Nekromanti Lösning till koboldiska spelare

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hittar dina spelare på onda stridskonster som gör att man kan åsamka ObK12T6 med en stav?
Hittar dina spelare kryphål i reglerna för att "få högre stats"?
Skaffar dina spelare de bästa vapnen och rustningarna?
Skaffar dina spelare de bästa färdigheterna och ignorerar alla andra lite mer sociala/normala färdigheter?

[color:red]Naaaaaaaatrium... hydro-...-XID!</font color=red> [color:green]Den intelligenta spelledaren... köper sin natriumhydroxid på Koooonsuuuum!</font color=green>
[color:purple]
Eller så skapar man äventyr som inte alls behöver någon koboldik. Nästan allting beror på spelledaren.
Ett detektiväventyr utan någon som helst monsterslakt kräver inte höga stats, de får tillförlita sig lite mer till de sociala färdigheterna för att få information ur folk. Det som krävs inom stridsväg är väl inte mer än Dolk: 12, Undvika: 10 om man gör ett riktigt bra äventyr.
Hoväventyr (jag känner på mig att jag valde fel ord där) är också ganska bra för ickekoboldik.
Fast om man vill att spelarna ska vara skitkoboldiska och kunna slå ihjäl en drake på två slag... så fortsätt att ge de tirakanfall, hyggelmonsterattacker, etc. etc..

Problem 2:
Har dina spelare skitkoboldiska karaktärer?

Skicka de till... draken... *ivult smajl*
</font color=purple>

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Johan K

Gammal & dryg
Kul lösningar du har !!!
Ska gensat använda dem !!!/images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Att lösa det hela vid RPgenereringen

Observera att det här är hur jag skulle förhindra en koboldisk karaktär, ni får ha vilka synpunkter ni vill men detta är bara tips, inte hur just du bör göra... jag kan lika gärna ha helt fel i allt jag skriver, det är ändå subjektiva åsikter som följer.

Säg bara "Du får inte göra en koboldisk karaktär. Punkt.".

Tvinga dina spelare att slå fram sina attribut i tur och ordning utan place eller så'nt skit. Ha total kontroll över regelboken, låt de inte ens komma i närheten av den. Istället så sköter du (SL) allting och frågar hur de vill ha det, övervaka alla slag så att de inte fuskar (tjaa... det är inte omöjligt).
Om de gör karaktärer som hantverkare, förbjud att de har mer än 14 i stridsfärdigheter exempelvis. Tvinga de att använda sina färdigheter till sådant som är rimligt inom yrkesramen.
Nu säger spelaren: "Men... öh... jag har svärdfäktning som hobby... eller nå't.", du svarar: "Hm. Max 15 i en vapenfärdighet. Resten av vapenfärdigheterna får inte överstiga 10. Dessutom får du inte höja undvika högre än [rimlig nivå] (exempelvis 12)."
Låt absolut inte spelarna konstruera egna stridskonster i början, speciellt inte om de är, säg, hantverkare. Om de är tempelriddare så får de välja en, och den ska passa jeffligt bra ihop med yrket.
För riddare så behövs lite mer färdigheter än "18 i svärd". Därför säger du till de att de måste skaffa, om de är riddare, etikett, heraldik, sköld (en riddare passar bättre med sköld än undvika), etc.. Riddarfärdigheter för riddarkaraktärer helt enkelt. Jag skulle säga som så här, att de får inte ha exempelvis 20 i [asball-slaktar-stridskonst] och 8-10 i resterande riddarfärdigheter. Dessutom rekommenderar jag att inte låta de välja tvåhandssvärd om de har färdigheten sköld /images/icons/wink.gif - även om de kan använda den i en hand. Alltså: Riddare har inte tvåhandssvärd vardagligt och de har inte undvika.
Då gör din spelare en vapenmästare. Bestäm då att han måste ha minst 3-5 (beroende på hur framgångsrik karaktären är) olika vapenfärdigheter plus sociala färdigheter, sköld och undvika.
Nu gör spelaren en barbarkrigare istället och ser sur ut. Han skaffar sisådär 25 i kraggisk holmgång och 7 i tre andra färdigheter. Kräv att han har färdigheter som växtlära.

Kort sagt, de måste ha de flesta av färdigheterna som finns i yrkesfärdighetsrutan.

När de har delat ut alla enheter, gå igenom det innan ni börjar spela och bestäm om de får ha kvar alla. Om något är orimligt, ta bort det och säg "Dela ut dessa poäng på något annat, jag sänker svärd: 20 till svärd: 14 på din hantverkare.".

Tjaa... vad har vi kvar?
Säg åt spelaren att ge RPn en passande personlighet. Jag har en spelare som alltid är skitskum och går och suger (nåja...) i mörkret, även om han skulle bli en missla skulle han vara skitskum och säga "Allt har undantag." eller något i den stilen. Skriv ner personligheten med bläck under övrigt.

