Nekromanti La Música

Vash

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
4
Location
Kalix
Hejsan!
Är ny här på forumet även om jag smygit omkring ett bra tag utan att posta någonting.

Tänkte i varje fall fråga om någon har några riktigt bra tips på musik till exempelvis Kult. Det jag söker är framförallt bra "neutral" musik, alltså musik som bibehåller spänningen och hjälper till att bygga upp den utan att för den skull skrämma livet ur spelarna. Någon som har några bra tips?
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Välkommen hit!

Soundtracket till filmen ReAnimator, som rekomenderas i Kult är jäkligt bra, om du kan hitta det vill säga. Inte helt lätta att köpa tyvärr..

Annars är FutureSoundOfLondon's skiva ISDN bra, eller filmmusiken till Interview with the Vampire. Skulle också vilja rekomendera Filmmusiken till Alien filmerna och till Signs. De funkar bra på ett mys-skräckis sätt.

kanske kompletterar listan om jag kommer på fler.
Lycka till
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nick Cave & the Bad Seeds

Mörkare & mer skräckfyllt/ångestfyllt kan det väll inte bli....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,653
Re: Nick Cave & the Bad Seeds

Mörkare & mer skräckfyllt/ångestfyllt kan det väll inte bli....
Det mesta Nick Cave gjort är ju humoristiskt. Kolsvart humor, men ändå humor.

Prova Diamanda Galas (Vena Cava, ShreiX eller möjligen Saint of the Pit) lite diskret i bakgrunden. Efter ett tag kryper den omedvetet under huden på en, rakt in i det undermedvetna, under radarn på det medvetnas försvarsmekanismer.

Hon gör till och med de hundar jag känner (fyra stycken) oroliga och jag har hört andra som har haft liknande upplevelser. Katter tycks dock uppskatta henne och furbies får fnatt och skär ihop. Detta framkom vid en diskussion på en mailinglist, så det måste vara sant.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Fight The Future

X-files - FTF som gjord för att skapa spänning.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Käpphästen Badalamenti

Angelo Badalamenti är alltid ett hett tips. Särskilt soundtracken till Lynchfilmerna är smällfeta. Barry Adamson kan också vara riktigt skön. Men för rejäl skräckeffekt rekommenderas ett besök på www.cmi.se - band som Raison d'etré och In Slaughter Natives är riktigt fina.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Nick Cave & the Bad Seeds

Möjligen kolsvart humor, men ändå creepy som fan. Sätt på skivan Murder Ballads (sortera ut sista låten och kanske några fler) och njut. Problemet med Nick Cave är dock att mycket av stämningen är i sången och texterna och sången, och det är inte precis det man är ute efter när man spelar rollspel.
Ska du spela Kult-skräck med mycket galenskap och så finns det ett par bra låtar av The Residents, "I murdered mommy" (i synnerhet), "The confused transsexual" och "Paint it black". Det finns nog fler såna låtar av dem, men jag har inte hört så mycket så det är svårt att veta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,653
Re: Nick Cave & the Bad Seeds

Sätt på skivan Murder Ballads (sortera ut sista låten och kanske några fler) och njut.
Håller inte med om att den är så otäck. Hela fenomenet mordballader är så distanserat och med glimten i ögat att det är svårt att ta dem på allvar.


Problemet med Nick Cave är dock att mycket av stämningen är i sången och texterna och sången, och det är inte precis det man är ute efter när man spelar rollspel.
Håller med, det funkar bäst med instrumental musik eller där rösterna inte bär någon begriplig text (udda språk, ordlöst mässande och så vidare). Det var en av anledningarna till att jag rekommenderade Diamanda Galas. Hon är creepy (fast utanför scenen är hon riktigt trevlig, det är en helt annan person). Intravenal horror.

Det kan också funka med Fields of the Nephilim om man skruvar ner volymen och mixtrar med eq'n så att sången bara blir ett grötigt mullrande.

