Nekromanti Lag och ordning i Ambria

Sockerpappa

Veteran
Hej där!

Spelat en del Symbaroum och sökt runt i böckerna men hittar inget matnyttigt om lag och ordning i Ambria.

Mer specifikt undrar jag om något vet vad som gäller bärandet av vapen i t.ex. Tistla Fäste, Yndaros och andra bosättningar? Är det lagligt? Licenspliktigt? Min tanke är att detta kan påverka vilken typ av konfrontationer som kan tänkas äga rum på gator och torg i jämförelse med den otäcka Skogen. Om jag missat detta i det officiella materialet får ni gärna leda mig rätt. Annars tar jag gärna emot övriga spelares och spelledares tankar och inställning kring detta :)

Bifur

Veteran
Mitt spontana intryck är att det [vapen i städer] är oreglerat, utifrån hur SLP verkar förhålla sig.

Mer allmänt gissar jag att den lokala fursten står för rättskipning, med undantag för specifka platser, eller religiösa brott eller brott mot staten. Ambria verkar ju funka på ett hyfsat feodalt vis, även om det finns nationell armé etc.

Jag är ganska säker på att det inte finns någon kanon i böckerna.

Dunderklumpen

Veteran
Det är nog inte olagligt att bära vapen förrän du råkat halshugga någon "viktig" person, men då jävlar! :)

Jag tänker på det som ett medeltida vilda västern vad gäller vapen. Det är junog tillräckligt farligt att resa mellan byarna för attmig motivera vapen för självförsvar.

God45

#PrayersForBahakan
Dunderklumpen;n288185 said:
Det är nog inte olagligt att bära vapen förrän du råkat halshugga någon "viktig" person, men då jävlar! :)

Jag tänker på det som ett medeltida vilda västern vad gäller vapen. Det är junog tillräckligt farligt att resa mellan byarna för attmig motivera vapen för självförsvar.
Jag tänker också att det är Vilda västern regler som gäller. Det finns säkerligen en skriven lagkod, men den är oviktig. Lokala härskare eller lagmän hållr ordningen och är du badass nog (som äventyrarna) stör inte folk dig i onödan. Men ingen bryr sig om du dör heller.

Rangertheman

Myrmidon
Dunderklumpen;n288185 said:

LordXaras här på forumet har också varit inne på vilda västern/nybyggare i den här artikeln.