Vet du att du bara ska ha den till att anteckna (dvs inte ens formattera texten) och möjligen surfa lite, då skulle jag gått på en billig Chromebook och installerat Obsidian för anteckningarna. Den blir då så billig att du kan vara mindre rädd om den, och den är liten och lätt.
Att du sedan kan ha den som enkel mediaspelare och online-office är mest en bonus.
Var dock medveten om att det inte är en dunderburk, och det är en dator med ganska begränsat användningsområde.
Jag har själv luskat lite kring Chromebooks, just för att de är så billiga (såg ett erbjudande för 1600), och funderade på att köpa en packe sådana och dra in Linux på dem och ha som gästdatorer i gästrummen och som mediaspelare, men efter att ha frågat lite så var det allmänna omdömet "för mycket jobb för för liten effekt, köp begagnade laptops istället". Men, för ditt smala användningsfall så kan det nog funka bra, och jag blev lite sugen på att testa själv, för precis samma användning.
En nackdel är att man har mindre kontroll över enheten själv, ungefär som en telefon eller pekplatta, men kan man leva med det så är det OK.
Edit: Vill du ha mer lönnmördareffekt, så rekommenderar jag att ta ett bajonettfäste från ett gevär och sätta fast på datorn. Behöver du lönnmörda någon så är det bara "bajonett på, http://///////////escape".