Nekromanti Lag- och moralfrågor om Lulutryck

Har filat ett bra tag nu på Version Noll och tänkte att det kunde vara kul att trycka upp det på lulu. Mest för att ha en egen bok och slippa kladda med vanliga utskrifter.

Men det vore ju kul om andra kunde skaffa boken också. Men då inställer sig en rad juridiska och moraliska frågor, som jag hoppas att ni kloka forumister kan sprida ljus över:

1. Kan jag få ägaren till Mutantlicensen efter mig? Jag tänker inte använda namnet Mutant någonstans i texten och jag tänker inte ta ett korvöre i betalt utöver lulus eget tryckpris, men ändå?

2. Framsidan. Kan jag använda en bild eller textur jag hittat på nätet? Rent juridiskt antar jag att jag inte får det utan tillstånd, men kan jag köra på ändå med tanke på att detta är ett rent hobbyprojekt i minimal upplaga och helt utan vinstintresse?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kan jag få ägaren till Mutantlicensen efter mig? Jag tänker inte använda namnet Mutant någonstans i texten och jag tänker inte ta ett korvöre i betalt utöver lulus eget tryckpris, men ändå?
Teoretiskt skulle du kanske kunna få det, men om du inte använder namnet Mutant någonstans, och inte använder någon regeltext eller beskrivning från något publicerat Mutant-material så har de ingen större anledning att ge sig på dig, och inte så stora utsikter att stoppa dig. Paradox har antagligen bättre saker för sig än att skälla på folk som skriver eget material till deras spel.

Framsidan. Kan jag använda en bild eller textur jag hittat på nätet? Rent juridiskt antar jag att jag inte får det utan tillstånd, men kan jag köra på ändå med tanke på att detta är ett rent hobbyprojekt i minimal upplaga och helt utan vinstintresse?
Här skulle jag låta bli om jag var du. Konstnären lär visserligen inte kunna stoppa eller stämma dig, men det är ändå inte rätt att använda någon annans bilder på det sättet, även om du inte gör någon vinst på det.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns ju gratisbilder att ta på nätet som uttryckligen ÄR gratis/fria att använda. Annars kostar det ju inget att maila konstnären och fråga om du får låna bilden till ditt projekt.

För övrigt. AWESOME projekt! Jag har bara kikat på rollformuläret än så länge, bortsett från ordet Mutant längst upp så är det verkligen något som ropar "Spela mig!".

Arfert

Facit
..det står ju Mutant både på titelbladet och rollformuläret...

men jag gissar att Paradox har bättre saker för sig att jaga fan-material... Jag skulle personligen inte bråkat om en sån sak, hade bara tyckte det var kul, om jag var i deras skor.

terje

xenomorf mystiker
Bäst är väl att fråga dem om lov?

Men ditt projekt ligger väl på samma nivå som att publicera ett alternativt regelsystem i ett fanzin och det brukar ju inte vara nått problem.

Edit: Jag skulle föreslå att du gör som den amerikanska "old school"-rörelsen och släpper ditt spel under ett annat namn. Behåll mutant-konceptet men döp om det så har du ryggen fri. "Gryningstid" vore väl ganska mutantigt, eller "Efter ragnarök"?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
.:Warwolt:. said:
Fast, om du nu inte snor designen på loggan, lär de knappast kunna ta ned det bara pga namnet mutant?
Åjo. Om Mutant är ett registrerat varumärke, och du försöker prångla ut något med samma namn i samma segment (typ, spel, i det här fallet) som det är registrerat i så kan det bli gruff.

.:Warwolt:.

Veteran
Dante said:
Fast, om du nu inte snor designen på loggan, lär de knappast kunna ta ned det bara pga namnet mutant?
Åjo. Om Mutant är ett registrerat varumärke, och du försöker prångla ut något med samma namn i samma segment (typ, spel, i det här fallet) som det är registrerat i så kan det bli gruff.
Då är det ett bra jävla lustigt system det där.

Rickard

Urverk speldesign
Harold said:
1. Kan jag få ägaren till Mutantlicensen efter mig? Jag tänker inte använda namnet Mutant någonstans i texten och jag tänker inte ta ett korvöre i betalt utöver lulus eget tryckpris, men ändå?
Varumärkeslagen säger att privatpersoner inte kan åka dit. Företag kan komma runt det genom att säga "Det här får användas till Mutant: Undergångens arvtagare". Jag skulle göra som du och köra på det sistnämnda för säkerhets skull.

2. Framsidan. Kan jag använda en bild eller textur jag hittat på nätet? Rent juridiskt antar jag att jag inte får det utan tillstånd, men kan jag köra på ändå med tanke på att detta är ett rent hobbyprojekt i minimal upplaga och helt utan vinstintresse?
Nej, du får inte använda någonting som någon annan skapat så länge inte personen varit död i 70 år eller om det är ett 50 år gammal foto. Notera att det här gäller även fonter, så kolla upp de du har använt för de är inte alltid gratis i trycksaker.

Om du vill veta mer om immaterialrätten bör du läsa allting i Rollspelshörnans FAQ. peterb är utbildad inom området och kan mängder mer om det här än någon annan.

Kul att projektet tagit sig såhär långt! Är det några frågor om Lulu så finns det en bunte här som använder den tjänsten och kan hjälpa till med frågor. Lycka till!

/Han som brukar tjata om den sidan och att upphovsrättslagarna (copyright är USA) gäller i Sverige oavsett var man publicerar

Rickard

Urverk speldesign
Dante said:
Då är det ett bra jävla lustigt system det där.
För mig är det ett konsumentskydd också. Hur irriterande är det inte att snacka om DoD eller Mutant med sina versioner och hur skulle jag göra med om jag skulle vilja hitta ett schampo som heter Florescence och det fanns sju märken med samma namn? Fast ibland blir det löjligt. Fråga bara Marco Behrmann och den tvist som uppstod med rollspelet Noir. :gremsmile:

/Han som hänvisar till hemsidan för de nyfikna, om Marco inte orkar förtydliga

Tack för alla svar! Exakt vad jag hade hoppats på.

Arfert said:
..det står ju Mutant både på titelbladet och rollformuläret...
Det ska bort! Versionen som nu ligger ute som PDF ska fixas till innan det blir lulu-tryck.

Den odödlige kejsaren said:
Det finns ju gratisbilder att ta på nätet som uttryckligen ÄR gratis/fria att använda. Annars kostar det ju inget att maila konstnären och fråga om du får låna bilden till ditt projekt.

För övrigt. AWESOME projekt! Jag har bara kikat på rollformuläret än så länge, bortsett från ordet Mutant längst upp så är det verkligen något som ropar "Spela mig!".
Tack!

Och utmärkta råd. Jag ska kolla med upphovsmännen till såväl bilder som fonter innan jag går vidare.