Nekromanti Ladies of Chaos

Riddaren

Swashbuckler
Äventyret (tävlingsbidrag) Ladies of Chaos finns nu på rävspels hemsida. Finns i både html-format och pdf-format.

http://www.rollspel.com/western/aventyr/ladies.htm Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Kommentarer sökes

Ni som har spelat, eller kommer att spela äventyret Ladies of Chaos vill jag gärna att ni berättar hur äventyret blev, antingen här eller via mejl till mig.

Detta beror på att jag har tankar på att göra äventyr av några av de lösa trådar som finns (dock inte säkert). Orsaken till att det inte blev mer nämnt om dessa trådar beror på att det var ett tävlingsbidrag och skulle ha blivit för långt om jag nämnt allt som dessa trådar kan resultera i.

Genom att få lite bakgrundsinformation från flera olika äventyrargrupper får jag möjlighet att kunna göra äventyren mer anpassade till de händelser som sker i detta äventyr.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Buffalo Creek Campaign

Jag har nu under kvällen suttit och funderat lite över fortsättningen. Jag har kommit fram till att jag vill förtydliga några av de lösa intriger som finns i äventyret Ladies of Chaos. Därför har jag bestämt mig för att skriva en fortsättning, en kampanj kallad: Buffalo Creek Campaign.

Första delen Ladies of Chaos blev lite begränsad av reglerna för scenariotävlingen och blev därav också lite knappt med information på vissa ställen. Men det kan vanliga spelledare fixa till. Nu har jag suttit och funderat och kommit fram till att det för min del behövs åtminstone fyra delar till enligt följande:
Del 1: Ladies of Chaos
Publicerat i maj 2001 offentligt hos Rävspel, http://www.rollspel.com. Äventyret tar rollpersonerna ut till den lilla byn Buffalo Creek, där stöter rollpersonerna på några förvillande lika damer, en oerhört envis, haltande och irriterande lagman och mystiska mordfall.
Del 2: The Return of the Lost Children
Detta andra äventyr bygger vidare på bakgrunden hos fransyskan Josephine de Maupeou som figurerar i första delen. Här väcks hennes bakgrund till liv och rollpersonerna hamnar mitt i en släktfejd.
Del 3: Priest in Trouble
Tredje delen bygger på prästen Frank Newmans bakgrund och även hans kärleksproblem och moral till Betty Ashton från äventyret Ladies of Chaos. Även hennes bakgrund spelar några spratt i detta äventyr. Här blandas prisjägare med desperados och det kan bli problem för rollpersonerna att veta vem som jagar vem.
Del 4: The Ghost Hell
Fjärde äventyret handlar om hämnd. Spöken från det förflutna. Äventyret spinner vidare på första delens grundläggande intrig. Joseph Carlisle är nu ännu en gång på jakt efter Fay Crooks liv. Denna gång med lite andra metoder.
Del 5: The Hunting Field
Femte äventyret och ännu det sista planerade spinner på irländskan Caroline O'Sullivans bakgrund. Här tas rollpersonerna ut på prärien i kampen mot de laglösa. Men som bekant är inte dessa det enda hindret, det finns prärieindianer i området också som kan bli problem för såväl laglösa som rollpersonerna.

Jag tar gärna emot kommentarer om upplägget och gärna förslag på vad som kan tänkas behöver klargöras i senare delar.

Riddaren

Dale Carnegie

Re: Kul:)

Verkar helfräckt! En kul idé som inte är så klichémässig. Jag läste ditt mail och visst ställer jag upp med att rita alla kartor som behövs liksom att korrekturläsa och ge kommentarer och historisk rådgivning.

Riddaren

Swashbuckler
Re: Välkommet tillskott till Western 1872?

Nope...han är inte ett dugg inblandad...det är först nu eftersom jag är så dålig på att rita kartor ;-) och även rita i övrigt... och jag ville ha bättre ritade kartor /images/icons/wink.gif

Men jag har flera äventyr som jag pillar på, och några av dessa hamnar på Western 1872.

