TomasHVM
Swordsman
Re: XP er til for spelet, inte for spelaren
Men det berører heller ikke hovedpoenget mitt: at lærepoengene først og fremst er til for spillet, ikke for spilleren. Jeg er selvsagt åpen for at noen spillere syns det er morsomt med lærepoeng. Jeg er selv en "power-gamer" når jeg spiller, og elsker å få mye lærepoeng som gjør min rolle til den beste i gruppa.
Som spillskaper er jeg derimot nødt til å se dette med større distanse, og analysere rollespill utfra premisser som er nyttige for min spilldesign. I det perspektivet er det viktig og riktig å rangere bruk av lærepoeng langt under de tre elementene jeg har nevnt her; rolle, plot, felleskap, med hensyn til hva som skaper sterke spillopplevelser.
Jeg forstår at du føler det slik, men likevel stoler jeg ikke på denne påstanden. Om du forteller andre om kule rollespill du har deltatt i, tror jeg rett og slett ikke at du forteller om at du fikk 100 XP, men at du forteller om noe fra den dramatiske interaksjonen. Og det sier mer om hva som er viktig for spillegleden, tror jeg.Pom: ... när jag funderade över vad jag själv tycker kom jag fram till att om jag vet att jag inte kommer att kunna få XP, då försvinner mycket av min spelglädje.
Men det berører heller ikke hovedpoenget mitt: at lærepoengene først og fremst er til for spillet, ikke for spilleren. Jeg er selvsagt åpen for at noen spillere syns det er morsomt med lærepoeng. Jeg er selv en "power-gamer" når jeg spiller, og elsker å få mye lærepoeng som gjør min rolle til den beste i gruppa.
Som spillskaper er jeg derimot nødt til å se dette med større distanse, og analysere rollespill utfra premisser som er nyttige for min spilldesign. I det perspektivet er det viktig og riktig å rangere bruk av lærepoeng langt under de tre elementene jeg har nevnt her; rolle, plot, felleskap, med hensyn til hva som skaper sterke spillopplevelser.