Nekromanti Lagring av gamla rollspel

MattiasLejbrink

Swordsman
Hej,

Håll i er, för nu blir det att nörda ner sig i arkivering! Bakgrunden är att jag funderar på hur mina gamla rollspel - en del från tidigt 70-tal - ska lagras. Jag vill kunna kolla i dem ibland, så lägenheten är ett måste, inte vind eller källare.

I detta ändamål aktiverade jag en kontakt på insidan av Riksarkivet (hög agentfaktor) för inside information. Kontakten visade sig vara pappaledig just nu (inte så hög agentfaktor?) men gav följande återkoppling:

"Förvara torrt och mörkt. Inga platsfickor eller gem eller andra "arkivfrämmande" föremål (om du nu till äventyrs skulle ha det tillsammans med dina rariteter). Du skulle kunna skaffa arkivboxar och du verkligen är rädd om grejerna. Estetiskt är det inte så kul men det är bra skit. Det gäller då att varken packa för mycket eller för lite i boxarna."

Sagt och gjort! Jag begav mig till Office Depot och insåg att man helst ska ha en arkivbox i "syrafri" papp. Vissa uppfyller Riksarkivets standard RA-FS för långtidslagring. Det landade i att jag köpte hem tre akrivbox "Posten" för att testa. Arkivboxarna är bra precis lika stora som en normal tidskriftsamlare och kommer i några olika tjocklekar. Det enda jag inte fått grepp på är att nu för tiden köper visst Riksarkivet in vita boxar istället för bruna, men jag vet inte varför.

Kvarstår några fler frågor: liggande eller stående? Jag vet faktiskt inte vad som är bäst för böckerna, men stående är bra mycket bättre för lätt åtkomst. Visserligen kanske böckerna belastas lite, särskilt de tunna äventyrsmodulerna, men om de ligger ner kommer de att "gnida" mot varandra när man tar ut och in boxen. I slutändan tänkte jag att boxarna står ju hos alla fans (och i butiken) så det lär ju funka.

Luftfuktighet: köpte en hygrometer på Kjell & Co för 149 kr. Arkivsidor på internet (och min kontakt) anger att en lämplig luftfuktighet är 30-40% relativ luftfuktighet, plus minus 5%. Jag mätte upp 27-30% i sovrummet. När jag ställer dit ett tvättställ går det upp med 1-3%. Så jag ligger i rätt spann, men egentligen ska luftfuktigheten inte variera för mycket. Här hoppas jag på att boxarna buffrar lite.

Sen tänkte jag skriva på kortändan vad som finns i och helt enkelt mata på i hyllan, Kan lägga upp foto när jag kommit en bit!

Det som fick mig att tänka på arkivering var det faktum att en hel del av de gamla godingarna börjar dyka upp som pdf eller pod och kan tjänstgöra som "bordskopior". Jag är inte så mycket för att hamstra rollspel som jag aldrig använder, men om man har bordskopior till spel kan man ha de gamla fina i bokhyllan tänker jag.

Har ni tänkt något kring hur ni lagrar era gamla rollspel? Har ni tips till mig?

Jocke

Man med skägg
Ta det där med plast på allvar. När jag jobbade några månader på Antikvarisk-topografiska arkivet (ATA) så bytte jag ut ett gammalt mappsystem i plast från 70-talet mot ett nytt i papp. Plast blir verkligen vidrigt efter en 30 år i en arkivlåda.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag älskar att höra om den här samlardelen av hobbyn, som jag verkligen inte kan relatera till! :D

I min värld så kan en ju köpa pdferna och lägga de gamla papperskopiorna på en mer volatil och spännande lagringsplats - typ stadsmissionen ;)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Huh. Jag tror jag har nåt av mina skojigare köp i samma plastficka som jag fick det i, så jag får väl göra en insats där.

