Nekromanti Låt spelet börja:

johoohno

Warrior
Re: Skruvande misstankar (nyare röst)

Med stor säkerhet och utan tvekan (eh) har jag funnit mig själv alltför osäker i jakten efter varulvarna, så jag vågar inte tippa vågskålen. Istället ger jag kvarvarande ickeröstare mer makt att styra var vi landar genom att lägga:

Röst: Lindenius

Lindenius har hållit sig väääldigt tyst. Vidare var han misstänkt av Herr Nils vars ord och kunskap vi nu saknar.

I övrigt är jag eventuellt skeptisk mot bland annat flurtis påstådda frimurarordensmedlemskap (puh). Vad tänker ni andra?

Tystnaden från Nightowl, Johan K och Coffee_Kanon är även den talande?! Jag har vid bytorget sett åtminstone Nightowl och Johan K komma och gå, utan att på något sätt ytterligare vilja belysa vår bys väl och ve. Trots idogt skådande såg jag inga vargaben, men vem vet vad rocken döljer. Däremot såg jag flurtis viska med någon klädd i slångkappa.

Vår pajazzo Basenanji vet jag inte var han står. Siare? Varulv? Stolle? Bybo?

Om en väktare skulle finnas önskar jag beskydd, mitt öppenhjärtiga sätt har säkerligen fått ulvarna att lystet sukta efter mitt möra oskuldsfulla kött. Tyvärr har jag sagt föga gott om andra ovan varför möjlig väktare kan finna sig förolämpad, men hoppas både kan och får och bör man, som den bybo jag är bland glesnande led i vad som verkar vara de dömdas by.

Basenanji

Postd20modernist
Mer analys- rätt eller fel?

Ta det här inlägget med en klackspark, det är inte så allvarligt som det kan verka. Jag tycker bara att det är kul att försöka förstå hur man ska se genom det som folk säger i spelet. Ok?

Jag tänkte försöka samla Nightowls inlägg i tid, mest av den anledningen att han är den deltagare som har skrivit minst. Han får tjäna som exempel i det här fallet. Detta är hans samlade inlägg! Han har inte skrivit mer än så här.

Allt han har skrivit står här, ordnat efter tid:

28/9 18:44

"Själv tycker jag det är mycket misstänksamt att Herr Nils svarade så snabbt!

Själv är jag givetvis en ofarlig bybo!

Erik "

28/9 21:46

Citat Basenanji:
--------------------------------------------------------------------------------

Nightowl är också misstänkt. Han är så tyst.

--------------------------------------------------------------------------------

" Det är just de snacksaliga pratmakarna man ska akta sig för! De försöker lägga ut dimridåer för att man inte ska misstänka dem! Även om ni varulvar (ni vet vilka ni är) är djuriska människoätande bestar, har ni en människas list!

För mig är alla ni bluddrare gravt misstänkta! De av er som inte är lömska varulvar är helt klart drabbade av panik! Var lugna och låt manvargarna avslöja sig!

Erik, enkel bybo "

28/9 22:55
Citat Basenanji:

Ha, den som förstår spelets regler inser att tystnad kan bara varulvarna vinna på.

"Varulvarna är givetvis listigare än så. Varulvarna kommer att prata mycket och ofta, just för att kasta skulden på andra.

Vi bybor, däremot...

Erik, är säker på att han minsann sett folk titta på honom och slicka sig om munnen... "

29/9 10:58

"Jag protesterar å det grövsta! Jag är alls inte luden!

Åtminstone inte mer än andra!

Jag är en ytterst vanlig bybo!

Erik "

29/9 23:28

"Så, om man gör tolvton tokinlägg, skulle det bevisa att man inte är en varulv? Ha!

Erik "

30/9 11:06

"Jag har redan berättat om min roll: bybo.

Det gjorde jag i mitt första inlägg.

Erik "

30/9 17:13

"Min röst: Basenanji

Erik"

1/10 19:53

"Eller så är de på sina jobb ute på åkern och kan inte stå och svamla vid pumpen hela dagen som vissa andra!

(Dvs meta-spelande, vi kan inte sitta vid Internet hela dagen som vissa andra!)

