Historian är baserad på boken The Master and Margarita el i alla fall tanke sättet. Och utrycks formen är mer som fight club.
Det, måste jag säga, låter skitbra! Mästaren och Margarita är en av mina favvo-böcker, och även om ni enbart baserar er handling löst på den berättelsen, så tror jag att ni kan väcka många intressanta frågor och funderingar hos publiken.
som de är nu så är inte så mycket av de, problemet är att jag försöker att hitta ett sätt att få med publiken i rollspelet utöver dansen. Men de är ganska svårt, vi har använt oss ganska mycke med lappar med text på.
Det är en väg jag inte skulle gå, om jag vore ni, eftersom det betvingar publiken. Man känner sig inte lika delaktig om ens roll i dramat har bestämts åt en. Vad ni vill är ju att publiken ska känna sig nyfiken och engagerad i handlingen, därför borde ni snarast lyfta fram deras spontanitet. Så... De bärande elementen i berättelsen - det som stod på lapparna - borde kanske ni istället själva föra fram. Att integrera publiken i berättelsen kan göras på två sätt:
Bollplank
Här menar jag inte "bollplank" i ordets vanliga innebörd; någon som man bollar
idéer med, utan endast någon som bollar tillbaka ens
repliker. Såsom när man berättar en rolig historia och börjar med att ställa en fråga: "Vet ni varför alla mjölkpaket är öppna i norska livsmedelbutiker?"
Det är inte meningen att publiken ska föreslå några gissningar eller säga "det gör de visst inte! Jag har just varit i Norge och där bla bla..." utan det förväntas bara att man ska säga "nej, varför då?" Det går automatiskt, och sedan får man höra "jo, för det står ju 'öppnas här' på paketet".
När jag skriver "bollplank" så menar jag alltså att det är något som bara studsar tillbaka ens boll, det är inte en person som fångar bollen för att sedan kasta den tillbaka till en. En sådan person vore ju oberäknelig; bollplanket deltar däremot inte aktivt i berättelsen.
När "rollspel" används i museer och liknande för att leva ut historiska skeenden så brukar det oftast vara så att man har tagit in någon snubbe som står och håller en lång berättelse som enbart avbryts då och då för att han ska kunna ställa enklare "bollplank"-frågor till publiken: "Och vet ni vad Ahlströmer tog med sig hem till Sverige, då?" Publiken säger "nej", och då fortsätter han att prata: "Potatisen! Och då ska jag berätta för er att bla bla..." Så håller det på. Det är egentligen varken interaktivt eller ett fall av "rollspel", men på den nivån brukar det ligga.
Input
Vanligt bland improvisationsteatrar är att man enbart planerar en första halva av en föreställning, för att sedan ställa en fråga till publiken som får diktera hur hela spektaklet skall sluta. Det kräver förstås att man är flexibla och samspelta, och att man är villiga att omkullkasta alla ens planer och förväntningar eftersom publiken kan vilja leda dramat vidare i en riktning som man själva aldrig väntat sig.
---
Jag gissar att det är enklast att lägga merparten av publikens interaktion någonstans mellan dessa båda ytterligheter. Att låta dem få delta och låta deras spontana reaktioner få styra en
liten del av dramat, men att berättelsen ändå kommer att styras upp efter ett tag så att arrangörerna kan arbeta efter ett vettigt manus. Som exempel kan jag nämna ett museum-jippo jag en gång såg, där delar av publiken plötsligt fick sitta som anklagade i en rättegång där åklagare och domare förstås var sminkade och kostymerade arrangörer för att hålla den historiska känslan vid liv. De ställde frågor och så, och tyckte tydligen att det blev betydligt roligare att jobba (de måste ha kört en åtta-tio rättegångar om dagen) om de tillät sig att improvisera mellan varven. Upplägget var därför ganska fritt, men inte friare än att alla till slut ändå dömdes till döden eftersom nästa segment i jippot var att just få se hur en avrättning gick till under tidsperioden.
Man kan väl säga att det var ett fall av "begränsad frihet"; tillräckligt fritt för att det skulle finnas ett givande medberättande, men ändå tillräckligt strukturerat för att arrangörerna skulle kunna ha kontroll över hur dramat fortskred. Samma princip kan jag tänka mig att man skulle kunna använda sig av i seriösare sammanhang.
Nja, vi använder oss av förinspelad grafik men den är kopplad till en DJ utrustning så att man kan ändra grafiken beroende på vad de är som händer
Perfekt, då kan ni göra det mesta.
De svåraste med allt är att dom som besöker showen inte känner till vad lajv är och hur spel reglerna fungerar.
Undvik termen "lajv" helt och hållet. Det hjälper ju inte publiken något att få veta vilka likheter det finns mellan lajvhobbyn och vad de ska få se, utan det förvirrar bara. När en trollkarl tar upp någon ur publiken för att assistera honom i hans trollkonster, då börjar ju trollkarlen inte prata om vilka likheter det finns med improvisationsteater och det han just nu håller på med. Nä, han ger bara de instruktioner som assistenten behöver, och utöver det så ställer han vanliga, enkla frågor, och vem som helst begriper ju hur man svarar på en fråga, oavsett om de sysslat med lajv eller improvisationsteater tidigare.
Jag skulle tänka på samma sätt. Väv in publiken i dramat på ett vardagligt sätt som inte kräver några "spelregler" eller utförliga instruktioner överhuvudtaget.