Lagom många färdigheter i "de flesta fall"™

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Det finns garanterat en tråd om detta någonstans, men jag lyckas inte hitta den, så jag startar en ny tråd här. Hänvisa mig gärna till en redan existerande tråd ifall en sådan finns.

Hur många färdigheter är "lagom många" i de flesta fall? Jag förstår att det beror på spelets komplexitet, realism, osv. osv. men jag undrar i "de flesta fall"™.
Vilka färdigheter är med i en sådan lista? Skriv gärna genre på spelet också.

Jag kan börja. Jag tycker om fantasy där spelarna inte själva kan magi (det brukar dock finnas magi i världen) och breda färdigheter, så jag hade nog inte velat ha fler än 10 eftersom det blir för mycket letande på formuläret annars. Kanske:

2 för strid: närstrid/avståndsstrid
2 för fysisk aktivitet: stryktålighet/atleticism
2 för akrobatik: snabbhet/rörlighet
2 för intelligens: logik/vishet
2 för att utforska: sjätte sinne/finna dolda ting

Man kan ju halvera listan ovan genom att bara ha strid, fysisk aktivitet, akrobatik, intelligens, utforska, men den listan känns plötsligt lite för kort.

@Lemur har ju skrivit Straightforward Roleplaying Fantasy som har en bra lista:
men jag hade kanske kapat hela specialization-listan och sparat adventurer skills och common skills. Jag tycker egentligen att det är coolt med specialiseringar, men i praktiken blir det inte mycket av det när jag spelar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Måste de vara färdigstöpta eller får de modeleras/kombineras?

Annars räcker gott tre fyra färdigheter per person. Nåt man gör dagligdags, nåt av ens uppväxt, något kulturellt och så kanske en hobby.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Runt 20. De måste vara tillräckligt många för att visst överlapp ska ske men inte så många att det blir oöverskådligt. De ska vara tillräckligt många för att man ska känna att kunskapsluckor är intressant och så specialiserade att en RP kan skilja sig från en annan trots samma syssla.

Jag tänker att färdigheter enbart har simulationistiskt syfte. Annars räcker det med att ha POÄNG 10 som man kan använda. Men om det är viktigt att min RP förstår sig på magi men inte hantverk så har vi tagit ett beslut. Och då bör vi förhålla oss till det.

Annars tycker jag att man lika gärna kan ha värden som TJUV, RIDDARE etc så kan man allt som de rimligtvis kan. Och då räcker det med en färdighet.

Jag ogillar starkt att blanda djupt nischade färdigheter med väldigt breda färdigheter. Jag förstår poängen men tycker det är begränsande.
 
Last edited:

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Måste de vara färdigstöpta eller får de modeleras/kombineras?

Annars räcker gott tre fyra färdigheter per person. Nåt man gör dagligdags, nåt av ens uppväxt, något kulturellt och så kanske en hobby.
Jag tänkte en låst lista, men detta var en väldigt bra idé, så gör precis som du vill.
De får alltså lov att ersätta grundegenskaper eller inte, de får kombineras eller vara fristående, de får vara specifika från en lista eller fria att skrivas ner under spelets gång.

Det enda kravet är alltså att reglerna du specificerar för färdigheter ger en lista som är lagom i de flesta fall.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Blir listan alltför kort är frågan om man inte löser det bättre med grundegenskaper/ansatser. Jag vill gärna ha ganska många färdigheter, så länge de inte blir alltför smala. Det ger möjlighet till större variation mellan rollpersonerna. En kort färdighetslista tenderar att skapa "kakformskaraktärer".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Oändligt antal färdigheter?

Jag har verkligen fastnat för konceptet där du har 4-6 grundegenskaper, som du alltid slår mot, som täcker in alla grundläggande aktiviteter som alla rollpersoner borde kunna göra. Alltså typ de klassisa, styrka, smidighet, karisma, etc. eller olika varianter i den stilen, och de täcker in alla grundläggande aktiviteter så som närstrid, avståndsstrid, smyga, etc.

Sen kan rollpersonen utöver det ha färdigheter som ger bonus på det slaget. Antingen bonus på det RP redan kan göra (Som att slåss), eller som dessutom åter RP göra saker de annars inte kunnat göra (till exempel alkemi, magi eller kirurgi).

Det bör väl finnas 20-30 exempelfärdigheter i så fall (beroende på settingens komplexitet). Men på rollformuläret finns det bara en ruta med lita tomma rader där man kan skriva upp sina färdigheter. Så ingen rollperson kommer ha alla färdigheter, utan snarare mellan 1-5 färdigheter (om de inte aktivt går in för att skaffa så många färdigheter som möjligt, men i så fall får de väl börja anteckna på baksidan av formuläret).

Och då an ju dessa färdigheter överlappa till viss utsträckning, antingen beroende på klass (om man har karaktärsklasser), eller bara beroende på situaton man lär sig färdigheten i. För med det här upplägget kan man ju dela ut ganska snäva färdigheter som belöningar i spel, utöver normal erfarenhetsbaserad utveckling (om man har sån).
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Runt 20. De måste vara tillräckligt många för att visst lverlapp ska ske men inte så många att det blir oöverskådligt. De ska vara tillräckligt många för att man ska känna att kunskapsluckor är intressant och så specialiserade att en RP kan skilja sig från en annan trots samma syssla.

Jag tänker att färdigheter enbart har simulationistiskt syfte. Annars räcker det med att ha POÖNG 10 som man kan använda. Men om det är viktigt att min RP förstår sig på magi men inte hantverk så har vi tagit ett beslut. Och då bör vi förhålla oss till det.

