Nekromanti Lady Blackbird-ish?

solvebring

Superhero
Jag funderar över om någon själv skapat Lady Blackbird-liknande material?

... Det vill säga ett minimalt rollspel som i sig egentligen är ett scenario med regler, vilket ska spelas utifrån en rad punkter men egentligen under improvisation och berättande. Jag har inte spelat LB än men principen är i alla fall den att det finns en rad scener under vilka man har bestämda situationer. Öppningsscenen är till exempel i en fängelsecell där rollpersonerna sitter anhållna. Kort sagt agerar spelarna och om så krävs så ställer spelledaren ledande frågor för att driva på dem. That's it, och så finns det ett enkelt system för att forma berättelsen ytterligare.

Eller har någon i alla fall tänkt göra det?

... Det är nämligen vad jag är sugen på just nu. Inte för att jag vet om/när det skulle ske men det är en lockande idé. Saken är väl den att komma upp med ett system som funkar. Kanske kan man rippa LB's, men frågan är om det inte alltid är roligare att försöka med någon eget och om LB faktiskt kan ses som komplett?

Tycker du inte att LB's system kan ses som komplett eller nog givande?

... Nähä, så vad skulle du göra själv då? Vad skulle du forma reglerna efter vad gäller ett spel av den typen?

Länk till Lady Blackbird

G

Guest

Guest
Lady Blackbird är ju just ett system för just det scenariot*. Vill man köra något eget väldigt specifikt är det väl bara att skriva ihop något eget i samma ordning. Går det att rippa Lady Blackbird för sina syften så är det ju fenomenalt och tveka inte att lägga upp det här på forumet - jag spelar med en grupp här i Stockholm som gärna spelar indie/udda grejor :gremsmile:

Jag skrev ihop ett spel en alkoholinducerad natt som handlade om lesbiska truckerbrudar som slåss med varandra i en postapokalyptisk framtid där män är en bristvarar. Gjort? Yeah, men det var jäkligt skoj att skriva de narrativa reglerna reglerna för berättelsen.

Ska du spela något med annorlunda eller väldigt specifika premisser så får du kika runt.
Mitt tips är att leta efter den aspekt du vill att spelarna ska "konflikta" om. Är det personer så ska du välja ett system som fokuserar på just dessa aspekter?
Är det mer fritt formade konflikter så är det ett annat system? (Zombie Cinema borde gå att hacka väldigt enkelt)

Så kontentan på mitt inlägg med bäring på din fråga är (inte helt tydligt, skyller på julfest):

Tjänar ditt scenario på specifika regler? Go for it.
Finns sådana? Go for it.
Måste du göra egna? Go for it.

* Vad jag vet...

Tsianphiel

Swordsman
Kagematsu gör det här galant, men med lite variation inblandat.

Det handlar i grund och botten om samma äventyr - den vandrande Ronin Kagematsu kommer till en by som hotas av ett "mörker" av något slag. Kvinnorna i byn måste få Kagematsu att bli kär i någon av dem för att han skall stanna och bekämpa mörkret. Enkelt upplägg, enkla regler, avpassade enbart efter det äventyret, men ändå med såpass mycket rörelsefrihet att det är omspelbart gång på gång.
Kagematsu

Det är ännu ett exempel som kan fungera att använda som utgångspunkt för ett regelverk. Jag tycker själv att just Kagematsu är mycket tydligt, enkelt och avpassat för ändamålet.

Annars är Vi åker jeep ruskigt duktiga på den typen av regeluppsättningar, även om jag kanske inte alltid tycker om ämnena de väljer.

solvebring

Superhero
Kagematsu gör det här galant, men med lite variation inblandat.

Det handlar i grund och botten om samma äventyr - den vandrande Ronin Kagematsu kommer till en by som hotas av ett "mörker" av något slag. Kvinnorna i byn måste få Kagematsu att bli kär i någon av dem för att han skall stanna och bekämpa mörkret. Enkelt upplägg, enkla regler, avpassade enbart efter det äventyret, men ändå med såpass mycket rörelsefrihet att det är omspelbart gång på gång.
Kagematsu
Suveränt, tackar för tipset. :gremlaugh:
Kagematsu var bara ett spel jag kunnat namnet på förut men aldrig vetat något om. Verkar häftigt.

... Var det inte det spelet man kunde vinna hos Discordia? ... Vill minnas att jag deltog i den tävlingen. :gremtongue:

solvebring

Superhero
Terje said:
Nils Hintze har ju en serie äventyr i Fenix som funkar precis sådär, Himlastorm, Facettögats hemlighet och Gudarnas krig.
Jasså? Är de sådana? ... Jag har aldrig tagit mig tid att läsa något av dem. :gremtongue:

Sodivra

Champion
Jag kanske nitpickar, men det finns ju bara en enda scen i Lady Blackbird: Öppningsscenen.

Jag tycker Lady Blackbird är ett kanonsystem, jag tog upp det som ett exempel på ett spel jag upplevt starkt flow i när jag skrev om det på min blogg. Spelet drivs på ett väldigt elegant sätt: Spelaren agerar och de andra bejakar. Spelaren förlorar pöl, spelaren sätter refreshment scene, relationerna fördjupas. Spelarna spelar på sina keys, spelarna får XP, karaktärerna fördjupas.

