Nekromanti Lösning på portalparadoxen?

Knattenaten

Veteran
Hej,

Jag försöker husregla en lösning på portalparadoxen (alltså att alla portalen som någonsin skapats är permanenta och därmed skräpar kvar överallt).

Jag har hört någon lösa det med att portalen sitter fast i en ram av fysisk natur (dörröppning, spegel etc) och att portalen går sönder om det fysiska föremålet som håller upp portalen går sönder. Men det är inte en lösning som funkar för mig.

Min bästa lösning har varit att skapa en ny portalritual som skapar två provisoriska portaler på samma gång. Det har ju fördelen att det inte blir så många portaler , bara två per magiker. För portaler är ju obalanserat bra när man tänker efter, tänk bara på alla borgar som slipper ha portar - skapa en permanent portal på utsidan och en provisorisk på insidan, och när fienden kommer upplöser du den på insidan. Men nackdelen är ju att två aktiva provisoriska portaler är ett regelbrott, eftersom man inte får ha två provisoriska effekter igång samtidigt, även om de skapats i samma ritual.

Så, är det någon som har hittat en egen lösning på detta? En ny effekt kanske som skapar ett provisoriskt portalpar med tillhörande "maskhål"? Om det inte redan finns, är det någon som har idéer om en sådan effekt?

Vad säger Eon IV-gänget, har ni någon ny lösning som ni kan avslöja?

/Martin

duncan_UBBT

Swordsman
Idéen med att portaler är bundna till en fysisk form låter inte helt orimlig för mig. Formen kan representera den ikonotropiska kraft som håller den kronotropiska manifestationen öppen.

Annars kan man alltid låta två olika magiker skapa de olika portalerna, fast använda samma Sanna Namn.

Poseur

Swashbuckler
Alltså ungefär som jag ser det. En portal binds enligt mig till en fysisk plats och måste ha en yta att kastas på, eller åtminstone något som begränsar portalen, typ ett valv i tomma intet.

Om valvet, väggen eller golvet förstörs som portalen finns vid så förstörs portalen.
Sedan tror jag det finns inofficiella "Stäng portalen effekter", vilka borde fungera permanent de också, och stänger ett maskhål. Wouldn't work you say? Kan man inte täcka ett hål genom att stänga dörren.

/Poseur vet egentligen inte vad han pratar om just nu, men gillar portaler dock.

Tell

Hero
Vi har turen att ha en geograf i spelgruppen, som tittade på detta. Husregeln är att det 1) kommer att blåsa vindar av stormstyrka genom portalen (om denna har något längre avstånd), och 2) att den kräver ett valv som har exakt samma form (samt rimligen är inskrivet fonetiskt, eftersom det rör sig om sanna namn, vilka knappast kan anses bundna till något speciellt alfabet (givet brist på accenter med mera)).

Detta innebär att man, om portalen inte har en speciellt hållbar form, kommer att ha förlorat den inom något år eller två. Det innebär också att man kan sabotera en stenportal genom att slå en flisa ur inskriften med det sanna namnet.

sirfrog

Warrior
Laowai said:
Orfeus said:
Kommer att blåsa vindar av stormstyrka genom portalen
Snälla, gör detta officiellt. Det är ju så jävla coolt att jag får gåshud.
Portal 2 ending much?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ru6VaT4LwL4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ru6VaT4LwL4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ymir

Liten kantbaron
SirFrog said:
Laowai said:
Orfeus said:
Portal 2 ending much?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ru6VaT4LwL4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ru6VaT4LwL4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Fair enough, men gör inte en portal till månen, även om du kan, bara gör inte det. Det vore verkligen en episkt jättedålig idé...

duncan_UBBT

Swordsman
Ymir said:
SirFrog said:
Laowai said:
Orfeus said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. (Superspoiler för Portal 2. Du har blivit varnad.) <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Portal 2 ending much?
</div>
Fair enough, men gör inte en portal till månen, även om du kan, bara gör inte det. Det vore verkligen en episkt jättedålig idé... </div></div>
Oh noes! Mångubben anfaller! Stäng portalen gubbar!

Knattenaten

Veteran
Tack för bra input...

Duncan said:
Annars kan man alltid låta två olika magiker skapa de olika portalerna, fast använda samma Sanna Namn.
Ja, kanske det är bäst. Helt enkelt bestämma att portaler inte kan vara permanenta, men annars fungerar som enligt reglerna.

Hartland

Warrior
Eller varför inte tvärt om?

Man behöver två sanna namn, ett för platsen där man först vill öppna en portal, och sedan en för platsen dit man vill öppna en. Ha sedan två effekter, en "skapa portal" och en "mota portal" som båda måste kastas separat mot varandra. Lite som om att man måste ringa till en person som ringer till en för att ta emot ett samtal. Man kastar effekten med från plats A mot plats B med plats Bs sanna namn, och tvärt om.

Hmm... Om man bygger det så så skulle man kunna göra "star gate" artefakter, nästan. Portalerna skulle bara gå att öppna ifrån ett centralt rum, och i sin tur kräva att personen som aktiverar artefakten kan platsen de vill ansluta tills sanna namn. Mottagare sidan har då permanenta eller provisoriska eller kanske tom momentana mottagare effekter som alltid är riktade emot nexuset. Idén bara ryker av ond uråldrig magiker.

Eh. Eller nått. Tanken bara slog mig och jag ville dela med mig av den.

För frågan är ju annars vad för sorts sant namn man ska behöva ha? Har en koppling mellan två platser ett sant namn? Är alla platser kopplade till varandra? Osv.

/Hartland - har inte spelat eon på år

Knattenaten

Veteran
Hartland said:
Man behöver två sanna namn, ett för platsen där man först vill öppna en portal, och sedan en för platsen dit man vill öppna en. Ha sedan två effekter, en "skapa portal" och en "mota portal" som båda måste kastas separat mot varandra. Lite som om att man måste ringa till en person som ringer till en för att ta emot ett samtal. Man kastar effekten med från plats A mot plats B med plats Bs sanna namn, och tvärt om.
Jag tycker åtminstone din första tanke är bra. Att man har två olika effekter där den ena är en portal som utgör tunnelns början och den andra dess slut.

Då kunde en ny portalritual ha dessa effekter:
- Identifiera, beröring (ger sant namn för närmaste portalens plats)
- Permanenta (för ovanstående effekt)
- Identifiera, avstånd (ger sant namn för den bortre portalens plats)
- Permanenta (för ovanstående effekt)
- Skapa primär portal, beröring
- Skapa sekundär portal, avstånd
- Eventuellt provisorisera för portaleffekterna, om dessa är temporära från början

Det här behöver nog filas på, men för mig börjar det närma sig en fungerande lösning... Eftersom man har två effekter, primär och sekundär portal, så kan de rymmas i samma ritual. Och eftersom man permanentar den första identifiera innan man skapar nästa så funkar det där också.

Vill man vara lite mer hardcore så kan man ju ha en enda portaleffekt (som inte kan permanentas) och kräva att två olika magiker utför två olika portalritualer för att det ska bli en tunnel.