Enda hjälpen jag hade till Ladies of Chaos var bollplanket Magnus Hagelberg som jag bollade idéerna med.

Följande äventyrsprojekt ligger på mitt ritbord förrutom kampanjen, några är redan påbörjade:

Buffeljägarna Äventyr som berör Union Pacific. Anlitande av några Buffeljägare som är lite mer än bara Buffeljägare, litet dubbelspel där även några indianer är inblandade. (det var detta projekt som Fredrik Charpentier blev kontaktad av mig först för och antagligen därför han frågade om just Union Pacific här i forumet?) /images/icons/wink.gif

Mannen som återkom från de döda Äventyr som handlar om en person som återuppstått? En dubbelgångare? eller dog han aldrig? Det är sådant som rollpersonerna kommer få tampas med.

Gruvguldet handlar om lite trubbel i några guldfält. Kamp och intriger mellan olika guldgrävare, desperados och lagen.

Spökstaden är ett äventyr som leder rollpersonerna till en övergiven stad, eller är då så himla övergiven egentligen?

The Death of Law är ett äventyr där lagen verkar vara betydligt brutalare och olagligare än de laglösa...

Duel in Buffalo Creek Återigen utspelas ett äventyr i den lilla byn Buffalo Creek, ingår inte i kampanjen. Här rör det sig om en duell på öppen gata med några mörka sidor.

Riddaren

Dale Carnegie

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Välkommet tillskott till Western 1872?

Låter väldigt kul faktiskt. Håller själv på och filar på en massiv äventyrskampanj på fyra delar som börjar i det blodiga Kansas 1856.

Vettigt val av kampanjmiljö:)

Tror det kan bli en oerhört bra kampanj, det är ju helt klart en kampanjmiljö som lämpar sig för rollspel:) Har själva funderat på att spela en kampanj i den miljön, så är det så att du känner för att dela med dig kastar vi gärna ett öga på det framöver;-)

Lycka till med kampanj- och äventyrsskrivandet!

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Vettigt val av kampanjmiljö:)

Självklart. Det är inte omöjligt att jag blir klar med den första delen den här veckan.

Riddaren

Swashbuckler
Kampanjen

Min kampanj Buffalo Creek Campaign skrivs på det sättet att det ligger i en följd, men det går att ta de olika delarna (då främst del 2-4) i precis vilken ordning som helst, då de bygger alla på del 1 och inte på varandra.

Genom det sättet att jobba vet jag heller inte hur lång den blir. I nuläget är det 5 delar planerade, men om det blir flera intressanta vinklingar i de andra delarna finns god möjlighet att det blir en fortsättning även där.

Och om man känner rollpersonerna rätt så finns möjligheten att de rotar i flera trådar samtidigt och därmed kanske det blir två delar som spelas samtidigt, utan att spelarna vet om det (bara spelledaren). Det innebär att vissa ledtrådar som återfinns kanske inte har just med det de då primärt forskar på... Jag själv tycker det är en intressant variant att skriva en kampanj på /images/icons/wink.gif

Riddaren - som konstaterat att del 2 blir betydligt längre än del 1, är på 9 sidor A4 i Word nu, och då har inte ens händelserna börjat skrivas /images/icons/smile.gif

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Fråga till A&T

Ni hade innan mitt äventyr kommit upp två andra inskickade äventyr, ursäka min nyfikenhet...men har ni spelat dem?

Eller är det helt och hållet egna kampanjer som spelas?

Riddaren

Dale Carnegie

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Kampanjen

Tanken är att kampanjen ska sträcka sig över ungefär 14 år, från 1856 till ungefär 1870. Rollpersonerna kommer att uppleva rasismen och livet i det "blodiga Kansas". De kommer att kämpa i olika gerillaband under kriget och få uppleva både de grymheter som Jayhawkers och Bushwackers stod bakom. De kommer att möta historiskt korrekta personer och uppleva historiskt korrekta händelser. Under spelets gång kommer de att få en ärkefiende som kommer att följa med precis utom räckhåll fram till sista delen då det är dags för hämnd.

