Nekromanti La Suède? C’est moi!

Storuggla

Champion
Många vettiga saker i den där listan faktiskt. Den om Herr Nils, Vanunu, haremen, vasaloppet och gyttjebrottningen var bra saker.

"10. Skippa biltullarna och dra breda genomfartsleder rätt genom Stockholm. Man kan inte dimensionera en modern huvudstad efter en tid när man hade häst och vagn."

Får mig att tänka på min plan att förbjuda biltrafik i innerstaden och ersätta med häst och vagn. Om inte annat mindre signalhorn...

Storuggla, honkityhonk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ulfgeir har redan skrivit ned ett gäng sunda, rationella och måttfulla förslag, så jag får ta till något annat.

Till att börja med ska mitt styre präglas av en estetisk nydaning, involverande tunga kåpor med avancerade mönster, utsmyckade ansiktsmasker och graciöst ondskefull arkitektur. Höjdpunkten på denna nydaning ska vara mitt citadell, placerat i Malmö, rikets nya huvudstad. Blir jag diktator ska jag kunna bo var jag vill, utan att bry mig om vad som tidigare varit huvudstad.

I mörka bergrum avlas den nya hären av nekromutanter fram. Plågade varelser som endast känner till smärta, vilka i tusenhövdade skaror ska dra fram över Europa och expandera mitt imperium. De har formats fram ur brats, Sverigedemokrater och andra grupper som diskvalificerat sig från min vision. Efter den plågsamma process som är involverad i framklonandet kommer deras ansikten och kroppar vara förvridna, varför dessa kommer täckas med behagfulla masker och klädnader. Mina härskaror kommer vara en underbar syn, en dödlig flodvåg av glödande färger och skimrande metall! Detta kombineras med intensifierad forskning inom vapenteknologin, för att på bästa vis kunna besegra fienden.

Det dagliga livet kommer bli mer dekadent. Mitt hov är en plats upphöjd i sin depravitet, där de ambitiösa bland mina undersåtar gör sitt bästa för att behaga mig. För de som inte lyckas finns det alltid ett användningsområde inom forskningen. De som lyckas belönas med någon trevlig position -- helst en de är kompetenta nog för att upprätthålla (oprövade förmågor som visar lovande egenskaper är välkomna att försöka, men Damoklessvärdet hänger än lösare över dem).

Religionen styrs om till ett vördande av Kaosfurstarna, till vilka offer ska frambäras varje helgdag. Dyrkan av dem är befriad från ödmjukhet, pietet och underkastelse -- ritualerna är till för att demonstrera styrka och makt. Andra religioner tillåts egentligen inte, men får existera på nåder.

Vad gäller lagstiftningen är lagarna med avsikt självmotsägande -- detta för att man alltid ska kunna tolka dem på ett sådant vis att jag gagnas av det. Magistrater tillsätts för att sköta detta i provinserna, men är likt allt annat i riket offer för mina infall.

Mina efterträdare är en ändlös serie av kloner, uppfostrade i min avbild, vilka efter min död tar upp gudakejsarens gyllene mask och styr i mitt namn. Ansiktet på härskaren kan lika väl förbli en hemlighet, förutom det faktum att masken är smidd för att efterlikna min skönhet.

Nämen, har jag fått titeln Svartkonstnär?

Troberg

Sinister eater
Re: La Suède? C’est moi!

I stort sett vad som helst är ballare än en T21. Till exempel en ATSF E8AB.
Jag menade en 21-sidig tärning. Jag tror vi har en spion bland oss, en riktig rollspelare skulle gjort den associationen.

Wyldstorm

Swordsman

Jag skulle börja odla en ny renessans med rätt starka teknokratiska vibbar.
Allt, och jag menar ALLT statligt som möjligt kan effektiviseras, görs så.

Skolsystemet/högre utbildning effektiviseras hårt, och prioriteras högst i början.
Tidigare utbildning, bättre anpassad utbildning, tydligare belöningar & effektivare testmetoder.

Pengasystemet får en aggresiv overhaul, teknokratisk kommunism "light"(tm) införs.

Bidrag och dylikt rensas upp, nära nog ALLT slopas/ersätts av enklare funktioner.

Alla statliga verk/organisationer hårdeffektiviseras(kan inte sägas nog..).

Såna som begår kraftiga brott och kan med starka skäl/säkerhet dömas, utvisas på livstid.

Polisiära styrkor blir effektiviserade, och granskas hårdare men får LÅNGT mycket mer rättigheter/friheter.
Bevisbart mord på polis ger dödsstraff på plats, livsfarligt aggresivt beteende mot polis ger fängelse men får alltid bemötas med dödligt våld om så krävs. (Naturligtvis bär dessa ALLTID kameror för bevisbördan)

Löneskillnaderna sågas markant (ingen "förtjänar" 10-multipler av någon annans lön).

Narkotika & dylikt ges licens för att få av staten, missbrukare får fängelse för samhällets bästa.

