föreställer stora spindlar som slukar flyende skelett. Höga torn med klotformade tak syns i bakgrunden. Kistan är tom.
4. Ring av brons med ett jakaarhuvud av slipad pyrit.
5. Del av vävd matta föreställandes två hjältar i mitten av en labyrint. Den ena figuren verkar ha ett svärd genom huvudet.
6. Modell av vagn i guld. Det ena dragdjuret är borta och bara den bakre delen av det andra finns kvar, det verkar vara någon slags bockvarelse med ett myller av ben. På vagnen står två enkla människofigurer som håller varandras händer.
7. Silverbrosch föreställandes en fågel med utsträckta vingar, hållandes en brinnande glav i klorna. Flera ingröpningar finns på broschen, i några sitter turkosa pärlor.
8. Terakottaskål i form av en femhövdad orm som ringlar runt en karta över en sjö med tre avlånga öar.
9. Silverring med vassa piggar som skär in i bärarens andra fingrar.
10. En marmorstatys avhuggna huvud. Föreställer en ung man med förskräckt min och tusenfotingar i håret.
11. Kam i darakben med kilskriftinskriptioner. En rollperson med förmågan Lärd på mästarnivå kan med ett lyckat Listig tolka det som: "Nuelia, farväl".
12. Skärvor av ett målat glaskrus från det tidiga Symbaroum. Motiven är furtliga figurer, blommor och krigare.
13. Fibula i trollhorn dekorerad med två onyxer slipade till pyramider.
14. Glasflaska med två tunna handtag formade som ålar. Innehåller en klar, frän vätska. 1T4: 1, Gift (medelstarkt). 2, Motgift (medelstarkt). 3, elementaressens. 4, kryddad sprit. En rollperson med Alkemi på minst Gesällnivå kan med ett lyckat Listig identifera innehållet.
15. Stenfigurin föreställandes en maskprydd människoskepnad bärandes en stor kvadratisk trumma.