Nekromanti Löjliga rollspel/ löjlighet i rollspel

Insignia

Swashbuckler
Re: Shoujo

Manga för unga flickor är ofta mer känslosamma och romantiska än pojkserierna, vilka fokuserar mer på action (generellt, alltså). Flickserierna brukar också ha mjukare teckningsstil. De har ju olika målgrupper, även om det förstås finns många flickor som läser shounen och vice versa.

Storuggla

Champion
Re: Paranoia

Jag tror säkert att det är riktigt roligt att föråda sina vänner och sånt. Men det kan ju ses som ett rollspel, du gestaltar ju trots allt en helt ohämningslös människ/varelse som till varje pris vill vinna."

Nejnejnej, du förråder inte dina vänner. Du tjänar glatt Datorn. Det är de som förråder. och de är framför allt inte dina vänner, du kan ju inte vara vän med förrädare, eller hur lojale medborgare?
Och att vinna? Det antyder att det finns förlorare, vilket skulle innebära att det finns en möjlighet att folk är ledsna i Datorns Underbara Alfakomplex. Och det vet vi ju att inga är, då Glädje är Obligatoriskt! Alltså är din antydan förräderi. Rapportera till närmaste terminationshytt för avrättning.

Ungefär så går det till. I Paranoia. Så det med att försöka vinna är kört, man försöker bara leva längst :gremgrin:

Storuggla, anmäler sig för termination redan nu

Archer

Swashbuckler
The computer announces

Citizens!
Report to Research and Design department immediately!
Hail the computer!

Nej, allvarligt. Paranoia är det enda rollspel som jag anser är seriöst oseriöst, främst för att det är en parodi på så många saker. Jag har ännu inte sett ett enda rollspel som har lyckats klämma in samma mängd seriösa parodiska humor och samtidigt få spelarna att tycka att det är kul att spela.
Det som förstörde paranoia var när de försökte göra om det till ett allvarligt seriöst efter-katastrofen spel. De gav ut en modul där datorn hade krashat och invånarna från Alpha komplexet var tvungna att försöka överleva i världen utanför....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Nä vänliga rollspel finns inte som tärm
Nej, den termen har inte jag heller hört; därför använde jag termen vAnliga rollspel och syftade därmed på den typ av spel där man antar att rollpersonerna vill samarbeta, att de inte har som främsta mål att sätta dit verkliga och inbillade förrädare och där de bara dör en gång och inte har några klonreserver som poppar upp ett par minuter efter dödsfallet.

/tobias

DODswe4

Hero

Jag menade vanliga, och jag anser att den inte finns, inget rollspel är vanligt, för det skulle kräva en normal person för att göra ett sådant och dom finns inte.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vanilj (OT)

Jag menade vanliga, och jag anser att den inte finns, inget rollspel är vanligt, för det skulle kräva en normal person för att göra ett sådant och dom finns inte.
Vad du diskuterar nu är definitioner av orden "vanlig" och "normal". Det är svårdefinierade ord, som dessutom använder sig av varandra: det som är normalt är det som inte skiljer sig från vad som är vanligt (enligt SAOB).

Och vad som är vanligt bestäms genom majoritetsfascism: det som förekommer mycket är vanligt. Sålunda är Dungeons & Dragons eller Drakar och demoner vanliga rollspel, eftersom många spelar dem. Om man frågar en rollspelare vad som är ett vanligt rollspel skulle han antagligen räkna upp spel som på många sätt liknar D&D eller DoD eftersom det är vad han betraktar som vanliga rollspel.

Men att påstå att det objektivt inte finns några vanliga rollspel verkar lite märkligt. Eller hur definierar du ordet vanligt?

/tobias

DODswe4

Hero
Re: Vanilj (OT)

Men att påstå att det objektivt inte finns några vanliga rollspel verkar lite märkligt. Eller hur definierar du ordet vanligt?
Vanligt är något som förkommer ofta, exempel viss är Mjölk någon som är vanligt att dricka. Men jag tycker att Rollspel skiljer sig så mycket mellan varandra att dom inte kan kallas vanliga eftersom dom inte liknar varandra mer än Fantasy, Sci fi, mm.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vaniljmjölk (fortfarande lite OT)

Vanligt är något som förkommer ofta, exempel viss är Mjölk någon som är vanligt att dricka. Men jag tycker att Rollspel skiljer sig så mycket mellan varandra att dom inte kan kallas vanliga eftersom dom inte liknar varandra mer än Fantasy, Sci fi, mm.
Jag gissar att andelen rollspelare som spelar fantasyspel är större än andelen drickare som dricker mjölk, men det är bara en gissning*. Fantasyrollspel är den vanliga formen av rollspel. En enorm majoritet av alla rollspel är fantasyrollspel. Det överlägset största rollspelet är ett fantasyrollspel. De störts svenska rollspelen är fantasyrollspel. Hur mycket vanligare kan det bli?

/tobias

*Själv har jag inte druckit mjölk i ren form på säkert tio år.

Rising

Vila i frid
Re: Vanilj (OT)

Dricka skiljer sig ju också jättemycket från varandra! Mellanmjölk, vatten, espresso, vaniljmilkshake, Bloody Mary, äggtoddy, Red Bull, Gammeldansk, Vira Blåtira, Guiness, isté, och den där thanksgiving-läsken de har i Amerika som smakar kalkon. Jätteolika! Men vissa drycker dricker vi mer än andra, därför tycker vi att märkliga blå groggar som serveras i kokosnötter med tomtebloss och paraplyer är "märkliga", medan lätt- och mellanmjölk är "vanliga".

