Nekromanti Lögn, förbannad lögn, och statistik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag funderade på det där; det vore väldans trevligt om det gick att plocka fram statistik för forumet på nåt smart och smidigt sätt Jag var just inne i forumets kontrollpanel och rotade men hittade inte riktigt det jag letade efter.

Idealet vore nåtslags flexibel dataletning, så att man till exempel skulle kunna kolla hur många av våra medlemmar som skrivit fler än 1 post det senaste året, eller vilka som skrivit flest poster senaste månaden, etc.

Jag vet inte, är det fler än jag som gillar sånt här? Finns det redan i systemet? Om inte, finns det som addon? Om inte det heller, hur klurigt är det att skriva en egen funktion?

solvebring

Superhero
Yeap!

Gillar också sådan statistik. Att kunna kolla för månaden, året osv. vore helt enkelt intressant. Totala antalet inlägg är helt klart roligt att se, men det lämnar så många frågor. Bara det att faktiskt kunna se sin egen aktivitet under en månad eller för ett år vore ypperligt intressant. Vore roligt om man kunde få ett snitt på inlägg per dag eller veckan också.

Tummen upp för att ordna dylika!

Konrad Konvalj

Myrmidon
+1

// Konrad Konvalj som gillar statestik, men tycker att +1 inlägg inte skall räknas som ett inlägg, och då fallerar ju hela skiten.

Gardener

Champion
Innan senaste stora forumuppgraderingen så fanns det ganska mycket statistikfunktionalitet. Tyvärr var det inte direkt möjligt att föra över koden, då databas-ändringarna var alldeles för stora. Dessa fanns dessutom bara tillgängligt för admins, då dom tenderade att vara ganska resurs-krävande. Jag hade planer på att göra nattliga beräkningar och cachea informationen, men det blev aldrig av.

Om det finns intresse kan jag alltid skriva ner sql-frågor för admins att använda i db tools. Mer detaljerad statistik får dock vänta tills efter nästa forumuppgradering. Och det känns ändå som relativt lågprioriterat. Det finns mycket mer som vi borde införa istället.