Något annat, okej det är lite taskigt men ändå, är att tvinga spelarna att slå gifta-slag och hur många barn RPn har. Det skänker mer randomiserat rollspel än just "banka fiender" och ger lite mer möjligheter till intressanta äventyr. Om de har fruar och barn så kan de inte springa runt och söka skatter dagarna i ända, utan kanske gör lite normalare saker (äventyr fortfarande) i det lokala området. En påhittig spelledare är vad som krävs...

Det kan nästan inte bli koboldiskt nu.

Som sagt, det här är bara tips... rätta mig om ni tycker att något är på tok fel. Svara gärna på detta inlägg så att jag får mer att arbeta med - ska försöka förhindra massor av koboldik i spelgruppen ikväll på detta sätt (mina spelare är nämligen ultra-koboldiska).

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Sabelkatten

Swordsman

Kort sagt: tvinga spelarna att skriva en bakgrund som du kan godkänna. Gå sedan igenom karaktären och se till att den följer bakgrunden!

Och använd inte tärningar när rollpersonerna skapas. Poängbaserat är mycket bättre.

/Sabelkatten

Virocon

Swordsman
Definitivt överknäckande!/images/icons/cool.gifMen nu får någon förklara här; hur gör man egna stridskonster?

/Virocon Illuantan fín Liham t'un Sanari, som är lycklig över att rollspelsforum är öppet igen.

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Säg bara "Du får inte göra en koboldisk karaktär. Punkt.".</I>

Nu anser jag förstås att en rollperson inte kan vara koboldisk, utan att det enbart är spelarens sätt att spela rollpersonen under äventyren som kan vara koboldiska. Se vidare debatt om saken <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...mber=31756&page=1&view=expanded&sb=5">här</A>. (Och för övrigt anser jag inte ens att koboldism är en defekt, utan bara en annorlunda spelstil där konflikt i form av action är vanligt och spelarna har relativt stor makt i förhållande till SL (just på grund av de många striderna). Fy fan vad liberal jag känner mig!)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Johan K

Gammal & dryg
En bra insperationskälla är väll att man kan kolla på serieidningar och se hur de använder olika konster. Sen så kan man väll se på olika fimer. Men det enda som sätter gränser är väll din egna fanatsi och logiken att man inte kanske kan gör de värtsa halsbrytarövnigarna.....

Lycka till !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Marcus_UBBT

Warrior

va? tärningar som är så kul. finns det något mer rättvist än slumpen? låt bara inte spelarna slå om några slag, det är första steget ner i koboldismens avgrund.

//marcus

Sodivra

Champion
Krossa tärningens makt över er!

Ahhh.. Men om man vill att spelarna ska rollspela sina rollpersoner behöver dom väl anpassa sina grundegenskaper efter sin bakgrund?

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Sodivra

Champion
Ja..

Fast jag anser att den andra metoden är mer lyckad om man vill att rollpersonerna ska vara så utvecklade som vi diskuterar nu.

Marcus_UBBT

Warrior
nej!

vad som är så fantastiskt bra med tabellerna i Eon är att man inte ens behöver ha en enda klar tanke om sin RP - man får den nästan serverad, återstår bara att pussla ihop allt (vilket i sig kan vara ett gigantiskt projekt. Min spelargrupp bestående av mig och två spelare ägnade två helkvällar åt just det). Kongenialt om nån frågar mig.
Och annars kan man väl välja resultat från tabellerna, sak samma.

//marcus
<a href=http://hem.passagen.se/pratchet/eon>äventyrsbanken</a>

Marcus_UBBT

Warrior
nej!

vad som är så fantastiskt bra med tabellerna i Eon är att man inte ens behöver ha en enda klar tanke om sin RP - man får den nästan serverad, återstår bara att pussla ihop allt (vilket i sig kan vara ett gigantiskt projekt. Min spelargrupp bestående av mig och två spelare ägnade två helkvällar åt just det). Kongenialt om nån frågar mig.
Och annars kan man väl välja resultat från tabellerna, sak samma.

då blir RPna fett med mer utvecklade än om man bara överlämnade det hela till spelarens fantasi (som alltid är något begränsad) .

//marcus
<a href=http://hem.passagen.se/pratchet/eon>äventyrsbanken</a>

Sodivra

Champion
Instämmer. [NT]

.

Parson

Veteran
RIKTIGT BRA INLÄGG!!!! folk blir bara sura när spelledaren bara säger "NEJ" (jag också), då är det mycket bättre att skapa äventyr som är varierande och där man inte alltid bara kan slåss!

mycket bättre!