Nekromanti Lagens arm i Kult.

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Jag har läst att en del SL vill ha rollpersoner som är poliser och då man gärna spelar i USA så blir resultatet ofta lokalpolis, ranger eller FBI.

Då en del köpäventyr inte alls utspelar sig i USA så kanske poliserna känner sig lite vingklippta då de oftast har moral och inte tar sig samma friheter som brottslingar.
Alla som jag spelat rollspel med har spelat brottslingar p.g.a den frihet det innebär. Man behöver inte svara inför nån, man är inte bunden till en viss plats, man behöver inte fråga om lov för att vara ledig när man ska resa o.s.v.

Vill man ha rollpersoner inom lagens ramar som ändå vill ha lite makt oavsett var dom är så har vi...Interpol. En internationell polis med 182 medlemsländer. Gå in på deras hemsida, kolla på rekrytering och skapa karaktärer. Läs gärna på mer om interpol när du ändå är där.

Om SL vill ha en grupp med interpolagenter så kommer en del nya färdigheter att dammas av då man måste gå lite smidigare till väga än guns´n ammo-taktiken som är så vanlig. T.ex. vältalighet, bra utseende och karisma för att komma överens med den lokala polisen.
Interpol har sitt högkvarter i Lyon i Frankrike så färdigheten språk dammas av (interpol kräver goda kunskaper inom ett av följande språk, helst fler: arabiska, engelska, franska, spanska). Ytterligare språk är ett plus.
En interpolagent har minst 15 i utbildning (9 år grundskola, 3 år gymnasium, 3 år polishögskola) men å andra sidan internationell befogenhet.

Det som passar i Kults värld är några interpolagenter som bekämpar internationell knarkhandel och en av agenterna gjorde ett specialarbete på polishögskolan om ritualmord med anknytning till det ockulta.

Light, kamera, action...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Då en del köpäventyr inte alls utspelar sig i USA så kanske poliserna känner sig lite vingklippta då de oftast har moral och inte tar sig samma friheter som brottslingar.

Galna vänstervridna vanföreställningar yo-hoho!

Förlåt, men USA har faktiskt lagar de med. De har till och med ett domstolsväsende och faktiskt rent av regler för sina lagmän. Coolt, va?

Nä, irriterade skämt åsido så är jag helt med på din linje. Det krävs mer av poliskaraktärer än att de kan sikta och skjuta. Mycket mer, rent av. Faktum är att de nog egentligen kan lämna pistolerna på kontoret den största delen av tiden.

InterPol är häftiga, men såvitt jag vet ganska tandlösa på ungefär samma sätt som FBI i USA - det vill säga, de kan bara verka när det faktiskt rör sig om internationell kriminalitet och det blir ofta tvister om vems ansvaret är för olika brott eller för att en viss skurk lyckats komma undan. Land A, land B eller Interpol? Samtidigt så är ju inte InterPol på långa vägar lika hypade som FBI i film, men det beror nog framförallt på att de inte har lika stora möjligheter över gränserna som FBI har i de amerikanska staterna.


Hur som helst så spelledde jag faktiskt ett rätt intressant Kult scenario beläget i Brasilien för bara någon dag sedan. Där rörde det sig som CIA-kriminalare med lite extra befogenheter, vars syfte var att kartlägga kulter och annat elände.

Och i ärlighetens namn tror jag ofta det är vägen att vandra när det gäller statliga organisationer i rollspel - att skapa något som är till hälften verklighetsförankrat och till hälften påhittat. För då kan man använda sig av en "guns'n'ammo" taktik eller låtsas vara Constantine utan att det bryter mot någon sorts rabiat trovärdighetsideal.
 

Gax

Veteran
Joined
10 May 2003
Messages
12
Ett ypperligt exempel på att spela som lagens långa arm i skräckrollspel mer i allmänhet är ju annars Delta Green. Eftersom DG är en olaglig konspiration inuti diverse olika byråer får man en schysst balans mellan dels den auktoritet och de resurser som det innebär att vara the law, dels besvären med ansvar mot allmänheten och hemlighållandet av hela eländet för sina överordnade. Jag kan föreställa mig att en sådan konspiration skulle fungera bra i Kult också. Ett hemligt nätverk av olika poliser "in the know" runt om i världen, med befogenhet att koppla in rollpersonerna som "externa specialister" och backa upp dem när de gör bort sig, möjliggör scenarion typ överallt.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Delta Green ?

