Fantasy! använder riktigt förenklade, generella vapen, typ "Svärd +2" (eller whatever) och sen säger det allting om vapnet. Vapen är väldigt lika varandra och man rör sig med små siffror.
Normalt sett så älskar jag den approachen till vapen och utrustning (som t.ex. i Skymningshem), men jag ser problem med den i just Fantasy!, då spelet till stor del går ut på just skattjakt. Jag ser ett stort behov av att kunna inkludera inte bara annorlunda vapen (som intressanta fynd) utan faktiskt bättre vapen, men utan att systemet ballar ut fullständigt, vilket är lätt hänt då man rör sig med små siffor.
Efter lite fundering skissade jag upp nedanstående.
Introducera vapenförmågor, som vapen kan ha, med ett tillhörande värde, precis som vanligt förmågor.
Förslag (X är värdet i förmågan):
Överraskningsattack (som förmågan)
Skada (+X skada, men inte antalet tärningar)
Anfall (+X anfallstärningar)
Försvar (+X försvarstärningar)
Flera fiender (+X på vapnets "värde", dvs skada/T vid strid mot flera fiender)
Duell (samma fast mot en ensam fiende)
Kontring (lyckad block gör X skada på angripare)
Livsslukare (lyckat angrepp återställer X KP för angriparen, upp till maximalt vad skadan blev)
Specialisering (+X på skada/T vid en viss situation, t.ex. "i månljus", "under jorden", "mot odöda")
Jag tänker mig följande om vapnens tillgänglighet/nivå, alltså vad det rör sig om för vapen (T är totalsumman av alla vapenförmågors värden):
T=1: mästersmide av sällsynt material
T=2: kraftfull magi måste vara inblandad
T=3: gudar är inblandade
Exempel
Adelsvärja [Svärd] (melluriskt stål)
Duell 1
Vampyrsvärd [Svärd] (djävulsjärn)
Livsslukare 1
Skada 1
Sangarion, gudasmidet [Svärd] (okänt material)
Specialisering 3 [i direkt solljus]
Vad tror ni?
Normalt sett så älskar jag den approachen till vapen och utrustning (som t.ex. i Skymningshem), men jag ser problem med den i just Fantasy!, då spelet till stor del går ut på just skattjakt. Jag ser ett stort behov av att kunna inkludera inte bara annorlunda vapen (som intressanta fynd) utan faktiskt bättre vapen, men utan att systemet ballar ut fullständigt, vilket är lätt hänt då man rör sig med små siffor.
Efter lite fundering skissade jag upp nedanstående.
Introducera vapenförmågor, som vapen kan ha, med ett tillhörande värde, precis som vanligt förmågor.
Förslag (X är värdet i förmågan):
Överraskningsattack (som förmågan)
Skada (+X skada, men inte antalet tärningar)
Anfall (+X anfallstärningar)
Försvar (+X försvarstärningar)
Flera fiender (+X på vapnets "värde", dvs skada/T vid strid mot flera fiender)
Duell (samma fast mot en ensam fiende)
Kontring (lyckad block gör X skada på angripare)
Livsslukare (lyckat angrepp återställer X KP för angriparen, upp till maximalt vad skadan blev)
Specialisering (+X på skada/T vid en viss situation, t.ex. "i månljus", "under jorden", "mot odöda")
Jag tänker mig följande om vapnens tillgänglighet/nivå, alltså vad det rör sig om för vapen (T är totalsumman av alla vapenförmågors värden):
T=1: mästersmide av sällsynt material
T=2: kraftfull magi måste vara inblandad
T=3: gudar är inblandade
Exempel
Adelsvärja [Svärd] (melluriskt stål)
Duell 1
Vampyrsvärd [Svärd] (djävulsjärn)
Livsslukare 1
Skada 1
Sangarion, gudasmidet [Svärd] (okänt material)
Specialisering 3 [i direkt solljus]
Vad tror ni?