Erik "

1/10 21:08

"*out-of-character-kram*"

1/10 22:30

" Nightowl har sagt rent ut att han är bybo. Flera gånger. Inklusive i sitt första inlägg i tåden. En bybo är ingen varulv, punkt. Fastän de bor i byn.

Å andra sidan kommer förstås varulven att ljuga, så vad folk sagt och inte sagt kan inte tas som fakta.

Erik "

2/10 16:34

"Min röst: flurtis

Erik "

---

Analys:
Nightowl säger egentligen bara två saker. Han säger att han är en vanlig bybo, en ofarlig bybo och att han inte är luden osv.
Och så säger han att han misstänker "bluddrare". Han manar till lugn och vill låta "manvargarna" avslöja sig.

Men hurdå? Hur ska vargarna avslöja sig om vi låter bli att diskutera?

Ahhh, detta är varulvsspelets stora charm. Ingen kan egentligen lita på någon. Men om vi (rent teoretiskt) måste diskutera huruvida vi är eller inte är, vargar så innebär detta att:
-byborna kan prata hur mycket som helst, för de är ju oskyldiga. Det är inte jobbigt att upprepa sin oskuld.
-varulvarna är tvungna att ljuga. Och en lögn blir mer och mer uppenbar om man jämför den med sanningen. Jämför gärna med hur förhörsledare vid polisen arbetar.

Dvs, vi kan jämföra olika utsagor mot varandra och därefter dra slutsatser. Till slut brukar den som ljuger lämna en blotta.

Men om vi inte diskuterar, då har vi inga utsagor att jämföra med varandra. En sådan utveckling kan bara gynna den som är varulv.

Fundera på hur många inlägg Nightowl har gjort! Och vad han diskuterar i dem! Tycker inte ni också att han har gjort förvånande få?

Sedan, jag tycker mig kunna se några blunders:

"Även om ni varulvar (ni vet vilka ni är) är djuriska människoätande bestar, har ni en människas list!..."
Kommentaren om att 'ni vet vilka ni är' må vara ett stilistiskt sätt att uttrycka saken på, men jag tror också att Nightowl skriver så här för att han i så fall kan syfta på sig själv. Han vet ju att han är varulv. Ungefär som att det är lättare att ljuga om man får blanda in lite sanning i lögnen.

"Jag protesterar å det grövsta! Jag är alls inte luden!
Åtminstone inte mer än andra!
Jag är en ytterst vanlig bybo!

Erik "

Och nu får jag lust att lägga till: Yeah baby, om dagen kanske! Om natten däremot...då är du något annat...

" Nightowl har sagt rent ut att han är bybo. Flera gånger. Inklusive i sitt första inlägg i tåden. En bybo är ingen varulv, punkt. Fastän de bor i byn.

Å andra sidan kommer förstås varulven att ljuga, så vad folk sagt och inte sagt kan inte tas som fakta.

Erik "

Ojdå! Nu erkänner Nightowl att varulven kommer att ljuga! Låt oss anta att han är varulv men tycker att det är pinsamt att försöka ljuga, kan det då inte antas att han tycker att det är rätt skönt att få erkänna att varulven är en sån listig lögnare?

Plus att han blandar ihop sitt alias med sitt riktiga namn.

Sist men inte minst, han säger ordagrant att "en bybo är ingen varulv, punkt"- men han har inte EN enda gång kunnat skriva ngt i stil med: Jag är inte varulv!" Att en bybo inte måste vara en varulv är väl förståeligt, men han låter ju faktiskt bli att svara på frågan, om och om igen. Ser ni det också, eller har jag snöat för mycket på det här spåret?
---

Jag får för mig att Erik är den justaste människa som bor norr om Gävle. Han kämpar sig genom tillvaron på ett bibliotek långt upp i norr, hjälper gärna sina medmänniskor (läs om hans möte med Animekulturen) och är allmänt superjuste. :gremlaugh: Han kan liksom inte ljuga. Det går bara inte. Men hans alias Nightowl kan. :gremelak:Som Dr Jekyll och Mr Hyde.

Därav namnförvirringen. :gremgrin:

Men, jag kan förstås ha fel. :gremtongue: Det här är bara ett sätt att analysera en deltagare i en varulvslek. Det finns säkert fler sätt. Och det finns säkert andra man borde analysera lika ingående.

Vad tror ni?

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Ojdå- min teori kommer på skam!

