God45
#PrayersForBahakan
Spelar de fortfarande bandy Allsvenskan? Jag trodde de hade lagt det på is.DIF Bandy är ju i Allsvenskan igen nu...
Spelar de fortfarande bandy Allsvenskan? Jag trodde de hade lagt det på is.DIF Bandy är ju i Allsvenskan igen nu...
Spelar de fortfarande bandy Allsvenskan? Jag trodde de hade lagt det på is.
Då kunde ju rollspelandet lajvas att det diegetiskt utförs av karaktärerna i spelvärlden, istället för att de själva ska behöva äventyra. Kanske passar bäst om karaktärerna är ett gäng feta seriemytomaner med alkoholproblem, vilket också borde vara lätt att klä ut sig till för de flesta inbitna rollspelare.Jag skulle kunna tänka mig nån typ av värdshus-variant där man sitter runt ett bord i tidigmedeltida rustningar och dricker öl/mjöd, medan man slår lite tärningar, typ.
//EvilSpook
Det är ju ungefär så jag reagerar, utan flit, när någon pratar om att titta på sport. Om någon pratar om att sporta själva känner jag att jag ändå kan fråga om det rent fysiska trots att jag kan noll om reglerna för diverse bollsporter. För det mesta ska väl bollen in i något mål, antar jag.Om man vill kan man ju hämnas, typ om nån säger att de gillar bandy så kan man säga "aha, du gillar såndär sport. Typ hejjar på Djurgården och så då eller?" Men det verkar ju mest lite småsint =)
Har jag lajvat lajv där man lajvar lajvare som lajvar en annan roll? Ja naturligtvis, mer än en gång... Formexperimenten är nog vanligare i vissa lajvtraditioner än tom det mesta indieflummandet.Då kunde ju rollspelandet lajvas att det diegetiskt utförs av karaktärerna i spelvärlden, istället för att de själva ska behöva äventyra. Kanske passar bäst om karaktärerna är ett gäng feta seriemytomaner med alkoholproblem, vilket också borde vara lätt att klä ut sig till för de flesta inbitna rollspelare.
Ja, det är ju verkligen något annat (inser man ju efter någon vända till Medeltidsveckan om inte förr).För att göra det ännu mer förvirrat så finns ju också reenactment, där har du ett gäng som definitivt är trötta på att bli ihopblandade med lajv
Jag säger alltid Dungeons & Dragons. Tänker att det är störst chans just nu att folk har hört det namnet, via stranger things förmodligen.På engelska säger jag Dungeons & Dragons, även om jag aldrig rört vid just det spelet.
Vilket i sin tur gills som lajv i jänkarnas betydligt mer flummigare och breda definition på LARP som de har däröver. Där är ju gränsen mellan rollspel och lajv betydligt tunnare också. För att göra det ännu mer förvirrat så finns ju också reenactment, där har du ett gäng som definitivt är trötta på att bli ihopblandade med lajv
Är den verkligen tunnare än här? Jag tycker vi har ganska gott om aktiviteter som är svåra att klassificera som lajv eller bordsrollspel, annat än baserat på vilken sorts människor som deltar. Ett kammarlajv spelat i ett rum under några timmar, utan rekvisita, jämfört med ett spel som Coffee together, ett tärnings- och spelledarlöst bordsrollspel där hela spelet är en enda oavbruten scen utan tidshopp, och där inga beskrivningar sker efter första scensättningen, utan deltagarna gestaltar kontinuerligt sina rollpersoner. Gränsdragningen där är väldigt suddig, och den typen av kammar-eller blackboxlajv är väl en nordisk grej, tänker jag.Vilket i sin tur gills som lajv i jänkarnas betydligt mer flummigare och breda definition på LARP som de har däröver. Där är ju gränsen mellan rollspel och lajv betydligt tunnare också
Nu har jag ju aldrig deltagit på ett amerikanskt lajv utan bara stirrat kulturkrockad på deras diskussioner kring LARP online.Är den verkligen tunnare än här? Jag tycker vi har ganska gott om aktiviteter som är svåra att klassificera som lajv eller bordsrollspel, annat än baserat på vilken sorts människor som deltar. Ett kammarlajv spelat i ett rum under några timmar, utan rekvisita, jämfört med ett spel som Coffee together, ett tärnings- och spelledarlöst bordsrollspel där hela spelet är en enda oavbruten scen utan tidshopp, och där inga beskrivningar sker efter första scensättningen, utan deltagarna gestaltar kontinuerligt sina rollpersoner. Gränsdragningen där är väldigt suddig, och den typen av kammar-eller blackboxlajv är väl en nordisk grej, tänker jag.
