Låta bygga kök?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Tog en offert på bänkskiva i linoleum (ca. 5000 kr), ett köksskåp med lådor (alltså bara ett enda, vi byter inga andra lådor), diskho och kran (ca. 4000 kr.) och ett högskåp med lådor samt plats för ugn och micro. Offerten landade på ca. 25 500 kr. Ni som kan mer än mig, låter det rimligt? Känns i överkant tycker jag, men det är kanske jag som inte fattar vad saker är värda?

Mogger

Hipsteranka
Tog en offert på bänkskiva i linoleum (ca. 5000 kr), ett köksskåp med lådor (alltså bara ett enda, vi byter inga andra lådor), diskho och kran (ca. 4000 kr.) och ett högskåp med lådor samt plats för ugn och micro. Offerten landade på ca. 25 500 kr. Ni som kan mer än mig, låter det rimligt? Känns i överkant tycker jag, men det är kanske jag som inte fattar vad saker är värda?
Offert från vem för vad?

Är det inklusive något arbete?

Hade det varit inklusive arbete hade jag tyckt det var rätt billigt, men utan arbete så är det väl normalt eller kanske lite högt. Svårt att säga, har aldrig köpt såna grejer från Elgiganten så jag har ingen aning om deras kvalitét.

Priserna på alla sorts material gick upp rätt mycket under pandemin och sen har de fortsatt uppåt när räntorna/inflationen var hög. Det har blivit mycket dyrare att renovera än det var tidigare. Jag hade tänkt bygga ny altan förra sommaren men priset på virke har gått upp så mycket så att vi bestämde oss för att nöja oss med den gamla i ett tag till och använda pengarna till roligare saker.

Du kan ju ta alltid ta och göra en varukorg hos IKEA för motsvarande grejer och jämföra. Det går snabbt och då har du en jämförelse.

Men, köp inte IKEA's blandare! Förra ägaren hade installerat en i badrummet bara ett par år förrän vi flyttade in. Den började läcka bara ett par år senare och det finns inga reservdelar till dem (!) så vi fick byta hela. Resten av blandarna i huset är mycket äldre, men av dyrare märken och de håller utan problem och det finns reservdelar ifall de går sönder.

Franz

Du kan ju ta alltid ta och göra en varukorg hos IKEA för motsvarande grejer och jämföra. Det går snabbt och då har du en jämförelse.
IKEA är tyvärr inte ett alternativ då de har helt andra mått på skåp och stommar. Så skulle vi anlita dem skulle vi behöva göra ett nytt kök från grunden vilket skulle bli alldeles för dyrt.

IKEA är tyvärr inte ett alternativ då de har helt andra mått på skåp och stommar. Så skulle vi anlita dem skulle vi behöva göra ett nytt kök från grunden vilket skulle bli alldeles för dyrt.
Jo, jag gissade det, men jag tänkte att du kunde få en prisjämförelse för att se om Elgigantens offert var rimlig. Jag misstänker att priset blir ungefär i samma storleksordning.

Rickard

Urverk speldesign
Priserna på alla sorts material gick upp rätt mycket under pandemin och sen har de fortsatt uppåt när räntorna/inflationen var hög.
Detta, ja. Svårt att säga då inflationen har förändrat prisläget på precis allt och precis som du säger: pandemin gjorde att träpriset sköt i höjden.

Jag hade tur att vi skrev på kontraktet för vårt badrum två veckor innan Ukraina-kriget började.

Priset för kran och bänkskiva verkar vettigt, utan att kolla upp det, baserat på vad jag betalat tidigare.

Mogger

Hipsteranka
Så ca 10 000 för högskåp och 5000 för underskåp med lådor? Eller däromkring.

Det är typ vad det kostar. Kök (och badrum) är lite dyrare än vanliga planmöbler. Motsvarande garderob och byrå hade du kunnat få billigare men inte väldigt mycket billigare. Men då får man ju topp och ben med :)

Är det Epoq det heter? Jag utgår ifrån att det är bland det billigaste som finns på marknaden.

Franz

Jo, jag gissade det, men jag tänkte att du kunde få en prisjämförelse för att se om Elgigantens offert var rimlig. Jag misstänker att priset blir ungefär i samma storleksordning.
Jag kollade ikeas offert nu och där låg samma material på ca. 8000 kr. Men då är å andra sidan materialet inte måttbeställt vilket jag förstår ökar priset. Så det är kanske som @Mogger säger, att det är vad man får räkna med.

Såg i offerten nu också att de tagit med ett skåp som jag inte hade beställt på ca. 4000 kr. Är det en miss från deras sida och offerten är 4000 kr billigare känns det mer rimligt tycker jag.