Nekromanti lönnmördarkonst?

Najl

Veteran
lönnmördarkonst, vart tog den vägen? (jag tyckte att dom ersätte krigarens väg med de tre modulerna: riddaren, vapenmästaren och krigsherren)
så om boken är ersatt, så finns inte lönnmördarkonst mer?
av vilka skäl då? (eller kommer den i krigsherren, eller har jag bara missat den?)

Fred

Veteran
Antagligen tyckte väll Neogames att den var för bra eller att den inte passade in eller något liknande. Varför skulle den finnas med i fältherren, där kommer ju inga stridskonster hanteras..

Musashi

Veteran
Antagligen kommer den inte med i krigsherren, mer troligt är den är bortagen. men om du ändå skulle vilja använda den kan du ju bara ta den gamla och lägga in den i de nya reglerna.

Själv tycker jag inte att det gör något att sådana stridskonster försvinner då dessa ändå kan ersättas med en del andra färdigheter. Alltså är den ganska onördig.
Rollspelsdelen ökar också om det inte bara finns en sak som man slår på och sen klarar det. (jag vet ej om den fungerade så, kommer inte ihåg den)

Najl

Veteran
heter den fältherren?
nåja, bara undra ifall den skulle ersättas med en bättre regel, eller ifall den skulle tas bort (för att den var dålig)
(håller för tillfället på att göra en karaktär med min kära kusin, typ...)
tack ändå!

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Lönnmördarkonsten försvann (tillsammans med kafer-thon) i samband med det uppdaterade stridskonst-systemet... Har för mig att ämnet diskuterats förut (sök?), och jag vet iaf att eftersom man tog bort tekniken lönnmord, (för att den helt enkelt kunde ersättas med "nådastöt" i grundregelboken, nånstans i stridsreglerna) så blev ju stridskonsterna värdelösa (kommer man bara upp bakom offret så har han ingen chans, så länge du träffar)... Min personliga åsikt är att "lönnmord"-tekniken och stridskonsterna helt enkelt var orealistiska, eftersom att så länge du bara smyger fram till offret och kör dolken i ryggen på han så e han definivt död (onödigt att använda en massa extra regler för det, om man nu inte är regelkåt :gremtongue:)...

Konsten som försvann...

lönnmördarkonst, vart tog den vägen? (jag tyckte att dom ersätte krigarens väg med de tre modulerna: riddaren, vapenmästaren och krigsherren)
så om boken är ersatt, så finns inte lönnmördarkonst mer?
av vilka skäl då? (eller kommer den i krigsherren, eller har jag bara missat den?)
Den kommer förmodligen att avhandlas igen i en eventuell kommande modul om Mundanas undre värld som jag misstänker att neogames tvingas ge ut förr eller senare (a la drakar och demoners gamla "hederliga" Tjuvar och Lönnmörare).
Tecken på detta är att exempelvis "skummistyperna" bland berömda krigare från KV togs bort i och med VM och likaså de stridkonster som dessa stod för typ lönnmördarkonst och dylikt.
Så den goda nyheten är att du kanske kommer att se lönnmördarkonsten i en någon ny kommande modul som dessutom nog kan innehålla lite annat smått och gott.
Den dåliga nyheten är att det inte finns några garantier för detta och att det lär dröja ett bra tag.

Så mitt tips blir att försök lägga vantarna på ett återstående ex. av KV istället!

Ceram

Hero
Re: Konsten som försvann...

Den kommer förmodligen att avhandlas igen i en eventuell kommande modul om Mundanas undre värld som jag misstänker att neogames tvingas ge ut förr eller senare (a la drakar och demoners gamla "hederliga" Tjuvar och Lönnmörare).
Tecken på detta är att exempelvis "skummistyperna" bland berömda krigare från KV togs bort i och med VM och likaså de stridkonster som dessa stod för typ lönnmördarkonst och dylikt.
Så den goda nyheten är att du kanske kommer att se lönnmördarkonsten i en någon ny kommande modul som dessutom nog kan innehålla lite annat smått och gott.
Den dåliga nyheten är att det inte finns några garantier för detta och att det lär dröja ett bra tag.
OM de nu skulle släppa en sådan bok är det bara att sluta skriva på eon och börja på ett annat rollspel... Åtminstone om denna bok skulle innehålla stora gillen av gentlemanna tjuvar, vilket det verkar som många vill ha, skulle det vara lite av dödsstöten mot eon tror jag...

Dödsstöten för eon?

OM de nu skulle släppa en sådan bok är det bara att sluta skriva på eon och börja på ett annat rollspel... Åtminstone om denna bok skulle innehålla stora gillen av gentlemanna tjuvar, vilket det verkar som många vill ha, skulle det vara lite av dödsstöten mot eon tror jag...
Håller inte med dig alls! Som det är just nu finns det alldeles för lite info om såväl den undre världen som om tjuvgillen och dylikt. Sådan info kan uppenbarligen vara till stor behjälplighet om man spelar en kampanj som bygger på ett sådant tema eller innehåller sådana element. Således fyller en sådan bok en funktion.
Att du sedan personligen inte skulle finna något intresse för en sådan bok, likhetstecknet mellan det och eons totala degenerering ser jag inte. Nog måste du väl kunna förstå att många spelledare tacksamt skulle ha användningen för en sådan bok? På vilket sätt menar du att en bok mer skulle betyda dödsstöten för ett helt rollspel vars marknad nog för tillfället är den stadigaste inom Sverige?

Dödsstöten för dig som kund måhända, men då har du förmodligen redan provocerats sen tidigare, men för hela spelet som sådant - I doubt it truly!

Ymir

Liten kantbaron
Re: kafer-thon?