Jag har använt mina två arkivboxar en del... men bara för att stoppa rollspelgrejer i när jag ska till och från ställen och inte vill ha dem knosade. :)

PS. Björn är ett troll och hatar vackra saker.

Sapient

Swashbuckler
Jocke;n211764 said:
Plast blir verkligen vidrigt efter en 30 år i en arkivlåda.
Inte bara det - det kan på fem, tio år suga ut en del av bläcket från en tryckt handling i mappen. Jag har varit med om det en hel del. Och jag misstänker att rollspelsprodukter inte alltid tryckts med de högsta kraven på arkivbeständighet och bevarad kvalitet...

Däremot skulle jag överväg att kanske (beroende på luftfuktighet och dess stabilitet ffa) kanske överväga att slå in ex äldre moduler i omslagspapper och därefter ha något slags plastskal, om det fanns en risk att de skulle utsättas för yttre väta.

DanielSchenström

Swashbuckler
Det jag har att tillägga är att stående är det som jag sett rekommenderas, om man har många ofasta objekt liknande tidingar så bör man stoppa i styv kartong (backing boards) mellan objekten så att ryggarna inte böjer sig. För hårdinbundna böcker med lim och där det inre pappret inte går ut till den hårda pärmen skulle jag rekommendera att lägga dem med ryggen nedåt, eller helt liggande.

Acaeum som är en sajt inriktad på D&D och AD&D-samlande har en sektion om förvaring, mögel, fukt, fläckar, rost från häftklamrar osv som kan vara intressant läsning. https://www.acaeum.com/library/library.html

Jag har tänkt på lagring en del, men jag kommer fortsätta ha det jag äger öppet. Det jag undviker är direkt solljus, plast och stora temperaturväxlingar. Jag har valt att byta ut vissa häftklamrar på begagnade produkter där de varit rostiga.

ChrilleT

Swordsman
Och en annan som precis köpt hem och lagt in det mesta man har i plastfickor.

Problemet för mig är väl lite för mycket på lite för liten yta så det är lite staplat på höjden. När man ska ha ut och in böcker så kommer det nog bli lite slitage i längden som jag vill undvika så mycket som möjligt och tänkte att plastfickor skulle vara en rätt bra lösning då ytan på omslaget gissningvis borde klara sig bättre samt att det borde eliminera risken att enskilda sidor viker sig när de ska in och ut i samlingen.

Men här får jag kanske tänka om. Mörkt ligger det iaf.

Ymir

Liten kantbaron
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att UB i Lund förvarar sina medeltida böcker liggande en och en i ungefär A4-stora, luftiga lådor av glansig kartong. De kan absolut inte ligga på varandra, hursomhelst, för deras uråldriga pergament- eller pappersidor spretar alltid all over the place, så snarare staplar man kartongerna på varandra; kanske står de upp i vissa hyllor. Men kartongerna har ingen vaddering eller något utan boken kan lätt studsa runt i kartongen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ymir;n211811 said:
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att UB i Lund förvarar sina medeltida böcker liggande en och en i ungefär A4-stora, luftiga lådor av glansig kartong. De kan absolut inte ligga på varandra, hursomhelst, för deras uråldriga pergament- eller pappersidor spretar alltid all over the place, så snarare staplar man kartongerna på varandra; kanske står de upp i vissa hyllor. Men kartongerna har ingen vaddering eller något utan boken kan lätt studsa runt i kartongen.
Och det gör ont i mitt hjärta när jag tänker på att man får sitta och hantera LUB:s handlingar utan handskar. Jag tror aldrig jag har haft några handskar på mig där, eller ens sett några.

För övrigt värmer den här diskussionen mitt gamla arkivchefshjärta. Jag kanske borde ta lite bättre hand om mina gamla Drakar- och Mutant-saker. Å andra sidan är de helt sönderspelade, så det kanske inte är så lönt.

Daniel

Swordsman
Bra tråd! Inga plastfickor, alltså!?

