Nekromanti Låt oss prata om drama! [REANIMATED]

Harry S

Swordsman
Måns;n123330 said:
Det är inget fel på positiva känslor :) Men, att välja mellan två saker man verkligen gillar är en win-win. Det blir en annan sorts berättelser då. Men inte sämre.
Det blir nog en annan sorts berättelse ja men blir det mindre drama? Jag hänger upp mig lite på ordet "negativa" just för att jag undrar om det verkligen är en viktig del av definitionen. Det kanske det är?

RasmusL

Champion
Harry S;n123352 said:
Det blir nog en annan sorts berättelse ja men blir det mindre drama? Jag hänger upp mig lite på ordet "negativa" just för att jag undrar om det verkligen är en viktig del av definitionen. Det kanske det är?
Jag uppfattar det som att Måns listar karaktäristiska som kan men inte måste vara närvarande. Empirin tycks visa på att negativa känslor är väldigt vanliga (att söka ångestladdade val är ett vanligt dramaverktyg) och en de facto-standard även om det finns reaktioner mot detta (ex Golden Sky Stories (?), Itch Quest, Imagine, m fl).

Genesis

Ni dés ni maître
Det var jag som skrev den där listan en gång i tiden, och jag menade den väldigt trevande och explicit INTE som en definition. Men anledningen till att jag tog med negativa känslor är till stor del deskriptivt, som Rasmus säger. Men samtidigt är det så att negativa känslor väcker vår empati och drar in oss i historien. Det gör den gripande. Positiva känslor är viktiga, men det finns gott om sådana i vanligt äventyrande. Negativa känslor som sorg, vanmakt, skam och vrede tenderar att få oss att kategorisera en berättelse som "drama".