Fängelsesystemet får en elak overhaul.

Lagarna får en VÄLBEHÖVLIG overhaul, med betoning på "kall rättvisa via enkelhet" och användandet av teknologisk analys som 2/3 av juryn, samt domaren får en teknologisk counterpart.

Allt kulturellt stöd slopas, naturligtvis.
Folk anställs som konstenärer med en "normallön" tills kvoten fyllts, opopulära sådana får hålla på med sådant på fritid & ersätts.

In/utrikespolitiken ändras vääääldigt långsamt, för stabilitetens skull... Men mot effektivare utbyta av råvaror.

Sociala beteenden blir knepigare, men ihärdigt långsamt påverkande mot en mer "upplyst" & friare form inleds.
Samt rattande bort ifrån onödvändigt hierarkiska system.

Statliga testfaciliteter graderar produkter på multipla skalor löpande, så enkelt & effektivt som möjligt.

"Störande programmering/reklam" bötfälls. (HÅRT)

Långt mycket friare/billigare tillgång till information/entertainment.

Sanjuro

Warrior
Får jag bara ställa en bajsnödig liten fråga, skulle du vilja ha det så på riktigt?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Får jag bara ställa en bajsnödig liten fråga, skulle du vilja ha det så på riktigt?
Är inte det en fråga som borde ställas till alla i den här tråden?

Dewil

Wyldstorm

Swordsman
Ayup.

Seriöst alltså, man behandlas dåligt av statliga myndigheter redan nu..
Enda skillnaden vore effektiviseringen, typ.

Mycket i samhället behöver en seriös "overhaul" i mitt tycke.

Troberg

Sinister eater

Är inte det en fråga som borde ställas till alla i den här tråden?
Inte till mig, jag har bara vettiga planer.

Sanjuro

Warrior
Nä... jag tyckte Lord of Muppets utopi var den i särklass mest skrämmande visionen av alla jag läst här. Såpass att jag sitter här och hurves.

Hurves, I tell you!

Sanjuro

Warrior
Re: Ayup.

Du skulle inte hellre se att man behandlades BRA av statliga myndigheter, snarare än att behålla den dåliga behandlingen och effektivisera den?

Wyldstorm

Swordsman

Tja, får jag välja mellan att:
1. Få opersonlig hjälp av 3 byrokrater.
2. Få personlig hjälp av ett system som modifieras/övervakas av byrokrater/ingenjörer.
3. Få personlig hjälp av 1 byrokrat.

Så väljer jag #2, då den är den i särklass billigaste, rättvisaste & snabbaste varianten.

Det sagt så är (beroende av din tolkning av "bra") "bra" behandling av myndigheter nog omöjligt utan massivt teknisk omvandling.
(detta med antagandet att ingen vill betala 2-4 ggr mer skatt...)

Sanjuro

Warrior

Tja, får jag välja mellan att:
1. Få opersonlig hjälp av 3 byrokrater.
2. Få personlig hjälp av ett system som modifieras/övervakas av byrokrater/ingenjörer.
3. Få personlig hjälp av 1 byrokrat.
Tja, det var inte den frågan jag ställde, men kör du så det ryker bara. Fast om du nu kan svänga dig med sådana oprecisa begrepp som "dåligt" utan att lägga in brasklappar om tolkning så kan jag nog också använda mig av begrepp som "bra" i samma anda.

Wyldstorm

Swordsman

fair enough..
Svårt att diskutera utan (för många*)subjektiva tolkningar, men jag kan försöka.

Jag anser det inte ekonomiskt gångbart att sträva efter att allmänheten ska uppleva kontakten med sagda myndighet "BRA*".
-inte utan massivt effektiviserande med datorstöd, vill säga.

För mycket fokus på kundkontakt som misslyckas imho, så till den grad att de grundläggande funktionerna inte sköts..

Eller så är det bara jag som är bitter. :gremgrin:

*hehe...

Tell

Hero
1. Tillsätta en skenregering och ett demokratiskt parlament som lyder min minsta vink.

2. Riva upp arbets- resp. strejkrätten, och ersätta båda med en paragraf om anställningsformer (antagligen liknande vår nuvarande), och en som garanterar att arbetsgivaren om en anställd avskedas skall ge denna 14 månaders avgångsvederlag, medan uppsägning garanterar 4 månaders d:o(genomsnittsarbetslösheten i en något så när fungerande ekonomi är sällan längre än tre månader).

3. Avskaffa äktenskapsbalken och ärvdabalken, och istället införa en kontraktsskapande institution som kan skattefinansierat hjälper medborgare att uppföra inbördes kontrakt. Denna har egen skatteupptagningsrätt via moms.

