Nekromanti Låt oss skapa en slumptabell!

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Inget är mer old school än en slumptabell som man rullar på medan man reser i skog och mark!

Jag tänkte att vi kunde gemensamt försöka knåpa ihop en så stor och bra sådan som möjligt. Exakt vad som ska rullas och hur den ska sättas ihop är en senare fråga, nu handlar det om att slänga ur sig idéer!

Jag börjar:

Enkel grav
RP råkar på en enkel gravplats bestående av 1T små stenhögar med varsin uppstickande tjock träpinne. Undersöker man gravarna närmre ser man att pinnarna är mycket gamla och att det börjat växa lite mossa på stenarna. En äventyrargrupp ligger här sedan länge begravd av sin ende överlevare. Skändar RP gravarna hittar de lik av äventyrarsnitt och eventuellt lite utrustning som fortfarande går att bruka. RP ådrar sig dock de dödas vrede och kommer förr eller senare att bli hemsökta av spöken, med tillhörande Skräcktest och sömnlöshet.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
604
Location
Videnmark
Troll
Solen har hunnit gå ner och rollpersonerna fortsätter sin färd övertygade om att de snart kommer fram till ett värdshus. Plötsligt kan de se en lägereld som brinner cirka 100 meter in i skogen. Smyger sig rollpersonerna närmare ser de två hemska troll som håller på att tälja två enorma grillspett. Vid elden sitter två bundna dvärgar (en man och en kvinna). Det står helt klart att dvärgarna snart blir trollens välgrillade middag om ingen räddar dem.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Efter en tråd jag skrev i för länge sedan om slumptebeller.

Mystisk Sekt
RP hittar ett litettempel, bestående av sex marmorpelare och en marmorkupol. I det lilla templet sitter tolv munkar i lila och blå klädnader och dyrkar någon liten okänd lokal gudom. RP bjuds in att ta del av gudstjänsten, och om någon av rollersonerna ber vid det lilla stenaltaret med gudasymbolen i silver, slå på slumptabellen.2T

2. Guden blir äcklad av rollpersonens handlingar och beslutar att förvandla hen till en snigel. Förbannelsen lyfts när Rp lämnar tempelplatsen.
3-5. Guden ser att det fins hopp om återfödelse för personen och ger denne mardrömmar för att inprinta sanningens budskap i rollpersonens sinne. Mardrömmarna flrhindrar att rollpersonen återhämtar sig under tre nätters tid.
6-10. Munkarna blir stötta av den dåliga bönen, så de motar ut rollpersonerna frpn templet så snabt som möjligt.
11-14. Munkarna blir imponerade av den skickliga bönen, och erbjuder rollpersonerna att stanna. De erbjuds fin mat och husrum, och kan till och med bli betalda för att stanna som vakter.
15-17. Guden blir förälskad i en av rollpersonerna och uppenbarar sig flr dem nästa natt och berättar valfri användbar information för dem.
12. Guden blir förälskad i rollpersonerna, och erbjuder sig att ge de övriga rollpersonerna rikedommar och makt, i utbyte mot den beende rollpersonen, som blir upplyst och behandlas som om den var död. Om rollpersonerna inte godtar erbjudanted försvinner rollpersonen utan att de övriga får någonting.

En RP kan bara be en gång, och om 12 inträffar förklarar munkarna för Rp att de inte har någonting mer att göra där, och ber dem avlägsna sig.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Hängda personer
RP finner 1T6 personer som hängts från ett träd. Deras lik vajar i vinden och verkar ha gjort det i några dagar. De är enkelt klädda och har inget av värde på sig. I själva verket rör det sig helt enkelt om tjuvar, skyldiga eller påstådda, som hängts av en grupp arga män i trakten. Om RP tar sig tid att stanna och begrava/bränna de döda så välsignas de av lämplig gud/ande med en liten bonus på ett senare handlingsslag av SL:s val.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Handelsresande
RP träffar på en handelsresande vid namn Torgeim Traskfot, en livsglad, muskulös, väderbiten karl i enkla kläder, väl dolt myntbälte och rejält Franz Josef-skägg. Han reser själv, beväpnad med en tvåhandsyxa som han bär på ryggen, och drar bakom sig en överdragen kärra välfylld med handelsvaror (SL bestämmer innehåll, föreslås innehålla det mesta från utrustningslistan i regelboken). Han föreslår att han och RP köpslår.

Torgeim Traskfot
ST 10, SK 1T+6 (tvåhandsyxa+fysikmod), KP 15, R 0, MF 2, SF: Munläder, Köpslå
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
En underlig sten

Den ser nästan ut som ett ansikte i vissa vinklar. Om 10 äventyr kommer rollpersonerna hitta en skattkarta, den här stenen markerar skattens plats... Högar med guld!

(För övrigt är tabeller ganska över. Abalufia for Fu*k´s sake! )
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ett övergivet värdshus
Ett barns rop på hjälp hörs från källaren. Det är egentligen gastar som vill lura in rollpersonerna i ett rum och låsa in dem.
 
Top