Nekromanti Labyrint som äventyrsplats

Eksem

Champion
Jag satt igår kväll och listade "platser" som skulle kunna utgöra intressanta äventyrsmiljöer i ett fantasyäventyr och bland saker som "Världens ände", "Det levande tornet", "Mångläntan" så skrev jag även ned "Labyrinten".

Just labyrinter har någon typ av magisk lockelse för mig, men känns svårt att implementera i spel. En tanke jag hade var att göra som ett subspel, ett slags minibrädspel eller pussel eller whatever, för att ge upplevelsen tyngd och spänning.

Har ni några sköna idéer på hur man skulle kunna använda en labyrint som en äventyrsplats, eller något tips på en labyrint i ett tevespel som faktiskt var rolig eller något labyrintbaserat brädspel som är åtminstone hyggligt spelbart?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
något labyrintbaserat brädspel som är åtminstone hyggligt spelbart?
the aMAZEing labyrinth köpte spelgruppen in för ett tag sedan, och det är lika awesome som jag mindes det. Lite mindre barnvänligt tema och grafik så hade det varit ännu mer awesome.

Sedan regerar ju filmen Labyrinth mad David Bowie också; där hanteras ju labyrinten på ett i mina ögon ganska rollspeligt sätt - mer en serie utmaningar enligt ett dolt system än att man ska hitta korrekt väg och följa högerväggen etc.

Eksem

Champion
Låter som att jag kan få användning för min laminator... det här borde gå att lyfta över till ett brädrollspelsencounter på något vis. Kanske istället för att alla har kontroll över labyrinten så kanske den kan skifta på ett liknande vis fast enligt ett givet mönster. Och så finns det monster också, förstås. Ja, jag ser potential i den här idén...

Sodivra

Champion
Cube!

Spoiler alert.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/01hUyIrubWE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/01hUyIrubWE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LA_XjV4Qu5g"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/LA_XjV4Qu5g" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Låter som att jag kan få användning för min laminator... det här borde gå att lyfta över till ett brädrollspelsencounter på något vis. Kanske istället för att alla har kontroll över labyrinten så kanske den kan skifta på ett liknande vis fast enligt ett givet mönster. Och så finns det monster också, förstås. Ja, jag ser potential i den här idén...
Berätta gärna hur det artar sig.

Jag har haft funderingar på att göra ett labyrintäventyr nån gång. Eftersom jag inte är mycket för spelighet eller meta så skulle jag vilja gå från att rollpersonerna hamnar i labyrinten till att de själva får räkna ut att labyrinten ändrar sig, och hur den gör det. Problemet är att de flesta spelare inte är så intresserade av just den sortens problemlösning. De skulle tröttna efter fem minuter, liksom.

Tänk dig att man går där i en dungeon, med en mapper - och så plötsligt passar det SL beskriver inte ihop med kartan. Och hörde vi inte mystiska ljud med hyfsat jämna mellanrum? Det måste finnas en massa intressanta saker och utmaningar att sysselsätta sig med i labyrinten, olika saker som ger ledtrådar till hur och när saker rör på sig...

Jocke

Man med skägg
Man skulle kunna göra en snittsig labyrinten rör sig grej med Warhammer Quest, efter som varje rum är separat.

Dessutom det har tillräckligt mycket rollspel i sig för att spelaren sak bli lite investerad i sin karaktär, men är ändå ett brädspel med klart mål och uppdrag.

Krille

Super Moderator
Eksem said:
Har ni några sköna idéer på hur man skulle kunna använda en labyrint som en äventyrsplats, eller något tips på en labyrint i ett tevespel som faktiskt var rolig eller något labyrintbaserat brädspel som är åtminstone hyggligt spelbart?
I mitt projekt Biblioteksvärlden (som fortfarande inte är klart) så bor folket i ett gigantiskt bibliotek som är så stort att det täcker en hel planet (därav namnet, duh). En hel del av äventyrandet går ut på att utforska bibliotekets tämligen labyrintiska struktur.

En metod som jag tänker sno för att hantera det är John Wicks Dirty Dungeon. Och vad man än tycker om karln ifråga så är hans idé att låta spelarna skapa en dungeon i och med att deras rollpersoner planerar och gör efterforskningar om dungeonen snudd på genial.

