Mer analys- rätt eller fel?
Ta det här inlägget med en klackspark, det är inte så allvarligt som det kan verka. Jag tycker bara att det är kul att försöka förstå hur man ska se genom det som folk säger i spelet. Ok?
Jag tänkte försöka samla Nightowls inlägg i tid, mest av den anledningen att han är den deltagare som har skrivit minst. Han får tjäna som exempel i det här fallet. Detta är hans samlade inlägg! Han har inte skrivit mer än så här.
Allt han har skrivit står här, ordnat efter tid:
28/9 18:44
"Själv tycker jag det är mycket misstänksamt att Herr Nils svarade så snabbt!
Själv är jag givetvis en ofarlig bybo!
Erik "
28/9 21:46
Citat Basenanji:
--------------------------------------------------------------------------------
Nightowl är också misstänkt. Han är så tyst.
--------------------------------------------------------------------------------
" Det är just de snacksaliga pratmakarna man ska akta sig för! De försöker lägga ut dimridåer för att man inte ska misstänka dem! Även om ni varulvar (ni vet vilka ni är) är djuriska människoätande bestar, har ni en människas list!
För mig är alla ni bluddrare gravt misstänkta! De av er som inte är lömska varulvar är helt klart drabbade av panik! Var lugna och låt manvargarna avslöja sig!
Erik, enkel bybo "
28/9 22:55
Citat Basenanji:
Ha, den som förstår spelets regler inser att tystnad kan bara varulvarna vinna på.
"Varulvarna är givetvis listigare än så. Varulvarna kommer att prata mycket och ofta, just för att kasta skulden på andra.
Vi bybor, däremot...
Erik, är säker på att han minsann sett folk titta på honom och slicka sig om munnen... "
29/9 10:58
"Jag protesterar å det grövsta! Jag är alls inte luden!
Åtminstone inte mer än andra!
Jag är en ytterst vanlig bybo!
Erik "
29/9 23:28
"Så, om man gör tolvton tokinlägg, skulle det bevisa att man inte är en varulv? Ha!
Erik "
30/9 11:06
"Jag har redan berättat om min roll: bybo.
Det gjorde jag i mitt första inlägg.
Erik "
30/9 17:13
"Min röst: Basenanji
Erik"
1/10 19:53
"Eller så är de på sina jobb ute på åkern och kan inte stå och svamla vid pumpen hela dagen som vissa andra!
(Dvs meta-spelande, vi kan inte sitta vid Internet hela dagen som vissa andra!)
Erik "
1/10 21:08
"*out-of-character-kram*"
1/10 22:30
" Nightowl har sagt rent ut att han är bybo. Flera gånger. Inklusive i sitt första inlägg i tåden. En bybo är ingen varulv, punkt. Fastän de bor i byn.
Å andra sidan kommer förstås varulven att ljuga, så vad folk sagt och inte sagt kan inte tas som fakta.
Erik "
2/10 16:34
"Min röst: flurtis
Erik "
---
Analys:
Nightowl säger egentligen bara två saker. Han säger att han är en vanlig bybo, en ofarlig bybo och att han inte är luden osv.
Och så säger han att han misstänker "bluddrare". Han manar till lugn och vill låta "manvargarna" avslöja sig.
Men hurdå? Hur ska vargarna avslöja sig om vi låter bli att diskutera?
Ahhh, detta är varulvsspelets stora charm. Ingen kan egentligen lita på någon. Men om vi (rent teoretiskt)
måste diskutera huruvida vi är eller inte är, vargar så innebär detta att:
-byborna kan prata hur mycket som helst, för de är ju oskyldiga. Det är inte jobbigt att upprepa sin oskuld.
-varulvarna är tvungna att ljuga. Och en lögn blir mer och mer uppenbar om man jämför den med sanningen. Jämför gärna med hur förhörsledare vid polisen arbetar.
Dvs, vi kan jämföra olika utsagor mot varandra och därefter dra slutsatser. Till slut brukar den som ljuger lämna en blotta.
Men om vi inte diskuterar, då har vi inga utsagor att jämföra med varandra. En sådan utveckling kan bara gynna den som är varulv.
Fundera på hur många inlägg Nightowl har gjort! Och vad han diskuterar i dem! Tycker inte ni också att han har gjort förvånande få?
Sedan, jag tycker mig kunna se några blunders:
"Även om ni varulvar (ni vet vilka ni är) är djuriska människoätande bestar, har ni en människas list!..."
Kommentaren om att 'ni vet vilka ni är' må vara ett stilistiskt sätt att uttrycka saken på, men jag tror också att Nightowl skriver så här för att han i så fall kan syfta på sig själv. Han vet ju att han är varulv. Ungefär som att det är lättare att ljuga om man får blanda in lite sanning i lögnen.
"Jag protesterar å det grövsta! Jag är alls inte luden!
Åtminstone inte mer än andra!
Jag är en ytterst vanlig bybo!
Erik "
Och nu får jag lust att lägga till: Yeah baby,
om dagen kanske! Om natten däremot...då är du något annat...
" Nightowl har sagt rent ut att han är bybo. Flera gånger. Inklusive i sitt första inlägg i tåden. En bybo är ingen varulv, punkt. Fastän de bor i byn.
Å andra sidan kommer förstås varulven att ljuga, så vad folk sagt och inte sagt kan inte tas som fakta.
Erik "
Ojdå! Nu erkänner Nightowl att varulven kommer att ljuga! Låt oss anta att han är varulv men tycker att det är pinsamt att försöka ljuga, kan det då inte antas att han tycker att det är rätt skönt att få erkänna att varulven är en sån listig lögnare?
Plus att han blandar ihop sitt alias med sitt riktiga namn.
Sist men inte minst, han säger ordagrant att "en bybo är ingen varulv, punkt"-
men han har inte EN enda gång kunnat skriva ngt i stil med: Jag är inte varulv!" Att en bybo inte måste vara en varulv är väl förståeligt, men han låter ju faktiskt bli att svara på frågan, om och om igen. Ser ni det också, eller har jag snöat för mycket på det här spåret?
---
Jag får för mig att Erik är den justaste människa som bor norr om Gävle. Han kämpar sig genom tillvaron på ett bibliotek långt upp i norr, hjälper gärna sina medmänniskor (läs om hans möte med Animekulturen) och är allmänt superjuste.
Han kan liksom inte ljuga. Det går bara inte. Men hans alias Nightowl kan.
Som Dr Jekyll och Mr Hyde.
Därav namnförvirringen.
Men, jag kan förstås ha fel.
Det här är bara ett sätt att analysera en deltagare i en varulvslek. Det finns säkert fler sätt. Och det finns säkert andra man borde analysera lika ingående.
Vad tror ni?
/Basse