Ska du spela Kult-skräck med mycket galenskap och så finns det ett par bra låtar av The Residents, "I murdered mommy" (i synnerhet), "The confused transsexual" och "Paint it black".
Har bara hört Paint it black och för mig så ger den bara associationer till vietnamfilmer. Hade jag inte förknippat den med sådana så hade den kanske varit OK, men nu är den liksom förbrukad.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Nick Cave & the Bad Seeds

Har bara hört Paint it black och för mig så ger den bara associationer till vietnamfilmer. Hade jag inte förknippat den med sådana så hade den kanske varit OK, men nu är den liksom förbrukad.
Nja, där är det också texten som är lite viktig.."I hate the spring with blooming flowers everywhere". Men den är den "sämre" av de låtarna, I murdered mommy är riktigt ruskig med de ångestskrik-liknande synthljuden i början och så. Både den och The confused transsexual är så som du beskrev (knappt någon text, lite skrik, stön och samplade röster). Tyvärr kommer man inte så långt på två låtar..
Diamanda Galas har jag aldrig hört faktiskt, men det låter som något som skulle kunna vara bra också utanför rollspel. Ska definitivt kolla upp det :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,653
Re: Nick Cave & the Bad Seeds

Diamanda Galas har jag aldrig hört faktiskt, men det låter som något som skulle kunna vara bra också utanför rollspel. Ska definitivt kolla upp det
Ska du ha som stämningsmusik rekommenderar jag 'Vena Cava', 'SchreiX' och 'The divine punishment & Saint of the pit'. Hon har gjort annat som också är bra, men mindre lämpligt i sammanhanget. Var beredd på att det kan ta några genomlyssningar att lyssna in sig, med det är hon värd.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Uuuuaaaah!

En till Vash! :gremlaugh: Okej, jag är inte Vash, men jag är fånig och snäll -Kollar på Trigun just nu, och njuter, så det var häftigt att stöta på en Vash.. Uuuh.. Nu måste jag ju komma på en förevändning till att posta det här inlägget också.. Eh.. Jag ser att du redigerar dina inlägg?


...



Okej, okej, men jag har en bättre än så! På www.mp3.com så kommer du kunna hitta en hel massa nyttig och gratis musik om du orkar leta. Här är några jag gillar, som borde passa någorlunda bra iallafall, du får väl kolla.
Abney Park -Dom.. eh.. råkar jag bara gilla!
The Changelings -Lite övernaturligt/läskigt ljud, diggar Song of the Sephardim, till exempel.
Tacka Mogge för dessa länkar, Mogge be praised! Hmm.. Skulle kunna ge dig några goda söktips.. Om jag hade några, skulle faktiskt vilja ha några själv.. :)
 

Vash

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
4
Location
Kalix
Hejsan!

Har försökt hitta ReAnimator soundtracket på Direct Connect men inte haft någon större tur direkt. CDnow hade den inte heller, så den lär med andra ord vara hyfsat omöjlig att få tag på :gremfrown:. Interview of the vampire har jag sedan tidigare men har aldrig velat använda den i kult. Brukar försöka skapa en lite mer "urban" känsla och då funkar helt enkelt inte klassiskt. Till fantasy funkar den dock helt perfekt

FSOL däremot är mer eller mindre perfekt till kult och av deras album är helt klart ISDN det som passar bäst till kult.
(Dead Cities och Lifeforms passar hyfsat bra oxå)

En artist jag personligen rekommenderar är Amon Tobin. Hans musik liknar FSOL på många sätt och är perfekt som "stadsmusik". Låten "El Wraith" är ett bra exempel
 

Vash

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
4
Location
Kalix
Re: Uuuuaaaah!

Hejsan!

Vash är en av de anime karaktärer som känts mest mänsklig, han gör misstag precis som alla andra. Nåja kanske lite fler misstag än de flesta :gremsmile:. Serien är oxå en riktig höjdare även om slutet (som jag inte tänker avslöja) var lite av en besvikelse. Nåja du får ju se själv.

Eeh, jo jag redigerade mitt inlägg, upptäckte att jag skrivit helt galet på ett ställe och man vill ju inte precis framstå som en halv-analfabet i sitt första inlägg

Ska kolla in Changelings och Abney Park. Tackar Mogge och dig för tipsen :gremgrin:
 
Top