Nekromanti Lägga ned föreningen, mer fria metoder?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Svar från Sverok hosting

France is Bacon said:
Staffan Ericsson said:
Det är en aningen knivig fråga. Finns ingen direkt policy för området.

Traditionellt har ju vi erbjudit plats åt ideell spelverksamhet och snarlika områden.

Som jag ser det kommer ni få vara kvar så länge ni har den verksamhet ni har idag och bedriver det ideellt. Börjar ni dra in pengar i större volym via annonser eller dylikt så kanske vi vill ha en del av kakan. Sen handlar det ju även om hur mycket resurser ni använder hos oss. Ökar er resursförbrukning enormt så kanske vi blir griniga och vill att ni flyttar/betalar. Fast samtidigt så kanske förbundsstyrelsen tycker tillräckligt mycket om er för att ta den smällen.
Som jag tolkar ovanstående behövs strikt taget ingen förening. Det räcker med att vi gör det vi gör.
Dåså! Då har vi vad vi önskade: besked. Besked är det bästa av ting, för då kan man fatta beslut.

Mitt förslag är att vi på årsmötet vi med lite tur borde ha snart har en punkt där vi diskuterar föreningens avskaffande. Tillsammans med en massa annat. Vad exakt är poängen med att ha djupgående diskussioner om det här om vi ändå kommer att harva samma grejer på möte?

Pilzefrau

hon/henne

krank said:
Mitt förslag är att vi på årsmötet vi med lite tur borde ha snart har en punkt där vi diskuterar föreningens avskaffande. Tillsammans med en massa annat. Vad exakt är poängen med att ha djupgående diskussioner om det här om vi ändå kommer att harva samma grejer på möte?
Det är precis min åsikt också. Enligt tidigare protokoll skulle detta varit ett årsmöte – eller snarare, ett medlemsmöte där styrelsen bjöd in alla medlemmar. Det blev det i praktiken, men eftersom ingen kallellse utfärdades snyggt så har vi inte riktigt full beslutsförhet, och eftersom vi ändå ska ha ett årsmöte snat känns det onödigt att göra detta till något mer än det redan varit: en väldigt givande diskussion.

Tack, allesammans! Årsmötet nästa!

(Styrelsen, det är vi som planerar årsmötet, så jag skapar en tråd i styrelseforumet.)

solvebring

Superhero

Kanoners! Då tycker en annan att man väntar till årsmötet och ser vad det finns för intresse för föreningen. Jag menar, vissa som engagerat sig i den har ju faktiskt hoppats på verksamhet, och om rätt folk kliver fram så är det ju inte omöjligt att vi får en sådan förening.

Pilzefrau

hon/henne

France is Bacon said:
Staffan Ericsson said:
Det är en aningen knivig fråga. Finns ingen direkt policy för området.

Traditionellt har ju vi erbjudit plats åt ideell spelverksamhet och snarlika områden.

Som jag ser det kommer ni få vara kvar så länge ni har den verksamhet ni har idag och bedriver det ideellt. Börjar ni dra in pengar i större volym via annonser eller dylikt så kanske vi vill ha en del av kakan. Sen handlar det ju även om hur mycket resurser ni använder hos oss. Ökar er resursförbrukning enormt så kanske vi blir griniga och vill att ni flyttar/betalar. Fast samtidigt så kanske förbundsstyrelsen tycker tillräckligt mycket om er för att ta den smällen.
Som jag tolkar ovanstående behövs strikt taget ingen förening. Det räcker med att vi gör det vi gör.
Jag tror inte läget förändrats så mycket, för jag hoppas att det finns någon som vill driva föreningen ändå, men jag måste ändå tyvärr komma med en uppdatering här.

Samtidigt som Dante frågade driftsgruppen mailade jag Martin Ackerfors, som svarade vad han trodde och hörde av sig till Emma Ström, föreningsutvecklare på Sveroks Kansli. Hon ringde sedan upp mig, och var förvånad över att driftgruppen hade antytt att det inte behövdes en förening. Enligt henne var läget fortfarande rätt lugnt; det behöver inte vara en jätteaktiv förening. Men hon menade ändå att svaret måste tolkas med ett "förutsatt att det formellt finns en förening"*.

Jag tror och hoppas att föreningen lever kvar i någon form, och jag skulle säga så här: om vi på årsmötet beslutar om att lösa upp föreningen, då är det den så omtalade, från föreningen skilda "Sajten WRNU" (i praktiken redaktionen) som det faller på att ta diskussionen med Sverok.

EDIT: just det, det i hennes svar som verkligen får mig att tro att föreningen kan leva kvar utan problem:

Emma Ström said:
[…] det ni behöver rapportera varje år för att föreningen ska anses som aktiv:

[…]
- Verksamhet (dvs vad ni har haft för er i föreningen, det behöver inte vara mer avancerat än att man berättar vilka spel man spelat)
(min emfas)

Alltså räcker det, som jag ser det, med att vi rapporterar "flera av föreningens medlemmar deltog i de regelbundna varulvsspelen på rollspel.nu".

* håll inte henne vid exakta formuleringen bara för att jag satte citattecken, det var över telefon.

!Paxen

Swashbuckler

Skitbra att vi får en klargörelse, för det behövdes då det andra var helt annorlunda

anth

Vetefan

Kort sagt:
Styrelsens enda uppdrag är att samla in info om vilka spel MEDLEMMARNA spelat under året (varulvspel, Disciples of Shagul, Repetikon,...).
Medlemmarnas uppdrag blir att övertyga spelande icke-medlemmar att gå med i föreningen - med motiveringen att det bidrar till att rollspel.nu får ligga på SVEROKS server UTAN kostnad, flera medlemmar leder till att medlemskapet fortsätter att vara gratis.

Ymir

Liten kantbaron

Samtidigt som Dante frågade driftsgruppen mailade jag Martin Ackerfors, som svarade vad han trodde och hörde av sig till Emma Ström, föreningsutvecklare på Sveroks Kansli. Hon ringde sedan upp mig, och var förvånad över att driftgruppen hade antytt att det inte behövdes en förening. Enligt henne var läget fortfarande rätt lugnt; det behöver inte vara en jätteaktiv förening. Men hon menade ändå att svaret måste tolkas med ett "förutsatt att det formellt finns en förening"*.
Det här är anledningen att man inte ska fråga flera personer när det kommer till byråkrati, utan noggrant välja ut den slappaste att fråga.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Ymir said:
Det här är anledningen att man inte ska fråga flera personer när det kommer till byråkrati, utan noggrant välja ut den slappaste att fråga.
Eller se till att göra saker ordentligt.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu är det en månad sedan detta skrev, men en liten rättning...
anth said:
1. Vi är en ideell förening, d.v.s. vem som helst får vara med (inga problem).
Att vem som helst får vara med är ett delkrav för att en ideell förening skall få räkna sig som allmännyttig och få skattelättnad. Det är dock inget krav för ideella föreningar.