Nekromanti Lösa spelvärldar och valfrihet?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förutom att undra över potentiella färdigheter och research inför en spelvärld så undrar jag naturligtvis om hur man kan förlägga spelvärlden i sig och vad som är bra och dåligt - därmed känns mer tillåtet eller inte, och hur man kan arbeta med det.

Min tanke är, utan att utlova några resultat eller att bladdra en massa om min spelidé, följande:
Vi har ett spel där världen i sig inte är dunderviktig. Den bör finnas där, men mest som ett underlag och en referens. Det vill säga att vi behöver en spelplan men inte en hel jävla box. Spelarna får själv tillsätta allt annat som kan tänkas finnas i boxen. Vi mest behöver en referens nöjer vi oss därför med att låta en spelplan följa med, inte mer eller mindre.

... Ja, nu talar jag metaforiskt, jag menar inte bokstavligen en spelplan eller en box - det är bara en liknelse.

Jag hade tänkt att etablera ett verkligt land och däri en fiktiv stad, byggd av både verklighet och fiktion, där till exempel klichéer, fördomar, förväntningar och sådant som kan ses på film och läsas i böcker finns med.

Utöver det tänkte jag att man kunde ge spelarna den friheten att de får välja era på egen hand. Det jag hade tänkt då är att etablera varje tidsera. Dock inte så mycket i realistisk information - det tänkte jag bara toucha, utan istället tala om vad varje tidsera kan göra för spelet.

Det vill säga att jag berättar kort om hurdan varje tidsera är, något realtistiskt och också fiktivt med alla coola film- och litteraturdetaljer som vi får genom fiction. Man kan till exempel tala om hur den här fiktiva staden jag skulle vilja skriva påverkas - genom saker som arkitektur, kommunikation, mode osv. Till exempel vad staden livnär sig på, vilka klasser som finns och deras klasskillnader, hur man klär sig, om man transporterar saker, hur det är sällt med el- och vatten, om datorer existerar så vilket utvecklingsplan de ligger på osv.

Kort sagt: Jag tänkte utöver den skrivna staden, med lite information om landet, ge spelaren friheten att välja tid själv. Det vill säga att de får rummet men inte tiden. Tiden får de bara en bunt information till och får sedan bestämma själva.

Vad tror ni om det?
- Vad är bra med det?
- Vad är dåligt med det?
- Kan spelet i sig eller kanske spelarna bli vädligt lidande osv?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kort och gott: Kan någon uttala sig om idén att skriva rummet (miljön) men att låta deltagarna själva välja tiden (eran)?

solvebring said:
Det vill säga att jag berättar kort om hurdan varje tidsera är, något realtistiskt och också fiktivt med alla coola film- och litteraturdetaljer som vi får genom fiction. Man kan till exempel tala om hur den här fiktiva staden jag skulle vilja skriva påverkas - genom saker som arkitektur, kommunikation, mode osv. Till exempel vad staden livnär sig på, vilka klasser som finns och deras klasskillnader, hur man klär sig, om man transporterar saker, hur det är sällt med el- och vatten, om datorer existerar så vilket utvecklingsplan de ligger på osv.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tycker det låter jättesvårt. Rummet påverkas ju av tiden, snarare än tvärt om.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Det låter som ett spel med dåligt fokus. Jag minns när jag gav respons på Enigma, där det stod "Världen är satt i ett samtida USA, eller om man föredrar; Sverige." vilket fick mig att reagera negativt. Det kändes som att författaren inte visste vad spelet skulle handla om. Jag tar hellre ordentlig information om ett område/tidsera än ströinformation om allt möjligt.

/Han som brukar få använda ungefär 1% av hans efterforskningsmaterial så det är rätt otacksam uppgift att ta sig igenom böcker efter böcker bara för att få ut någon enstaka sida av det
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ni har en bra poäng, och jag förstår den. Samtidigt är det svårt för mig att bara köra ett bestämt stråk. Min tanke var den att man får området och staden i stort. Sedan att jag presenterar ungefärliga eror och berättar hur staden förändras genom dessa, samt hur detektivarbetet och det brottstekniska förändras.

Så att man då, t.ex. genom bara det enkla valet "Vill vi ha moderna transport- och kommunikationsmedel, eller ska vi göra det extra spännande genom att ta bort sådant?" kan välja en passande tid för den sortens detektivarbete som man vill uppleva.

Man som sagt, jag ser problematiken och det är bra att ni understryker den. Problemet är kanske dessutom det att jag vill förlägga det i historisk tid men inte vet om jag har nog på fötterna för att göra detta fullt trovärdigt, även med en del research. Jag är ju mest van att pyssla med fantasy och när är man ju inte så bunden av realism. Fast det lutar ju mot att jag får ta tjuren vid hornen i alla fall. =)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker inte du ska slänga idéen på sophögen bara på grund av gnällspikarna ovan. :gremwink:

Tvärt om tycker jag att det låter kul. Och inte alls ofokuserat. Om du har en tydlig genre (deckar-genren om jag förstår det rätt) tycker jag det här verkar kul. Deckargåtans förutsättningar ändras ju enormt av vilka tekniska möjligheter och begränsningar som finns. Mobiltelefon? Datorregister? Transportmöjligheter? DNA eller fingeravtryck? Samma sak gäller sociala frågor som kan fungera som krokar, har kvinnor rösträtt? Är slaveriet avskaffat? Gängkultur? Aristokrati? Finns en etablerad maffia?