Annars tycker jag att man lika gärna kan ha värden som TJUV, RIDDARE etc så kan man allt som de rimligtvis kan. Och då räcker det med en färdighet.

Jag ogillar starkt att blanda djupt nischade färdigheter med väldigt breda färdigheter. Jag förstår poängen men tycker det är begränsande.
Jag har svårt för överlapp eftersom jag inte vet vad man ska slå mot i en given situation. Varför vill man ha överlapp?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Jag har svårt för överlapp eftersom jag inte vet vad man ska slå mot i en given situation. Varför vill man ha överlapp?
Jag kör även ofta så även i rollspel där färdigheter inte är menade att överlappa. I de lägena brukar jag lägga över det på spelarna och säga typ "Slå för 'smyga', om du inte har nån bättre idé". Och om då spelaren kan ge mig en bra förklaring till varför de använder en annan färdighet istället för smyga så kan de slå för den istället. Exempelvis kanske rangern säger "Kan jag använda min kunskap om naturen för att smälta in bland buskar och träd, och slå för överlevnad istället?".

Har färdigheterna överlapp är det bara att ge spelarna det erbjudandet från start; "Slå för smyga eller överlevand, det du föredrar".

Jag tycker också det brukar leda till roliga, kreativa lösningar, och det gör olika typer av karaktärer firare att agera i fler olika situationer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,075
Location
The Culture
Ungefär en färdighet för varje typ av aktivitet som rollpersonerna kan förväntas ägna sig åt. Så en färdighet för att slåss, en för att smyga, en för att prata, en för att stjäla, en för att vildmarksvandra, etc.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Har färdigheterna överlapp är det bara att ge spelarna det erbjudandet från start; "Slå för smyga eller överlevand, det du föredrar".
Slår man inte bara alltid för det man har bäst i? Då kan man ju minmaxa bort vissa färdigheter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Slår man inte bara alltid för det man har bäst i? Då kan man ju minmaxa bort vissa färdigheter.
Det beror lite på hur breda färdigheterna är i övrigt. Om du har väldigt breda färdigheter så kommer ju inget överlappa till 100%.

Säg att du har "lönndom" som en färdighet som involverar allt ifrån att smyga till att dyrka lås och ficktjuveri. Du kanske kan ersätta den med överlevnad för att smyga, men knappast för de andra sakerna. Och det kanske bara är möjligt när du är i skogen, medan lönndom kan användas för att smyga i alla sammanhang.

Så för en tjuv kommer ju lönndom vara mer värdefull. Men det betyder att en ranger fortfarande kan röra sig tyst i skogen utan att behöva sprida ut sina färdighetspoäng på ännu fler färdigheter.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,217
Location
Umeå
Rätt svar är mellan noll till 400-500. Svarar man något annat måste man vidga sina perspektiv under 2024-2025.

Den intressanta frågan är väl vad är rätt för det här spelet och varför? Inga eller fyra hundra? Tio eller 200 i ett omfattande träd? Femton eller oändligt antal som är fritt definierade. Osv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Alla färdigheter bör kunna användas i alla sammanhang, men situationen och aktiviteten avgör hur effektivt.
Jag gillade Shadowruns gamla kopplingsschema på den punkten.

Alla färdigheter ihopkopplade i ett schema, så du kunde gå från en färdighet till en annan och räkna ut hur mycket svårare slaget skulle bli om du substituerade färdigheter.

Inget jag skulle använda idag, kanske. Men jag fann det väldigt charmigt, och tyckte det var världens bästa idé en gång i tiden.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Det är ingen som vågar sig på att ge en färdighetslista då? Jag tänkte att jag började så att fokus på att såga listan kunde vara på mig medan andra fick lov att vara kreativa utan att bli lika kritiserade.

Jag använde färdigheten "take one for the team" men verkar inte ha slått särskilt bra...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Jag använde färdigheten "take one for the team" men verkar inte ha slått särskilt bra...
Jag tror det var @w176 som konstruerade färdigheten "gift" när vi spelade Höstdimma. Det var lite oklart om den syftade på de äktenskapliga aspekterna av rollpersonens liv, eller om möjligheten att förgifta. Än mer så när det framkom att rollpersonen var änka...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
För mig är omkring 18-36 färdigheter lagom beroende på spelets värld och vad rollpersonerna förväntas syssla med. Färre färdigheter brukar kännas för grovt så då är det bättre med enbart grundegenskaper. Fler färdigheter brukar istället kännas onödigt detaljerat och risken är stor att vissa färdigheter knappt alls används.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
Rätt svar är mellan noll till 400-500. Svarar man något annat måste man vidga sina perspektiv under 2024-2025.

Den intressanta frågan är väl vad är rätt för det här spelet och varför? Inga eller fyra hundra? Tio eller 200 i ett omfattande träd? Femton eller oändligt antal som är fritt definierade. Osv.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.

I de flesta fall borde väl 500 vara för mycket?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
193
För mig är omkring 18-36 färdigheter lagom beroende på spelets värld och vad rollpersonerna förväntas syssla med. Färre färdigheter brukar kännas för grovt så då är det bättre med enbart grundegenskaper. Fler färdigheter brukar istället kännas onödigt detaljerat och risken är stor att vissa färdigheter knappt alls används.
Har alla något värde i varje färdighet, och står alla färdigheter listade på formuläret, eller står de i någon bok?
Jag hade inte orkat leta bland 36 färdigheter på ett formulär.
 
Top