Nekromanti Låt oss prata Dibuk (kanske spoiler?)

Regmolar

Swashbuckler
Eller så handlar det om en handfull själar per år (beroende på SLs användande av nekromantiker), och försvinner på felmarginalen någonstans... (tillsammans med qadoshdödade magiker och schamaner).

Även om han enligt mig bör vara liberal nog att inte lägga sig i så mycket :gremsmile:

Flurtis

Hero
Same shit but different name!

Angående dom olika tolkningar så är det något som jag ser generellt med spridda religoner/kulter. Dibuk-kulterna är ju inte dom enda fraktioner som har olika tolkningar på samma religon. Ett annat exempel i Mundana är Daak kyrkan som varierar i tolkningar mellan Damarien, Consaber och Jargien. Vi kan ju också ta en titt på våran världs religoner så ser vi också olika tolkningar.

t.ex. finns det en kult som egentligen inte tycker att man ska döda levande varelser utan att livet ska ha sin gång, innebär det då per automatik att alla medlemmar i den kulten har 0 i Qadosh
Frågan man måste ställa sig vid det här exemplet är varför dyrkar dom Dibuk? Vet inte om du syftar på någon speciell kult i N&V då jag inte har den framför mig, men så som jag ser den generella tolkningen av Dibuk så kopplas inte dödsguden med någon form av ondska, snarare något naturligt. Dom olika "extremist" kulterna som cirkulerar runt Dibuk är snarare fanatiker som har extrem tolkningar.

Viktigt att ej förglömma är att den kanske vanligaste dyrkningen av Dibuk sker bland dom Jordmoder troende, där man ber till Dibuk för att sina nära och kära skall få ett lågnt liv.

I en eventuell "under mörkret kampanj" skulle jag förmodligen använda Dibuk som en joker som rollpersonerna har möjlighet att konvertera till den ljusa sidan i en kritisk pungt i slutstriden. Faktum kvarstår ju: inget liv ger ingen död och ingen död ger en mager Dibuk.