Jag som haft serietidningar och LP-skivor liggande i plastfickor i 15+ år... Yikes!

Ymir

Liten kantbaron
Skarpskytten;n211822 said:
Och det gör ont i mitt hjärta när jag tänker på att man får sitta och hantera LUB:s handlingar utan handskar. Jag tror aldrig jag har haft några handskar på mig där, eller ens sett några.
Lärarna på min kurs i bokhistoria säger att handskar är överflödiga, att de inte gör någon nytta oavsett. När vi var en större klass var de noga med att det inte skulle finnas några bläckpennor på bordet när vi hanterade medeltidsböckerna, men nu när vi bara är en liten klass verkar de ha ett stort förtroende för att vi är försiktiga. Och det kan du ge dig på att vi är! Det finns nästan inget så awesome som känslan av att få hålla i och bläddra i en riktigt vackert illuminerad 700 år gammal bok. De är bland de häftigaste artefakterna som öht överlevt från vår äldre historia.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ymir;n211830 said:
Lärarna på min kurs i bokhistoria säger att handskar är överflödiga, att de inte gör någon nytta oavsett.
Om inte annat gör det att man inte blir så himla smutsig om händerna! (Och så anar jag en schism här, för på KB, RA och KrA är de riktiga fascister när det gäller handskar. På SSA låtsas de bry sig, men gör det inte).

Tänk om våra rollspelssaker en dag kan ge andra människor samma känsla?

gustaf s

Warrior
Det där låter hur cool som helst.

Jag jobbar som arkivarie, om än inte på RA (tack och lov).

Vad det gäller liggande eller stående är stående som nämnts att föredra. Enda undantaget till det skulle jag säga är om boxarna inte är ordentligt fyllda. Då kan papper, häften och böcker förlora sin form när nederdel sjunker ihop. Men det kan enkelt lösas genom att fylla upp en box med exempelvis extra papper,

Plastfickor, gem, posts-its osv är förtås stora no-no. Papper skall i absolut möjligaste mån endast arkivaras med papper. Jag kan tänka mig att färg på omslag o liknande inte nödvändigtvis är arkivbeständiga, så det kan finnas en poäng i att lägga omslag om böcker och häften för att förhindra att färgen går över på intilliggande handlingar.

Vad det gäller temperatur och fukt är nog det viktigaste att dessa inte varierar för mycket över tid. Sen finns det förstås riktvärden som antas vara mer ideala för olika material (jag har arbetat i arkivlokaler som hade betydligt sämre relativ luftfuktighet än den du uppmätt).

Det där med färg på boxarna är lite märkligt. Jag vet tom de som hävdar att RA sagt att de bruna boxarna inte skulle vara godkända. Jag tycker det låter som skitsnack. Det går naturligtvis lika bra att göra syrafria bruna boxar som vita (vi har bara bruna på min arbetsplats, och det har varit samma på tidigare arkiv jag arbetat). Personligen tycker jag att de bruna är rätt snygga och de vita rätt fula.

Angående handskar så skulle jag nog säga att det snarare skyddar händerna än handlingarna (ev mögel osv). Det är klart att det finns fett på händer som kan hamna på handlingar vid beröring, men då är det nog viktigare att betänka att en är bra mycket känsligare med bara sina fingrar än med bomullsöverdrag emellan.

(För total överkursläsning rekommenderas RA-FS 2006:1 [ändrad genom RA-FS 2010:2 och RA-FS 2012:5] Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om handlingar på papper, samt RA-FS 2013:4 Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om arkivlokaler.)

Inkognito

Swordsman
MattiasLejbrink;n211753 said:
Hej,

Det enda jag inte fått grepp på är att nu för tiden köper visst Riksarkivet in vita boxar istället för bruna, men jag vet inte varför.
De kanske syns bättre i mörkret?
Ideologiskt beslut att det ska råda %-förhållande baserat på enkom färg?

