Någon slängde upp lite klur kring att spelarna skulle lösa gåtor med sina egna hjärnor. Jag hävdade då att om man var bakis den dag och ens briljanta magiker inte var det så skulle det bli lite fel. Hej och hå Intelligens diskussionen. Nu är frågan:
I dataspel är det grymt awesome då man kommer vidare och äntligen löst gåtan. Är det lika awesome om spelarna löser en gåta i rollspel. Jag tror inte det. I så fall tror jag att man måste ha fysiska produkter som man får vrida på och som levererar en lösning om man gör rätt.
Men OM det är awesome så får spelarnas sammanlagda intelligens (om det nu är en grundegenskap) helt enkelt sätta nivån på hur svårt problemet definieras av spelledaren. På så sätt spelar karaktärerna in men man får samtidigt en awesome känsla efter man löst ett problem. Men det här gäller alltså bara om det verkligen är lika kul för spelarna att lösa gåtor i rollspel (inte min erfarenhet) som att göra det bakom ett dataspel.
I dataspel är det grymt awesome då man kommer vidare och äntligen löst gåtan. Är det lika awesome om spelarna löser en gåta i rollspel. Jag tror inte det. I så fall tror jag att man måste ha fysiska produkter som man får vrida på och som levererar en lösning om man gör rätt.
Men OM det är awesome så får spelarnas sammanlagda intelligens (om det nu är en grundegenskap) helt enkelt sätta nivån på hur svårt problemet definieras av spelledaren. På så sätt spelar karaktärerna in men man får samtidigt en awesome känsla efter man löst ett problem. Men det här gäller alltså bara om det verkligen är lika kul för spelarna att lösa gåtor i rollspel (inte min erfarenhet) som att göra det bakom ett dataspel.