Den biten har jag testat och den funkar. Min biff är att jag inte har fått ihop resten av spelet. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Det vi la märke till är att det blir två tunnelutforskanden. Det första är så att säga virtuellt, och mer av "tunnelförfattande", men det var faktiskt lika spännande att rota omkring i arkiven och hitta på ledtrådar om labyrinten. Här gjorde vi en liten abbrovinsch för att bibliologen skulle ha nytta av sina 1337 5|<!11z, och lät tärningsslag för lämpliga färdigheter avgöra hur detaljerade och korrekta informationssnuttarna skulle vara. Framemot slutet så muterade det till att om slag misslyckades så fick spelaren beställa temat men jag som spelledare gav detaljerna, och om slag lyckades så fick spelarna bestämma rubbet.

Postit-lappar var jättebra här, för då kunde spelarna pussla ihop sin karta själva. Vi snodde en foamboard (jag har ett antal) och postit-lappar, och allt eftersom utforskandet gick så kom fler postit-lappar upp på foamboarden och blev en fysisk karta. Det hände titt som tätt när de kom på nya ledtrådar att kartan fick definieras om och tidigare tolkas om. Sista momentet i tunnelplanerandet var att göra om foamboarden till en fysisk karta. Det var så att säga slutsatsen av spelarnas efterforskningar.

Den här biten var konstruktivt och riktigt jävla skitkul. Vi tweakade lite med hur jag får muppa-upp-poäng och vilken belöning spelarna skulle ha, men på det stora hela så funkade Wicks rekommendationer rätt bra.

Det andra tunnelutforskandet blev mer styltigt i början. Det kändes väldigt fånigt att köra på vanlig tunnelkrälarstil "går ni till vänster eller höger" när spelarna redan visste svaret, men efter hand så kom vi på att det var som att tunnelkräla efter att större delen av dungen var klar: "vi går till statyrummet och tar ny bäring där, och sen går vi upp för trappan och är jävligt petiga med att inte trampa på trappsteg nummer fyra".

Spänningen kom till stor del från när jag skulle spendera muppa-upp-poäng. "Sa du nummer fyra? (klirr)". "När ni går över bron så (klirr)" - "Rasar den?" - "Nä, men det står en hel klase med gobbos på den! Och en kluns dyker upp bakom er och blockar reträtten!"

Spelarna lärde sig hyfsat snart att alltid utforska reservplaner och undvika flaskhalsar. Fanns det en bro över en klyfta mellan labyrinthalva A och B så ansträngde de sig för att finna en alternativ väg utöver bron. Det tvingade mig att spendera muppa-upp-poäng på att kutta vägar om jag ville ha en encounter som spelarna inte skulle komma undan, och de var så få att jag inte kunde göra det helt lättvindigt.

En metod som jag upptäckte och tyckte om var att låta rollpersonerna jagas av något hemskt monster. Det gjorde att spelarna fick välja terräng som var till monstrets nackdel och att beslut var mer skitsnabba. Det gjorde också att mina muppa-upp-poäng kunde spenderas riktigt effektivt: en poäng för att stoppa in det jagande monstret och sedan en poäng då och då för att trasa sönder spelarnas flyktplaner. Faktum är att det är nog enda gången nånsin i mitt rollspelande som vi hade en upplevelse som kom i närheten av balrog/Moria-upplevelsen i Fellowship of the Ring-filmen.

Gemensamt lärde vi oss att det var roligare att bygga spännande labyrinter, så ibland ville de ha sådana flaskhalsar, ofta med en känd brovaktare på modell häftigare, för att de helt enkelt ville ha en tuffing att rå på.

De problem som uppstod var när spelarna lämnade kartan. Där visste ingen, inte ens jag, vad som fanns, så det är inte en dum idé att ha ett reservsystem för tunnelgenererande så att man åtminstone hittar tillbaka.

Dessutom hade vi problem med BRP-motorn, bibliologen hade knappt något att göra i själva tunnelkrypandet, magisystemet var för halvfärdigt, mekanurgin sög och måste byggas om, och alkemisystemet fanns inte alls, men det har inte så mycket med principen att göra dirty dungeons att göra. De funkade tvärtom rätt bra, men man måste förstås anpassa sin spelstil efter premisserna.