4. Avskaffa kommunerna, tillförmån för län, vilka har nog befolkningsunderlag för att kunna finansiera egen verksamhet.

5. Stifta en grundlag som förbjuder inkomstbeskattning, garanterar frihet för alla nyfödda, könsneutral behandling i alla frågor, rätt till frihet från ickestatlig agression i skydd av statens poliskår (armé), och rätt till utbildning och fattigvård. Enligt sagda grundlag är kontraktsbrott straffbart, om sådan klausul finns i kontraktet, enligt denna klausul (vilken är överordnad alla andra lagar, utom grundlagen, försåvitt den kontraktsslutande anses kapabel att sluta kontraktet, se nuvarande praxis).

6. Tillfoga en klausul till grundlagen som säger att staten inte får ägna sig åt andra verksamheter än de som är specificerade i grundlagen.

7. Få storinduustrin med på tåget, gärna (men inte nödvändigtvis i kombination med TCO och ett gäng tankesmedjor).

8. "reformera" skolväsendet, så att det börjar från fyra års ålder, och har ett större fokus på att indoktrinera eleverna in i självförtroende, egensinne, historiskt rättslig kunskap, klassisk bildning och oppurtunism.

9. I samarbete med storindustrin och nämnda tankesmedjor, börja behandla staten som en större business group, samt aktivt headhunta begåvningar världen över.

10. För säkerhets skull avkrävs alla medborgare en ed om att inte agera i strid med statens intressen, och inte göra uppror om inte statens företrädare bryter mot grundlagen, vid vite av avrättning och nationalisering av all egendom. (för säkerhets skull, så inkluderar upprorsbiten motstånd mot arrest, och deltagande i demonstrationståg vilka saknar polistillstånd).

11. Avkräva offentligt anställda en ed om att inte låta sig korrumperas, med maxstraffet tortyr till döds på offentlig plats. Oberoende domstol avgör lämpligt straff.

I det stora svepande hela, så är det ungefär sådär.

Krille

Super Moderator

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle tillföra till det politiska program som framförs i Star Wreck: In the Pirkinning. Det skulle väl i så fall vara att inte vara så förbenat misslyckat som kapten/kejsar Pirk, men annars har han i princip spikat hela programmet.

G

Guest

Guest
1. Om personer har ärftliga sjukdomar (i kategorin behandla för att kunna leva ett vanligt liv) ska:
A. Personen ges en genetisk makeover om teknologin är möjlig
B. Personen ges temporär behandling mot utbyte att de temporärt steriliserar sig
C. Personen ges permanent behandling i utbyte mot att de permanent steriliserar sig såvida det inte passar in under A.
D. Gå utan behandling.

2. Automatiskt enande av världen genom dålda skillrolls

3. Alla som inte är tillräkligt mentalt skarpa att leda åtminstone en av de tidigare erskända länderna, eller barn som inte har möjlighet att bli utbildade av folk som är tillräkligt skarpa avlivas (dock samtidigt som de i steg tre).

4. Alla som har nedlåtande åsikter om andra skall avlivas samtidigt, men innan jag dör vill jag veta vilka som kommer dö så att jag kan utse vilket djur som ska få efterträda mig (barn som inte är gamla nog att ha nedlåtande åsikter avlivas endast om ingen utan nedlåtande åsikter kan utbilda dem).

5. När jag dör vet jag om någonslags djur-, svamp- eller växt-art kommer svälta ihjäl och därmed inte är tillräkligt självförsörjande för att ärva jorden (givetvis kommer jag ju dö med alla andra i steg 4 och kanske även för steg tre.

6. När jag dör skrattar jag det som överlevde till steg 5 för om den nu var så bra så borde de ju tagit makten innan jag fick den.

/Zorbeltuss

Coffe_Kanon

Swordsman
Im back muthafuckas!

Ok, nu har jag en någorlunda internetuppkoppling hemma igen, här ska skrivas!

Att bli vald till diktator på livstid har varit en subtil liten dröm för mig, vad skulle jag då göra om detta extremt omöjliga scenario inträffade?

Jag skulle idka samma aggressiva utrikespolitik som Sverige pysslade med förr i tiden: Först ska Norge och Finland ska erövras, och därefter VÄRLDEN! Jag ska kasta hela nationen i krig mot ALLT OCH ALLA tills hela världen är enad under mitt flagg. Sen när fienderna är slut här på jorden så får vi väl uppfinna rymdskepp och leta upp några utomjordingar att börja kriga med (statistiskt sett så måste det finnas några därute NÅNSTANS, jag menar VI finns ju HÄR och hur jävla sannolikt var det scenariot egentligen?)

Varför skulle jag göra något så befängt då? Tja... för att det verkar kul :gremgrin:, som att spela Warhammer 40.000 fast med riktiga arméer istället för plastfigurer. Har ni problem med det? Isåfall: HÅLL KÄFTEN, IM THE DICTATOR! MY WILL IS TEH LAW!!! :gremcool:

P:S Givetvis är den egentliga anledningen det faktum att jag har en morbid fascination av tanken att vara iklädd en generaluniform (givetvis en svart sådan och inte en grön) och stå och bossa över arméer till höger och vänster. Det är så "sexigt" på något sätt :gremgrin: D:S