solvebring
Superhero
Förutom att undra över potentiella färdigheter och research inför en spelvärld så undrar jag naturligtvis om hur man kan förlägga spelvärlden i sig och vad som är bra och dåligt - därmed känns mer tillåtet eller inte, och hur man kan arbeta med det.
Min tanke är, utan att utlova några resultat eller att bladdra en massa om min spelidé, följande:
Vi har ett spel där världen i sig inte är dunderviktig. Den bör finnas där, men mest som ett underlag och en referens. Det vill säga att vi behöver en spelplan men inte en hel jävla box. Spelarna får själv tillsätta allt annat som kan tänkas finnas i boxen. Vi mest behöver en referens nöjer vi oss därför med att låta en spelplan följa med, inte mer eller mindre.
... Ja, nu talar jag metaforiskt, jag menar inte bokstavligen en spelplan eller en box - det är bara en liknelse.
Jag hade tänkt att etablera ett verkligt land och däri en fiktiv stad, byggd av både verklighet och fiktion, där till exempel klichéer, fördomar, förväntningar och sådant som kan ses på film och läsas i böcker finns med.
Utöver det tänkte jag att man kunde ge spelarna den friheten att de får välja era på egen hand. Det jag hade tänkt då är att etablera varje tidsera. Dock inte så mycket i realistisk information - det tänkte jag bara toucha, utan istället tala om vad varje tidsera kan göra för spelet.
Det vill säga att jag berättar kort om hurdan varje tidsera är, något realtistiskt och också fiktivt med alla coola film- och litteraturdetaljer som vi får genom fiction. Man kan till exempel tala om hur den här fiktiva staden jag skulle vilja skriva påverkas - genom saker som arkitektur, kommunikation, mode osv. Till exempel vad staden livnär sig på, vilka klasser som finns och deras klasskillnader, hur man klär sig, om man transporterar saker, hur det är sällt med el- och vatten, om datorer existerar så vilket utvecklingsplan de ligger på osv.
Kort sagt: Jag tänkte utöver den skrivna staden, med lite information om landet, ge spelaren friheten att välja tid själv. Det vill säga att de får rummet men inte tiden. Tiden får de bara en bunt information till och får sedan bestämma själva.
Vad tror ni om det?
- Vad är bra med det?
- Vad är dåligt med det?
- Kan spelet i sig eller kanske spelarna bli vädligt lidande osv?
Min tanke är, utan att utlova några resultat eller att bladdra en massa om min spelidé, följande:
Vi har ett spel där världen i sig inte är dunderviktig. Den bör finnas där, men mest som ett underlag och en referens. Det vill säga att vi behöver en spelplan men inte en hel jävla box. Spelarna får själv tillsätta allt annat som kan tänkas finnas i boxen. Vi mest behöver en referens nöjer vi oss därför med att låta en spelplan följa med, inte mer eller mindre.
... Ja, nu talar jag metaforiskt, jag menar inte bokstavligen en spelplan eller en box - det är bara en liknelse.
Jag hade tänkt att etablera ett verkligt land och däri en fiktiv stad, byggd av både verklighet och fiktion, där till exempel klichéer, fördomar, förväntningar och sådant som kan ses på film och läsas i böcker finns med.
Utöver det tänkte jag att man kunde ge spelarna den friheten att de får välja era på egen hand. Det jag hade tänkt då är att etablera varje tidsera. Dock inte så mycket i realistisk information - det tänkte jag bara toucha, utan istället tala om vad varje tidsera kan göra för spelet.
Det vill säga att jag berättar kort om hurdan varje tidsera är, något realtistiskt och också fiktivt med alla coola film- och litteraturdetaljer som vi får genom fiction. Man kan till exempel tala om hur den här fiktiva staden jag skulle vilja skriva påverkas - genom saker som arkitektur, kommunikation, mode osv. Till exempel vad staden livnär sig på, vilka klasser som finns och deras klasskillnader, hur man klär sig, om man transporterar saker, hur det är sällt med el- och vatten, om datorer existerar så vilket utvecklingsplan de ligger på osv.
Kort sagt: Jag tänkte utöver den skrivna staden, med lite information om landet, ge spelaren friheten att välja tid själv. Det vill säga att de får rummet men inte tiden. Tiden får de bara en bunt information till och får sedan bestämma själva.
Vad tror ni om det?
- Vad är bra med det?
- Vad är dåligt med det?
- Kan spelet i sig eller kanske spelarna bli vädligt lidande osv?