Aldrig hört talas om detta rollspel. Är det ok?

Annars gillar jag din idé med ett hemligt nätverk av poliser runt om i världen som hjälper varandra.

Vad är syftet bakom denna konspiration? Är poliserna trötta på den onödiga byråkratin som styrs av inkompetenta och/eller korrumperade personer. Är Delta Green ett "polisernas svar" på de legendariska Illuminati?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Delta Green ?

"Aldrig hört talas om detta rollspel. Är det ok?"

Delta Green är en expansionsmodul till Call of Cthulhu i modern tid. Man kan väl närmast beskriva det som en korsning av Arkiv X och Call of Cthulhu: bakgrunden är, om jag har förstått det rätt, att eftersom det mänskliga sinnet inte är kapabelt att hantera de monstruösa utomvärldsliga fasor som hela tiden lurar runt om hörnet till verkligheten, så finns det en konspiration med syfte att hålla mänskligheten borta från dem och vice versa.

Delta Green är inte så mycket ett polisnätverk som ett nätverk i största allmänhet. Det är inte bara poliser som är med, även om det finns en viss övervikt av poliser, underrättelsefolk och militärer kontra jurister, butiksbiträden och IT-konsulter.

Saken är nämligen den i Cthulhu att Jorden är en lugn liten ö i ett kaotiskt universum. Det som vi uppfattar som "vetenskap" och "rationellt" är mer eller mindre undantag i vad som kanske borde kallas magi och kaos. Människan är heller inte mentalt byggd för att hantera verkligheten utanför jorden, så en människa som lär sig sanningen kommer nästan ofelbart att sabba sitt psyke (alla som har spelat Call of Cthulhu kan vittna om hur fort deras rollpersoners Sanity sjunker).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Delta Green ?

DG är ett supplement till Call of Cthulhu. DG är en hemlig sammanslutning av olika poliser, agenter, spioner, militärer osv osv som alla bekämpar Cthulhu-monstren, elaka kulter, Karotechia (onda nazi-ockultister från Andra Världskriget). Spelet rockar, just för att alla har en makt de kan utöva, men de fr inte vara för uppenbara eftersom då kommer fienderna dem på spåren.

"Vad är syftet bakom denna konspiration? Är poliserna trötta på den onödiga byråkratin som styrs av inkompetenta och/eller korrumperade personer. Är Delta Green ett "polisernas svar" på de legendariska Illuminati?"

Efter Innsmouthräden 192... uhh... tjugionågonting så begreå USAs regering att något var fel och att det kanske fanns onda gudar och elaka mördarkulter. DG bildades då som ett sätt att bekämpa detta. Det gick ganska okej tills ett felsteg i Vietnamn gjorde att hela programmet lades ner. Men personerna bakom DG fanns fortfarande kvar och fortsatte i det dolda att bekämpa onda monster. Trubblet är att det de nu gör är olagligt och de måste nu vara försiktiga så inte dödsmördarkulterna kommer på dem eller deras chefer börjar undra vad fan e sysslar med eller ännu värre, Majestic 12 kommer p dem :gremsmile:

DG är ett tokballt spel. Tyvärr har det varit ur tryck väldigt länge, men ska vara på väg tillbaka (i en container på väg till distrubutören) as we speak. Ta en flukt!


Storuggla, karotechia i sydamerika
 

Gax

Veteran
Joined
10 May 2003
Messages
12
Re: Delta Green ?

Sotruggla och Krille har redan givit bra svar, så jag tänker bara tipsa om http://www.delta-green.com/ för den som vill veta mer. Och ja, det är ett tokballt rollspel. =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: USA (OT)

USA har den bästa demokratin som kan köpas för pengar

Tja, jämfört med det svenska styret så väljer jag det amerikanska vilken sekund som helst, faktiskt. De värderingar som finns kan man väl sympatisera med eller ej, men att ifrågasätta amerikansk demokrati... Hmm. Det är en rättså självdestruktiv väg att gå.

Och nej, gräset är inte grönare på andra sidan. Däremot är alla lika goda kålsupare...
 
Top