Äntligen Nightowl! Äntligen vågar du dra till med det jag ville höra från början. Att du inte är varulv.

Antingen är du desperat eller så har jag gjort bort mig rejält!

/Basse, hoppas på förlåt isåfall... :gremwink:

Rising

Vila i frid
Rösträkning:

Nu börjar det likna något! Mycket röster, många diskussioner. Så här ligger ställningen:

Nightowl (3) av Flurtis, Lindenius, Basenanji
flurtis (2) av Johan K, Nightowl
Lindenius (1) av Johoohno
Basenanji (0)
Coffe_Kanon (0)
Johan K (0)
Johoohno (0)

Basenanji

Postd20modernist
Men...borde inte...

Om nu flurtis inte är frimurare, borde inte någon frimurare anklaga honom för att ljuga?

Och det har väl ingen gjort? Eller har jag missat nåt igen?

'Pajazzo'- ser jag som en hedersam titel. Jag ville ge er andra en möjlighet att förstå att jag var siare, utan att bli för tydlig.
Och förvirringen har nog hjälpt mig.

Men det var slumpen som räddade mig. Och Herr Nils som "inte ville att någon med en viktigare roll än (hans)" skulle hängas.

Jag lever tack vare Herr Nils och Fru Fortuna.

Nu hoppas jag på er.

/Basse

Coffe_Kanon

Swordsman
Min röst för dag 2

Hallå gott folk, jag har varit opch fyllesovit hela halva dygnet och har inte kvicknat till föräns nu (dvs. jag lyckades inte ta mig hem till datorn före klockan 18:00, hoppas att lekledaren och mina byborsfränder har överseende med detta).

Det verkar inte som att ett slutgiltigt beslut har fattats än, så jag får skynda mig på att lägga min röst, utifall att det är mig ni väntar på. Jag tänker bibehålla min paranoia och givetvis tron på att de ludna är mycket listigare än vad de verkar.

Röst: flurtis

Må jag icke skicka en oskyldig i galgen den här gången, gör jag det så måste jag nog ha överskattat ulvarnas list något ohyggligt, och bör ändra tankesätt...

Nightowl

Champion
Re: Ojdå- min teori kommer på skam!

Att du inte är varulv.
Menvafan... jag sa att jag är bybo i den första posten jag gjorde, och det är ju självklart att en bybo inte är en varulv?!

Det är ju varken svårare eller enklare att ljuga och säga "jag är en bybo" än "jag är inte en varulv". Ditt resonemang är ju helt vettlöst! Snart anklagar du väl mig för att hysa begär till frukterna från morotsträdet också!

Jag vill därmed också framhålla att jag inte har några särskilda krafter eller färdigheter, jag är en vanlig bybo.

Vilket jag gjort sedan första inlägget.

Erik

Rising

Vila i frid
Re: Min röst för dag 2

Senaste (slutgiltiga?) rösträkningen:

Nightowl (3) av Flurtis, Lindenius, Basenanji
flurtis (3) av Johan K, Nightowl, Coffe_kanon
Lindenius (1) av Johoohno
Basenanji (0)
Coffe_Kanon (0)
Johan K (0)
Johoohno (0)

Nightowl

Champion
Re: Mer analys- rätt eller fel?

Sist men inte minst, han säger ordagrant att "en bybo är ingen varulv, punkt"- men han har inte EN enda gång kunnat skriva ngt i stil med: Jag är inte varulv!" Att en bybo inte måste vara en varulv är väl förståeligt, men han låter ju faktiskt bli att svara på frågan, om och om igen. Ser ni det också, eller har jag snöat för mycket på det här spåret?
---
Ja, eftersom det inte är svårare att ljuga och säga "jag är inte varulv" än att säga "jag är en bybo".

Det är precis lika enkelt att ljuga i bägge fallen. Alltså är det faktum att jag sagt det ena eller det andra inte relevant.

Att jag säger att jag är en bybo, vilket naturligtvis inte är en varulv, gör det också klart att jag inte är siare, såare, frimurare, väktare, läktare eller Mårten Gås!

Erik

Basenanji

Postd20modernist
Glöm inte grönsakerna!

Minst 500 mg frukt och grönsaker varje dag!

Det hjälper inte att dricka den där vämjeliga vätskan som något illasinnat företag gör reklam för på tv just nu, man måste helt enkelt ha The Real McCoy!