Mjölk är nog inte någon genomsnittlig dryck (de flesta drycker är ju exempelvis inte grumliga (bara för att nämna en sak)), precis på samma sätt som varken D&D eller DoD är särskilt genomsnittliga rollspel (ett genomsnittligt rollspel borde till att börja med placera sig någonstans mellan fantasy, S/F och vampire).

Men "normala" rollspel finns ju så fort som något blir vanligt och hamnar i majoritet. Precis som du ansåg att mjölk var en normal dryck (för att många dricker det dagligen) så borde alltså våra största rollspel också kunna klassas som "normala".

Men jag håller med om att det är svårt att tala om ett genomsnittligt rollspel.

DODswe4

Hero
Re: Vaniljmjölk (fortfarande lite OT)

kanske det, men mjölk är mjölk, om du frågor dom som spelar EON D&D eller DoD så får du INTE samma rollspel, eller hur? visst den valigaste rollspels genren är fantasy. Andra vanliga rollspels genrer är Sci FI och skräck (kanske). Men det ögr inte att rollspelen som är dessa blir vanliga. så anser i alla fall jag

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mjölkar (fortfarande lite OT)

kanske det, men mjölk är mjölk, om du frågor dom som spelar EON D&D eller DoD så får du INTE samma rollspel, eller hur? visst den valigaste rollspels genren är fantasy. Andra vanliga rollspels genrer är Sci FI och skräck (kanske). Men det ögr inte att rollspelen som är dessa blir vanliga. så anser i alla fall jag
Tja, det finns mjölk och lättmjölk och mellanmjölk och filmjölk och minimjölk och mjölk med smak av jordgubb, banan eller choklad. Olika kor ger lite olika mjölk; mjölk från Rosa är inte samma mjölk som man får av Majros. Det är dessutom bara mjölk från kor. Somliga dricker getmjölk, i Mongoliet dricker de tydligen hästmjölk. Om man går vidare till mjölk som vi människor inte dricker finns det 4000 olika däggdjursarter vars honor samtliga producerar mjölk. Komjölk är ganska ovanligt; det vanligaste borde vara gnagarmjölk (2000 arter) eller fladdermusmjölk (1000 arter). Om man går utanför djurriket hittar man dessutom kokosmjölk.
Trots det vet de flesta vad du menar när du säger mjölk.

Det finns också flera olika rollspelsgenrer och massor av spel inom varje genre. De har olika regler, olika världar och är tänkta att spelas på olika sätt. Trots det vet de flesta rollspelare vad jag menar med ett normalt rollspel, förutom vissa personer som ska argumentera emot av någon "allting är faktiskt unikt"-princip.

Är det inte fantastiskt? :gremwink:

/tobias

DODswe4

Hero
Re: Mjölkar (fortfarande lite OT)

Hur många mellan mjölk har du köpt? (du kanske inte dricker mjölk men i alla fall) och hur många DoD6 har du köpt? (spelar kanske inte det mne du förstår vad jag menar, eller?)

det finns bara en DoD5 hos mig men jag har själv köpt över 100l mjölk, stakars mor mi säger jag bara

Insignia

Swashbuckler

Skillnaden är förstås att man dricker upp mjölken, och därmed är tvungen att köpa mer och man vill fortsätta att dricka mjölk. Ett rollspel kan man köpa en gång och sedan spela för glatta livet tills långt efter att boken har gått i småbitar.

DODswe4

Hero

mitt dod 5 är i pärm nu, det är i 270 delar typ. Jag dricker mjölk 3-4 ggr dagen. jag spelar rollspel 1ggr veckan om jag ahr tur

Rising

Vila i frid

Folk åker bara på semester 1-2 ggr om året, typ, men ändå vill jag säga att Lanzarote, Grand Canaria, Kos och Teneriffa är vanliga resmål, medan Egypten, Spetsbergen och Kenya är lite ovanligare.

Äh. Du har förvisso rätt i att orden är tolkningsbara och rätt diffusa, men det känns skumt att diskutera ordens betydelse när det ju i själva verket är betydelserna som står i centrum.

Välj ett ord som du tycker betyder "det som de flesta rollspelare spelar (eller gör en stor sak av att inte spela) och som i större grad än något annat förenar olika rollspelare, samt representerar rollspelshobbyn i omvärldens ögon." Oavsett om du väljer "normalt", "vanligt", "ordniärt" eller hittar på ett helt nytt ord som du är bekväm med; så är det iaf just det som Gurgeh menade.

Jag tycker du var på rätt spår när du pratade om "vanligt" resp. "normalt": Motsatsen till "vanligt" är ju "sällsynt"; medan motsatsen till "normalt" kan vara "abnormalt", såsom i betydelsen sjukt, felaktigt, konstigt, skruvat, tillgjort.

Ser man det så, då har du rätt i att inget rollspel kan vara "normalt" för oss alla, eftersom alla människor är olika och tycker att olika saker är normala för just dem. Däremot så är det lätt att se vad som är "vanligt" resp. "ovanligt" om man bara ser till de rollspel som finns och letar efter gemensamma nämnare.

/Rising
tyckte det var en fin slutkläm, så nu slutar jag diskussionen (eftersom den är pladdrig & OT)