Kansas är en ypperlig miljö om man vill låta rollpersonerna uppleva kriget men ändå inte vara inblandad i något jätteslag.

Riddaren

Swashbuckler
Rasism

När du nämner det...kan jag presentera den enda spelledarpersonen ur The Return of the Lost Children som är helt klar, bara som ett smakprov /images/icons/wink.gif

John Clayton
Prästen i Clyde Valley är John Clayton. Han ser många orsaker till det onda här i världen. Som exempel kan nämnas att han inte bara ogillar, utan hatar, vicesheriffen The Big Bear så ofantligt mycket, men vågar inte göra något åt denna bjässe. Orsaken till hatet är något så trivialt att hans efternamn Holy inte passar på en flintskallig person, då det ju betyder helig. Då kan man ju inte vara flintis enligt fader Clayton, eller som han själv brukar säga: "Gud gav oss hår för att ha på huvudet, inte gömma det på insidan av knoppen". Historien med att Al skulle räddat stadssheriffen från en grizzlybjörn tror han inte på för ett ögonblick, eftersom "flintisar kan inte göra sådana saker". John Clayton kan hitta orsaker till att ogilla alla personer utom honom själv då.Visserligen underlättar ogillandet om personen inte ser ut "som normalt folk", annars kan det dröja upp till en dryg vecka innan han har funnit en orsak till att se ner på någon. Behövs det sägas att han har väldigt få vänner i Clyde Valley? Men som det är, så kan man ju inte göra illa en otrevlig person, om denne är präst, det vet ju alla…
Beskrivning
40 år; 179 cm; 82 kg; Bruna ögon; Svart hår; Födelseort; Miami, Florida; Högerhänt
FYS 8 STY 9 KOR 14 MOT 10 SNA 13
INT 18 BIL 20 SDP 16 VAK 20
Rykte 32/54
Helig Kraft 4
Strid och Vapen
Tålighet 0 Chock 2 Stridsvana 1
Vapen TC VS KV
Colt Cloverleaf 23 21 20
Knytnäve 32 27 -
Färdigheter
Etikett 7, Författarskap 14, Första hjälpen 13, Ledarskap 10, Läsa/Skriva 20, Musik/Orgel 12, Religion 20, Religiösa Ceremonier/Välsigna 17, Religiösa Ceremonier/Tecken 14, Religiösa Ceremonier/Utdrivning 12, Rida 11, Räknelära 18, Sjunga 17, Språk/Franska 17, Språk/Tyska 12, Uppmärksamhet 7

Dale Carnegie

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Rasism

Jag skickar över en liten sammanställning av den första delen i äventyret. Kolla din mail.

Re: Fråga till A&T

Har inte hunnit spela ännu... Det gäller att få in dem i rätt kampanj;-) Men både Den Svarta Karavanen och Ladies of Chaos kommer säkert att dyka upp i kampanjerna.

Det blir mest egna äventyr/kampanjer, varav de flesta inte spridits vidare... Men som de lata typer vi är petar vi gärna in även andra äventyr, platser och slp:s där de passar;-)

För övrigt, om folk är nyfikna på skillnaden på officiella och inskickade äventyr, är den enkel: de officiella har vi antingen gjort eller initierat, dvs beställt och sedan varit inkopplade i bakgrunden under arbetets gång. De inskickade är däremot äventyr som Westernspelare varit bussiga nog att dela med sig av:)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

chrull

Stockholm Kartell
lol

hehe..

trevligt trevligt... hoppas inte ALLA slps är lika envisa och korkade som den här.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Riddaren

Swashbuckler
Re: lol

Nejdå...den enda som kan om möjligt mäta sig med honom just nu är stadssheriffen i Ladies of Chaos...Craig Peasley.

Riddaren

Dale Carnegie

don Larsson

Veteran
Re: Kommentarer sِkes

Jag har inte spelat äventyret, bara läst igenom, men jag tycker det verkar väldigt trevligt! :)