Björn Wärmedal;n211771 said:
I min värld så kan en ju köpa pdferna och lägga de gamla papperskopiorna på en mer volatil och spännande lagringsplats - typ stadsmissionen ;)
Digital långtidslagring är minst lika komplicerat som fysisk! :)
Inte nog med att det fysiska lagringsmediet ska leva, det är inte garanterat att dagens filformat är kompatibelt om 10-20 år!

zonk

muterad
gustaf s;n211856 said:
Vad det gäller temperatur och fukt är nog det viktigaste att dessa inte varierar för mycket över tid.
Här tänker jag att luftfuktigheten varierar kraftigt i ett vanligt bostadshus mellan sommar och vinter, tyvärr: generellt sett låg på vintern (pga att man mer eller mindre omger sig med uppvärmd utomhusluft), men desto högre på sommarn (beroende på var man bor såklart, men oftast).

Så RH får man nog kolla kontinuerligt över året, hade jag sagt, och evt sätta in nån form av avfuktare på sommaren för att komma ner i max 40%.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Inkognito;n211864 said:
Digital långtidslagring är minst lika komplicerat som fysisk! :)
Inte nog med att det fysiska lagringsmediet ska leva, det är inte garanterat att dagens filformat är kompatibelt om 10-20 år!
Naturligtvis helt sant! Jag är väl kanske inte helt brydd över just den aspekten, däremot ;)

Inkognito

Swordsman
Björn Wärmedal;n211905 said:
Naturligtvis helt sant! Jag är väl kanske inte helt brydd över just den aspekten, däremot ;)
Inte jag heller :)
Det är ju något som är välkänt och ett mindre problem nu med lagring i "molnet" än på den brända CD-skivans storhetstid.
Även vad gäller filformat skulle jag gissa, så länge det handlar om väletablerat PDF-format och inte råfiler för bild- och layouthantering skulle jag tro (mitt levebröd är inom affärssystem och då gäller såklart strikta förhållningsregler till digital arkivering och bakåtkompabilitet för åtkomst av data).

Att surfplattan går varm med PDF-versioner av rollspelen man köper bör iaf vara en rejäl livstidsförlängare för de blygbläddrade boxarna i bokhyllan! :)

MattiasLejbrink

Swordsman
Thread necromancy!

Vill tillföra detta till tråden, i det fall den används som referens i framtiden:

1) Luftfuktigheten i mitt sovrum, stängda fönster, vattendrag cirka 200 m bort är 25% om vintern och 45% om sommaren. Det är precis inom ramarna för det rekommenderade "30-40% relativ luftfuktighet, plus minus 5%" men variansen blir ett problem över tid kanske? Som Zonk var inne på är nog nästa steg att sätta in avfuktare sommartid för att komma ner. Tror det är så museum gör?

2) Böcker vars sidor är lika höga som pärmarna, typ tidskrifter, ska förvaras stående. Böcker där pärmarna är högre än sidorna, typiskt hardback-böcker, skall förvaras liggande. Förmodligen då de "hängande" sidorna drar i bindningen om boken står upp. De svävar ju några millimeter över boxens botten då om den står upp.

3) Böcker i arkivboxar ska vara packade fullt, men inte för fullt. Jag tolkar det som att böckerna precis ska nå upp till toppen om boxen ligger ner utan lock. Behöver man "trycka" ner locket det minsta är den för full.

Utvärdering 6 månader efter trådstart: jag är mycket nöjd med mina arkivboxar! De är verkligen smidiga och jag drar mig inte för att ta ut och in dem. Finns i olika tjocklek:

https://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/arkivkartong-posten-a4-80mm-2678702/

Jag måste flytta lite hyllplan och få in det sista i boxar nu. Därefter tänker jag pröva på omslag. Det är nämligen så att de häften jag tar ut och in ofta dras mot varandra. Återkommer när jag testat.