Jag är väldigt avundsjuk på att de kan ha den typen av lajv och kampanjer som kan gå runt ekonomiskt, spelas flera gånger per månad och liksom vara mer som ett ”spelmöte”.Nu har jag ju aldrig deltagit på ett amerikanskt lajv utan bara stirrat kulturkrockad på deras diskussioner kring LARP online.
Men det är alltså norm att ha karaktärsblad med skills och levels med sig när man lajvar. Man får inte använda vissa vapen om man inte har en skill level i det vapnet, man måste levla som NPC eller fattig bonddräng innan man får spela som cool karaktär. Man kan vinna lajvet etc
Man ses ofta för att lajva och krav på kläder och gear är ganska låg. Det finns regelböcker för specifika LARP som används över hela landet och det är tjocka böcker. Folk designar lajv som andra designar rollspel, fokus på regler kring strid, färdigheter, besvärjelser etc. Inte så mycket kring vad som skapar en viss känsla eller story.
Kanske inte så att det är en tunnare gräns så mycket som att deras lajvnorm är väldigt lik en stereotypisk Dungeons and Dragonsspel?
Vänta va? Är det så i USA? Jag trodde det bara var ett elakt skämt som Lajvare här i europa sade för att vara dryga!Nu har jag ju aldrig deltagit på ett amerikanskt lajv utan bara stirrat kulturkrockad på deras diskussioner kring LARP online.
Men det är alltså norm att ha karaktärsblad med skills och levels med sig när man lajvar. Man får inte använda vissa vapen om man inte har en skill level i det vapnet, man måste levla som NPC eller fattig bonddräng innan man får spela som cool karaktär. Man kan vinna lajvet etc
Man ses ofta för att lajva och krav på kläder och gear är ganska låg. Det finns regelböcker för specifika LARP som används över hela landet och det är tjocka böcker. Folk designar lajv som andra designar rollspel, fokus på regler kring strid, färdigheter, besvärjelser etc. Inte så mycket kring vad som skapar en viss känsla eller story.
Kanske inte så att det är en tunnare gräns så mycket som att deras lajvnorm är väldigt lik en stereotypisk Dungeons and Dragonsspel?
Ja, medan här ligger gränsen mer där bordsrollspelen närmar sig lajv, kanske. Intressant.Kanske inte så att det är en tunnare gräns så mycket som att deras lajvnorm är väldigt lik en stereotypisk Dungeons and Dragonsspel?
inte ”alltid” eller ”bara” såklart, men det finns en massa kampanjer som drivs av företag som äger mark och byggnader, och där delar av levelsystemet kan ha med riktiga pengar att göra Snackade med några jänkare på Knutpunkt som drev ett sånt bolag, galet coolt och väldigt annorlundaVänta va? Är det så i USA? Jag trodde det bara var ett elakt skämt som Lajvare här i europa sade för att vara dryga!
Intressant! helt klart sant att man ser konkreta saker att sträva efterinte ”alltid” eller ”bara” såklart, men det finns en massa kampanjer som drivs av företag som äger mark och byggnader, och där delar av levelsystemet kan ha med riktiga pengar att göra Snackade med några jänkare på Knutpunkt som drev ett sånt bolag, galet coolt och väldigt annorlunda
poängen är ju då att göra det intressant att spela i samma kampanj, varje vecka, år ut och år in. Det ger någo konkret att sträva mot