Hejsan Forumet.
Under arbetet med Den Sjunde Staden fick jag en en liten idé på ett sätt att tillåta "svaga" karaktärer.
När jag säger "Svaga" menar jag endast i karaktärsbyggande avseende, och i specifikt Den Sjunde Staden så menar jag metoderna. I DSS så har ju spelarna metoder i stil med 2T6 eller 3T4,och karaktärsbyggandet är för tillfället uppsatt så att det är, relativt sett, dyrare att utöka sin metod med en tärning än att öka storleken.
Men grejen är att mitt speltestande hittills har lett till att folk bygger karaktärer med stora metoder, och ignorerar andra aspekter av karaktärsbyggandet, som För- och Nackdelar samt Förmågor, som jag finner mycket mer intressanta.
Så jag har skapat ett system där det optimala sättet att spela inte är det roligaste. (Suck)
En idé jag fick för att motverka detta är att införa en regel som lyder typ: "Om alla dina tärningar visar högsta möjliga siffra, slå en extra tärning" eller dylikt. Denna regel fortsätter gälla på de nya tärningarna, så har man tur och fortsätter slå högt får man fortsätta. Och oddsen att slå högsta siffran är ju större desto mindre tärningen är.
Tanken är att då blir det till viss mån önskvärt att ha ett mindre antal tärningar, vilket kanske leder till att spelarna investerar något mindre i sina Metoder och istället fokuserar på de andra, (förhoppningsvis) mer engagerande delarna av systemet.
Min riktiga fråga är nog egentligen om det är en bra idé att lösa mitt problem med karaktärsbygget på ett så indirekt vis. Skulle det vara bättre att göra Förmågor mer intressanta och engagerande? Det känns lite som ett plåster, att jag hittar på en ny grej istället för ändra på grejen som orsakar problemet...
All hjälp uppskattas
//Lurken
Under arbetet med Den Sjunde Staden fick jag en en liten idé på ett sätt att tillåta "svaga" karaktärer.
När jag säger "Svaga" menar jag endast i karaktärsbyggande avseende, och i specifikt Den Sjunde Staden så menar jag metoderna. I DSS så har ju spelarna metoder i stil med 2T6 eller 3T4,och karaktärsbyggandet är för tillfället uppsatt så att det är, relativt sett, dyrare att utöka sin metod med en tärning än att öka storleken.
Men grejen är att mitt speltestande hittills har lett till att folk bygger karaktärer med stora metoder, och ignorerar andra aspekter av karaktärsbyggandet, som För- och Nackdelar samt Förmågor, som jag finner mycket mer intressanta.
Så jag har skapat ett system där det optimala sättet att spela inte är det roligaste. (Suck)
En idé jag fick för att motverka detta är att införa en regel som lyder typ: "Om alla dina tärningar visar högsta möjliga siffra, slå en extra tärning" eller dylikt. Denna regel fortsätter gälla på de nya tärningarna, så har man tur och fortsätter slå högt får man fortsätta. Och oddsen att slå högsta siffran är ju större desto mindre tärningen är.
Tanken är att då blir det till viss mån önskvärt att ha ett mindre antal tärningar, vilket kanske leder till att spelarna investerar något mindre i sina Metoder och istället fokuserar på de andra, (förhoppningsvis) mer engagerande delarna av systemet.
Min riktiga fråga är nog egentligen om det är en bra idé att lösa mitt problem med karaktärsbygget på ett så indirekt vis. Skulle det vara bättre att göra Förmågor mer intressanta och engagerande? Det känns lite som ett plåster, att jag hittar på en ny grej istället för ändra på grejen som orsakar problemet...
All hjälp uppskattas
//Lurken