Tex morötter.

:gremgrin:

/Basse, byns pajazzo!

Basenanji

Postd20modernist
Om du ändå misstänker...

Linden och Ugglan föreslår jag att du röstar på Nightowl.

För just nu är det ju jämnt mellan flurtis och Nightowl.
Jag litar inte på Risings tärningar. Inte två gånger i rad.

Hallå förresten...är du inloggad? Hallååååååå....?

/Basse

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Tre varulvar, en siare och kanske en väktare

Och detta då jag tycker att diskussionerna ger vid handen att den som är oskyldig har lättare att skriva mycket än den som är varulv och måste ljuga.
Ehm, hur får du då det till att jag är luden? Jag har väl talat vitt och brett om vad jag tror och delgivit misstankat samt försökt tänka ut hur varulvarna agerar. Det finns väl "bybor" som har varit betydligt tystare om sina åsikter än jag, inte sant?

Jag bespottar dina befängda anklagelser då du till och med presenterar hur då påstår att du tänker i ämnet, men att detta inte alls stämmer in med din lista över misstänkta. Hur ska du ha det? Är det de som är för tysta som är ludna eller de som är för högljudda? Personligen så litar jag varken på att du är siare eller på ditt resonemang då du din presentation av det är ytterst beklandervärd...

Basenanji

Postd20modernist
Ok, jag tar tillbaka då...

...bli inte upprörd. Du är vanlig bybo.

Äh, ta och rösta på Nightowl istället!

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Hur spännande kan det bli?

Jag kommer sitta klistrad vid den här skärmen tills jag får veta hur det har gått!

Skitsamma i att min första lektion (ånej, jag ska ha personalmöte kl 08.00...satan!) börjar 09.00.

Jag ska veta hur det går! Innan jag somnar!

Sedan vill jag passa på att tacka Rising för den förlängda tiden, för hans braiga job öht och för att han gav mig möjligheten att spela det här spelet. Och ni andra för att ni orkar med en 'pajazzo'!

Sjukt kul!

/Basse

Nightowl

Champion
Re: Ok, jag tar tillbaka då...

Äh, ta och rösta på Nightowl istället!
:gremfrown:

Tja, jag kommer ju i alla fall att slippa slitas sönder av varulvar, som ni andra kommer att bli eftersom nu lynchar alla oskyldiga människor här i stan, på inrådan av falska profeter och vargar i våra kläder...

Erik, skriver sitt testamente

Rising

Vila i frid
Stopp - natt 2 - och kör: Dag 3:

Det blev - precis som tidigare - pressad stämning framför den gamla eken, med anklagelser flygandes åt alla håll alltmedan lynchningsstämningen steg och steg mot den ödesdigra midnattstimmen. "Nightowl!" ropade några bönder. "Flurtis!" skallade andra. Pöbeln tycktes inte kunna bestämma sig för vem av de båda som var mest misstänksam, och som således behövde hängas. Precis som tidigare så såg det ut att vara upp till ödets nycker att avgöra, och minsta lilla olyckliga omständighet såg ut att kunna avgöra.

*om ni lyssnar tillräckligt noga så kan ni höra mig rulla en tärning medan jag skriver detta*

Det var i detta skede som flurtis råkade prutta; en högljudd, skorrande fjärt som lät precis som ... som ... som ett varulvsrytande.

"Det är han!" "Det är flurtis!" ropade de alla, och innan någon ens hann känna den svaveldoftande odören, så hängdes snaran runt hans hals och han föll från trädgrenen med ett olycksbådande knak när nacken bröts.

...och till folkmassans stora besvikelse så visade han sig bara hänga där, såsom människolik plägar göra.

Ännu en gång hade de lynchat en människa.

De gick tillbaka till sina sängar, med tankarna fyllda med oro. Så här kunde de inte fortsätta länge till. Nästa morgon skulle diskussionerna fortsätta, men en av byborna kom aldrig ut ur sin boning. Johoohno saknades. De besökte hans hus, men där stod endast ett massakerat kadaver att finna.

---

Stort tack till flurtis och Johoohno. Ni får skriva ett sista "bah"-meddelande, men avslöja inte vad ni var för roller eller något liknande.

