Historien fortsätter.
Berättelserna kommer till mig, dom kommer verkligen till mig nu. Hela världen måste vara i rörelse.
Jag mötte två andra
vandrare i skogen. Den korta hade en lång berättelse framför sig, mina minnastrådar virvlade upp fäste sig vid mängder av små fragment om vad som skulle kunna ske.. Vad kan han heta? Morg.. Mog.. Ja, det låter bekant. Mog heter han. Hans saga kommer att bli en storslagen en, eller åtminstone en speciell. Kanske får jag själv höra den någon dag - Jag hade inte tid att följa efter honom. Det fanns annat som drog i mig.
Och jag har mött ytterligare en vandrare,
Rising. En sällsam varelse, och jag tror att våra vägar kommer korsas igen. Hans del i det som kommer hända är inte över än, hans roll i den här historien är långt från passerad.
Och nog lärde han sig något av vårt möte.. "Längre än var och en för sig".. Det var väl formulerat. Jag har anledning att känna mig nöjd när den eviga visdomens dimmor ligger lätta nog för att förmedla en insikt på rätt sätt.
Historien, ja.. Jag vet varför världen är i rörelse. Ett krig är i antågande, och världen andas häftigt inför förlösningen av kraft, stolthet, sorg och död. Många berättelser börjar röra sig, och vävs ihop till en saga om hela vår värld. Jag förstår att jag är här.
Jag vet också vad som drog mig hit. En liten stunds vandring från stubben som tjänar som min pall ligger en liten by. Jag ska besöka den. Jag vet inte vilket folk som lever här, men jag har redan studerat och språkat med några. En kvinna på promenad. En pojke som letade svamp.
(OOC: Okej, fnöske då om det är vinter.. Vilken årstid är det egentligen? Max berättelse utspelar sig ju över flera månader, medans vissa verkar utspela sig under några dagar..)
Jag anar något. Den här byn är viktig. Ja, jag ska besöka den.. Så fort jag nedtecknat några av dessa berättelser i min bok.
Visserligen så får jag släppa upplevelser för att omfamna dom igen, men att läsa om dom kan göra det lättare. Andra kan också lära av mina upplevelser, och dessutom känns det rätt att skriva ner dom..
Plötsligt avbryter jag mitt skrivande.
Dnalor har kallat. Jag ger mig av. Byn får vänta.
Rising berättade för mig om vimmelvägarna, och han visade en när vi passerade den. Nu hastar jag dit.
Jag må ha tillgång till en visdom som är bortom den vanliga människan, men praktiska kunskaper om vimmelvägsanvänding har jag inte. Nå, inte just
nu iallafall.. Jag får bara hoppas att vimmelvägarna bär mig dit jag önskar. Vare sig dom gör det eller ej så känner jag att jag har gjort det rätta valet när jag rusar till myrstacken och sätter min fot på den.. Ja, historien fortsätter.