Om du gör det här, tycker jag att du ska, som hjälp till spelgruppen, göra någon form av översikt kring vilka saker som finns respektive inte finns. Både gällande det tekniska och sociala konflikter i staden. Det skulle öppna upp för riktigt episkt kampanjspelande, där rollpersonerna byts ut, men man följer stadens öde under 200 år.

Tycker visst att det här kan vara något.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes said:
Jag tycker inte du ska slänga idéen på sophögen bara på grund av gnällspikarna ovan. :gremwink:

Tvärt om tycker jag att det låter kul. Och inte alls ofokuserat. Om du har en tydlig genre (deckar-genren om jag förstår det rätt) tycker jag det här verkar kul. Deckargåtans förutsättningar ändras ju enormt av vilka tekniska möjligheter och begränsningar som finns. Mobiltelefon? Datorregister? Transportmöjligheter? DNA eller fingeravtryck? Samma sak gäller sociala frågor som kan fungera som krokar, har kvinnor rösträtt? Är slaveriet avskaffat? Gängkultur? Aristokrati? Finns en etablerad maffia?

Om du gör det här, tycker jag att du ska, som hjälp till spelgruppen, göra någon form av översikt kring vilka saker som finns respektive inte finns. Både gällande det tekniska och sociala konflikter i staden. Det skulle öppna upp för riktigt episkt kampanjspelande, där rollpersonerna byts ut, men man följer stadens öde under 200 år.

Tycker visst att det här kan vara något.
Precis. Du har just fångat min grundtanke med hela den här idén. Jag är förövrigt glad att någon annan kan se den och uppfatta den som jag.

Problemet kvarstår dock att det kan falla som förvirrande och luddigt och skrämma iväg folk. Samtidigt kan det ju dock locka folk.

Hur som haver, jag har inte bestämt mig utan håller alla dörrar öppna - är dock medveten om myntets båda sidor och därav är det intressant att höra andras åsikter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
solvebring said:
Problemet kvarstår dock att det kan falla som förvirrande och luddigt och skrämma iväg folk. Samtidigt kan det ju dock locka folk.
Efter lite tankearbete och efter att ha fått spelets grundtagne klar för mig genom att läsa trådens utveckling, så måste jag säga att jag tycker idén låter awesome. Jag delar inte *hrrrrrm* vissas motvilja mot det här med att slänga in möjligheter. Tag Mutant City Blues t.ex; jag gillar att det inte är bestämt vilken stad det är, utan att man istället bara pratar om ett gäng egenskaper staden ifråga ska ha.

Nå; tillbaks till det här. För mig låter det som ett spel som kräver ganska gedigna spelledarinstruktioner och annan hjälp, till exempel i form av fästytor, för att fungera optimalt. Ett sådant spel kan vara lite drygt att skriva, men jag tror det kan bli riktigt, riktigt bra.

Å andra sidan är ju jag lite knepig, iom att jag gillar solida spelvärldar och när det är gott om "fluff"...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Problemet kvarstår dock att det kan falla som förvirrande och luddigt och skrämma iväg folk. Samtidigt kan det ju dock locka folk.
Efter lite tankearbete och efter att ha fått spelets grundtagne klar för mig genom att läsa trådens utveckling, så måste jag säga att jag tycker idén låter awesome. Jag delar inte *hrrrrrm* vissas motvilja mot det här med att slänga in möjligheter. Tag Mutant City Blues t.ex; jag gillar att det inte är bestämt vilken stad det är, utan att man istället bara pratar om ett gäng egenskaper staden ifråga ska ha.

Nå; tillbaks till det här. För mig låter det som ett spel som kräver ganska gedigna spelledarinstruktioner och annan hjälp, till exempel i form av fästytor, för att fungera optimalt. Ett sådant spel kan vara lite drygt att skriva, men jag tror det kan bli riktigt, riktigt bra.

Å andra sidan är ju jag lite knepig, iom att jag gillar solida spelvärldar och när det är gott om "fluff"...
Åh, tack för de uppmuntrande orden, krank! =)
Det låter trevligt att det trots allt finns ett intresse i detta. Du belyser dock en viktig punkt - att om det ska fungera utan navelludd och förvirring så krävs det en jävla struktur och många riktlinjer. Jag vet inte om jag är rätt man för jobbet men å andra sidan har jag inte försökt. Förövrigt låter det som om detta kan bli en del av spelet som först kan bli bra efter en stor hop speltest och fläskigt många kommentarer kring ämnet i fråga.

Nu känner jag mig i alla fall tills mods att våga överväga huruvida det kan fungera eller inte, just eftersom du och Vimes tycks förstå just vart jag vill nå och dessutom tror att det kan fungera. Det kräver dock en hel del jobb, oja!
 
Top