---

Nu återstår det bara fem deltagare. Hade det funnits tre eller fler varulvar så hade spelet varit slut nu. Nu är det absolut kritiskt att ni som är bybor slutar lyncha varandra och istället ger er på varulvarna.

Återigen tänker jag skicka några meddelanden till er alla. De som använt specialförmågor får lite sköna svar - resten får meningslösa meddelanden som enbart fungerar som dimridåer.

---

Och så: En liten rolig tävling för alla er som läser detta och som inte är med i spelet: Skicka ett PM till mig där ni skriver vilka två deltagare som NI tror är varulvarna. Den förste som gissar rätt vinner rätten att peka på alla som spelat på bybornas sida, säga "ni suger ju!" för att sedan skratta ett högljutt hånskratt.

Lindenius

Swashbuckler
Dag 3: Nä nu får det vara nog!

Nu börjar det bli illa… mycket illa! Två nätter och fyra bybor. Nu är vi tre bybor kvar. Nu finns det bara en metod att ta till – den matematiska. Herr Nils var inne på den, men han krånglade till det för mycket.

Nu kan vi äntligen med siffror konstatera vilka de skyldiga är.

Antal röster på folk på människor som blivit hängda

Basenanji 0
Coffe_Kanon 2 (Flurtis, Herr Nils)
Johan K 2 (Flurtis, Herr Nils)
Lindenius 0
Nightowl 1 (Flurtis)

Två stycken som alltid röstat på rätt person ur ulvögon sett. Rent matematiskt måste dessa två ses som huvudmisstänkta. Men jag tror inte Varulvarna varit så korkade att de röstat på samma bybo båda gångerna. Därför tror jag bara att en av dem är skurk. För att skilja dem åt vill jag tillföra ytterligare två faktorer: tid och modus operandi.

Tid: Johan K har tidigt misstänkt någon och alltid varit först att rösta såvitt jag minns.
Modus operandi: De personer som har blivit hängda har alltid varit verbala och kanske mest tongivande under det dygnet. Det är dags vi börjar hänga de mer tillbakadragna.

Slutsats. Jag misstänker STARKT Johan K och kommer med största sannolikhet rösta på honom. Varför Johan K? Jo, för han har alltid röstat väldigt snabbt varje gång och sen får stå helt oemotsagd och omisstänkliggjord. En riktig ULV i fårkläder. Han har fått rätt varje gång (från hans ulvögon sett). Medan vi käbblar och skvabblar sitter de ludna och visar tänder bakom våra ryggar.

Jag kan också tänka mig att rösta på den första bästa som försöker försvara honom. På något sätt. För rent matematiskt och empiriskt… ser det inte bra ut.

(En klassisk Johan K-taktik nu skulle vara att säga att jag agerar misstänkt och sedan snabbt lägga sin röst på mig.)

johoohno

Warrior
Re: Dag 3: Nä nu får det vara nog!

Jahaja, nu ser ni hur desperata varulvarna är när de givit sig på byns skitskyfflare. Men men skiten var så djup att en man aldrig skulle klara det själv, och inte lär nivån sjunka nu.

Rising

Vila i frid
Vi kör till torsdag, 20:00.

Det blev så spännande kring midnatt - och jag ville så gärna hinna skriva vilka som dog innan Basenanji behövde lägga sig - att jag visst glömde något: Jag glömde att ange nästa tidpunkt för slutet på dagen!

Vi tar 20:00, på torsdag.

---

Stort tack till alla ni som inte deltar, men som ändå skickat in gissningar till mig via PM. Det är skitroligt att se hur ni följer matchen och har egna idéer, och jag älskar att läsa era kommentarer.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Dag 3: Nä nu får det vara nog!

Så Lindenius...
Det är stora anklageles som du säger här.. Visst är jag luden, dock inte lika luden som en varulv.
att jag sedan står oemotsagt. Det kan bero på många saker, men en sak är desto säkrare. Jag har aldrig varit en varulv & med god vilja så kommer jag att klara mig utan att bli det åxå. Är som sagt välldigt rädd om mitt egen skinn & vill inte bli uppsliten som de andra stackare.
& slälvklart Lindenius, du är misstänt. Än så länge. Jag menar.. Det är oftas de som låter mest, som har något att dölja.

/ Johan K, som håller ett öga på Lindenius