Dock så har jag haft lite svårt att "hålla ihop" spelet efter att gruppen flytt från kejsarskeppet, men det kanske skulle gå bättre för mig idag? Vem vet.

Om du vill se liknande konstruktioner så måste du titta på GHOST/ECHO, också av John Harper.
http://www.onesevendesign.com/ghostecho/

Jag upplevde GHOST/ECHO som lite svårare, eftersom världen inte är lika uppenbar, så det kanske kan vara klokt att börja med Lady Blackbird.

Och så The Mustang förstås! Den skulle du nog kunna gilla.
http://www.onesevendesign.com/mustang/

Harper har också lagt upp ett gäng hack till Lady Blackbird på sin blogg. Rekommenderas!
http://mightyatom.blogspot.com/2010/03/lady-blackbird-hacks.html

solvebring

Superhero
Monstertack, Arvid! :gremlaugh:

Vad gäller scenerna så finns det ju inget spikat, men det finns ju i alla fall en rad förslag under Running The Game.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos MC said:
Om du vill se liknande konstruktioner så måste du titta på GHOST/ECHO, också av John Harper.
http://www.onesevendesign.com/ghostecho/

Jag upplevde GHOST/ECHO som lite svårare, eftersom världen inte är lika uppenbar, så det kanske kan vara klokt att börja med Lady Blackbird.
GHOST/ECHO är ett av de snyggaste spelen jag känner till. Bilderna är helt fucking awesome, och jag älskar stilen, typografin, etc.

Så om nån bara kunde sätta sig ner och göra ett komplett tradspel av det... =)

Nässe

Myrmidon
Terje said:
Nils Hintze har ju en serie äventyr i Fenix som funkar precis sådär, Himlastorm, Facettögats hemlighet och Gudarnas krig.
Kul att du har koll på dem!

Lady Blackbird har absolut varit en inspirationskälla för dessa äventyr- och reglerna är också en blandning av Solar (som Lady Blackbird bygger på) och Burning Wheel. Dessa tre scenarios är till skillnad från LB tänkta att spelas under flera spelkvällar som minikampanjer. Himlastorm med klassisk spelledarroll, fast story Now fokus. Fasettögat utan spelledare och Gudarnas krig med roterande spelledare.

Under 2012 kommer det att vara med ett äventyr i Fenix som heter Moosehead Lake och som kommer från den här här tråden på formuet. Det är ett enkvällsäventyr som på det sättet är mer likt Lady Blackbird. Dock har det betydligt mer SL-material, på gott och ont- och reglerna är en variant av AW, inte av Solar.

Hoppas du, Solve, spanar in äventyret när det är med i tidningen! :gremsmile:

/ Nils

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nässe said:
Under 2012 kommer det att vara med ett äventyr i Fenix som heter Moosehead Lake och som kommer från den här här tråden på formuet. Det är ett enkvällsäventyr som på det sättet är mer likt Lady Blackbird.
Kul att det kommer mer!

Något jag aldrig riktigt förstått är varför en del antar att Lady Blackbird bara håller en kväll. Visst, jag har öst på och hamnat hos piratkungen på ett enda konventspass, men jag ser tre spelmöten i Lady Blackbird utan större besvär, kanske upp till fem beroende på om man grottar ner sig i något på vägen och har lite kortare spelmöten (säg 2½-3 timmar).

Vad är grejen? Är det för att man inte får färdiga klossar för att bygga mer än 4-5 timmar med i lådan eller?

Nässe

Myrmidon
DeBracy said:
Nässe said:
Under 2012 kommer det att vara med ett äventyr i Fenix som heter Moosehead Lake och som kommer från den här här tråden på formuet. Det är ett enkvällsäventyr som på det sättet är mer likt Lady Blackbird.
Kul att det kommer mer!

Något jag aldrig riktigt förstått är varför en del antar att Lady Blackbird bara håller en kväll. Visst, jag har öst på och hamnat hos piratkungen på ett enda konventspass, men jag ser tre spelmöten i Lady Blackbird utan större besvär, kanske upp till fem beroende på om man grottar ner sig i något på vägen och har lite kortare spelmöten (säg 2½-3 timmar).

Vad är grejen? Är det för att man inte får färdiga klossar för att bygga mer än 4-5 timmar med i lådan eller?
Vet inte faktiskt. Jag tänker mig LB som ett prova-på äventyr för Story Now. Jag har också förvånats lite av hur populärt det blivit-. När jag läste det första gången tyckte jag det saknade stöd för både spelledare och spelare och trodde att bara vana Story Now spelare skulle kunna köra det- eftersom de gör en massa saker som inte behöver stå med i reglerna. Det saknar ju rätt mycket konflikter och annat, och råd om hur man ska spela. Koolt dock att jag hade fel!

Tror också jag tänker på det som en enkvällare efter att ha läst Wilpers olika rapporter från konvent, där han verkar köra det som en enkvällare. Sen har jag aldrig reflekterat mer över det.

Skulle jag själv köra LB mer än ett pass så skulle jag nog ta en stund med gruppen innan pass 2 och fylla på med detaljer om världen och konflikterna. Fast det kanske inte behövs, vad vet jag?