Va? Tog de bort kafer-thon? För tusan, här sitter jag ju och skriver om Nattdräparna...

...nåväl. Får konsultera Neogames ang. att ha med den på ett hörn i 'Västlanden'.

- Ymir, förbryllad

Ceram

Hero
lätt överdrift kanske

Håller inte med dig alls! Som det är just nu finns det alldeles för lite info om såväl den undre världen som om tjuvgillen och dylikt. Sådan info kan uppenbarligen vara till stor behjälplighet om man spelar en kampanj som bygger på ett sådant tema eller innehåller sådana element. Således fyller en sådan bok en funktion.
Att du sedan personligen inte skulle finna något intresse för en sådan bok, likhetstecknet mellan det och eons totala degenerering ser jag inte. Nog måste du väl kunna förstå att många spelledare tacksamt skulle ha användningen för en sådan bok? På vilket sätt menar du att en bok mer skulle betyda dödsstöten för ett helt rollspel vars marknad nog för tillfället är den stadigaste inom Sverige?

Dödsstöten för dig som kund måhända, men då har du förmodligen redan provocerats sen tidigare, men för hela spelet som sådant - I doubt it truly!
Efter som jag skulle prioritera en sådan bok väldigt lågt skulle eon antagligen redan blivit väldigt oöverskådeligt och omöjligt för någa att sätta sig in i för alla som inte följt med hela utvecklingen. Dessutom är risken att en sådan bok skulle innehålla precis vad jag inte vill ha är överhändande. Det verkar finnas en stor tendens att när tjuvar beskrivs hamnar det ofta på gentllemannatjuvar och välorganiserade gillen med hederskodex och blind lydnad. I mitt mundana är kriminella desperata människor, egositistisk utan respekt för andras egendom eller vanliga människor som har otur. Fattiga som svälter och andra desperata eller slumpbrottslingar utför stölder och annat sedan hamnar vinsten hoss snikna köpmän som köper upp stöldgodset.

Dåligt beskrivet där men ni kanske fattar ändå...

Antagligen skulle någon i min spelgrupp köpa in boken om den släpptes nu i vår. Jag skulle läsa den och anväda delar av den även om jag inte gillade allt. Men jag tycker faktiskt att det kan bli för mycket material.

/Tobbe. gillar eon men tycker det finns en gräns för hur många böcker man kan publicera utan att man tappar helhetsintrycket...

Re: lätt överdrift kanske

I mitt mundana är kriminella desperata människor, egositistisk utan respekt för andras egendom eller vanliga människor som har otur. Fattiga som svälter och andra desperata eller slumpbrottslingar utför stölder och annat sedan hamnar vinsten hoss snikna köpmän som köper upp stöldgodset.
O innan boken är släppt vet vi ju inte huruvida det skulle bli så eller inte - eller hur? En negativ förväntan förefaller mig såldes vara antingen pessimism eller ett negativt helhetsintryck på spelet som sådant.

Dessutom är risken att en sådan bok skulle innehålla precis vad jag inte vill ha är överhändande. Det verkar finnas en stor tendens att när tjuvar beskrivs hamnar det ofta på gentllemannatjuvar och välorganiserade gillen med hederskodex och blind lydnad.
Stor tendens = Tjuvar och lönnmördare och för eon? Såvidare du inte grundar ditt argument i vad som är specifikt eon så känns det ju här ovidkommande.

Men jag tycker faktiskt att det kan bli för mycket material.
Det tycker jag med men det finns flertalet icke ännu utgivna eller ens utannonserade moduler, som exempelvis den antagna modulen om den undre världen, som skulle fylla ett ännu relativt tomt hål istället för att spoilera redan författat material och det är där min gräns går för vad som är en ny tillbörlig modul eller ej.

Ceram

Hero
Dissa tjuvar

Du här väl rätt i att jag inte ska dissa hela boken redan i förväg. Jag har ingen direkt pessimistisk bild av eon som spel. Däremot har jag negativ bild av tjuvar i fantasy i allmänhet och eon hamnar ofta för nära snittet tyvärr... tjuvinslagen i Jarla bådade inte särskillt gott...

Re: kafer-thon?

Va? Tog de bort kafer-thon? För tusan, här sitter jag ju och skriver om Nattdräparna...
Om det kommer att ges ut en bok om undre världen, vilket det finns flera skäl till att tro, så kommer den ju säkert att avhandlas där med tanke på nattdräparnas "ljusskygghet". en plats i Västlandet vore inte heller fel men du kan, om jag känner dig rätt, säkert fylla den platsen med något mer intressant än stats på en stridskonst! :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Rakhoris Lönnmördarteknik

Jag har skrivit en stridskonst i dokumentet om Perina (lucka 23 i årets julkalender). Kolla på sidan 25 så hittar ni mitt förslag en lönnmordskonst utan den gamla tekniken 'Lönnmord'. Efter mina simuleringar så funkar den mycket bra för att sätta kniven i oförväntades motståndare. Tänk dock på att regeln om nådastöt oftast kan appliceras istället för att använda en invecklad stridskonst (t.ex. om offret sover).

/Naug

Sankt Creigh

Warrior
Re: Rakhoris Lönnmördarteknik

Jag har skrivit en stridskonst i dokumentet om Perina (lucka 23 i årets julkalender). Kolla på sidan 25 så hittar ni mitt förslag en lönnmordskonst utan den gamla tekniken 'Lönnmord'. Efter mina simuleringar så funkar den mycket bra för att sätta kniven i oförväntades motståndare. Tänk dock på att regeln om nådastöt oftast kan appliceras istället för att använda en invecklad stridskonst (t.ex. om offret sover).
/Naug
Hur får man tag på den här informationen om man ej hade fjolårets jul kalender?

// Creigh