Ram

Skev
Krille said:
Dessutom hade vi problem med BRP-motorn, bibliologen hade knappt något att göra i själva tunnelkrypandet, magisystemet var för halvfärdigt, mekanurgin sög och måste byggas om, och alkemisystemet fanns inte alls, men det har inte så mycket med principen att göra dirty dungeons att göra. De funkade tvärtom rätt bra, men man måste förstås anpassa sin spelstil efter premisserna.
Hur fungerar/vilken roll har bibliologi och mekanurgi ungrfär?

Krille

Super Moderator
Ram said:
Hur fungerar/vilken roll har bibliologi och mekanurgi ungrfär?
Mekanurgen är en uppfinnare som bygger coola prylar och använder dem i praktiken. Det är lite Reodor Felgen eller Wallace&Gromit över honom. Eller kanske Doktor Snuggles.

Bibliologen är en kombination av Dr Livingstone och Nightowl. Han är grabben som vet var Necronomicon står och sen tar på sig tropikhatten och ger sig in i böckernas vildmark för att hitta den.

Ram

Skev
Krille said:
Mekanurgen är en uppfinnare som bygger coola prylar och använder dem i praktiken. Det är lite Reodor Felgen eller Wallace&Gromit över honom. Eller kanske Doktor Snuggles.

Bibliologen är en kombination av Dr Livingstone och Nightowl. Han är grabben som vet var Necronomicon står och sen tar på sig tropikhatten och ger sig in i böckernas vildmark för att hitta den.
Båda dessa ("färdigheterna" snarare än rollerna) känns klockrena att använda i jakt-, strid- och press-situationer, gör de inte? Bibliologen är den som vet att spakar med drakhuvuden får den inbyggda stegen att poppa ut och lämpligt slå gobbosarna i huvudet. Mekanurgen är en boom-boom-lösningsmakare som behöver lite tid och material för att knåpa ihop precis den typ av tingest som behövs för att stoppa en vattengolem? Eller hur är spelet tänkt att spelas? Är jag för långt utanför lådan?

G

Guest

Guest
Eksem said:
Jag satt igår kväll och listade "platser" som skulle kunna utgöra intressanta äventyrsmiljöer i ett fantasyäventyr och bland saker som "Världens ände", "Det levande tornet", "Mångläntan" så skrev jag även ned "Labyrinten".

Just labyrinter har någon typ av magisk lockelse för mig, men känns svårt att implementera i spel. En tanke jag hade var att göra som ett subspel, ett slags minibrädspel eller pussel eller whatever, för att ge upplevelsen tyngd och spänning.

Magisk labyrint eller standardlabyrint?

För att utveckla lite... labyrinter är skapelser för förvirring... i en vanlig labyrint ser många delar av labyrinten ut som andra delar just för att förvirra... i en magisk behöver du inte detta i samma mängd... du blir tillräckligt förvirrad av att gå runt två 90 graders hörn och hamna på samma ställe som du kom ifrån...
etc...
Sedan också är det stor skillnad på labyrinter för genomfart, labyrinter för nöje och labyrinter för bestraffning eller liknande..

anth

Vetefan
Eksem said:
Istället för skön idé tänkte jag berätta om ett fiasko:

Tänk dig en labyrint bestående av likadana fyrkantiga rum med två dörrar i varje vägg och mitt i rummet en spiraltrappa som går både upp och ner.
Den ena av dörrarna i varje vägg är helt vanlig, den andra är en portal till ett rum i en annan dimension. Dimensionsdörrar i motstående väggar leder till samma dimesion, det betyder att labyrinter breder ut sig i 5 dimensioner.
Lägg därtill att i hela labyrinten verkar "Guards & Wards" http://www.d20srd.org/srd/spells/guardsAndWards.htm vilket gjorde att man inte kunde skilja på om man gick genom den vänstra eller högra dörren.
Vi har alltså en 5-dimensionell labyrint där spelarna inte ens kan avgöra om deras rollpersoner går åt vänster eller höger.
Awsome?
Mina spelare har ALDRIG haft så tråkigt som under den spelsessionen.

rjonas

Hero
Jag hade en tråkig SL som propsade på att jag skulle mappa hans dunge. Det var förstås en högst meningslös syssla då dungen egentligen var ganska liten men innefattade ett antal teleportrar som skickade mig, ovetandes, hitan och ditan.

Nä, labyrinter i rollspel ska nog bara omnämnas. Inte beträdas.

Utanför min stad vid ett slott finns en gammal häcklabyrint som man kan springa runt i. Jag har varit där ett par gånger i vuxen ålder. Men det är verkligen inget kul.