Re: Trollkonster
<table align=TOP width=70%><tr><td>
Jag spelar också bordsrollspel, och vet därför att det finns stora skillnader mellan lajv och bordsrollspel. De har dock en sak gemensamt - man behöver bygga upp en stämning för att kunna låta fantasin flöda.
Jag tvivlar på att din fantasi kan flöda så fritt som du beskriver om du inte kommer i rollspelsstämning, vilket brukar uppnås genom lämplig belysning, stämningsmusik och dylikt. Nu vänder vi på biffen - hur bra skulle ett spelmöte vara om man använde "Smurfhits" som stämningsmusik samtidigt som alla pratar i munnen på varandra, medan din granne repar med sitt hårdrocksband i lägenheten intill? Spelmötet går givetvis att genomföra, men det blir inte lika bra som det hade gjort med bättre förutsättningar, inte sant? (jag pekar här på vikten av att komma i stämning)
Visst, man kan åka på lajv där deltagarna är iförda mysbyxor och gymnastikskor och använda fantasin för att tänka sig deltagarna i tidsenliga kläder, men om du gör det kommer du att märka att det inte alls är samma sak som att fantisera om storslagna saker hemma i din mjuka soffa =)
Utrustningen är en stämningshöjande rekvisita - att förneka det är samma sak som att säga att ett handritat dokument som ges till spelgruppen (bordsrollspel) är ett tecken på dålig fantasi. Jag tvivlar dessutom på att du i din fantasi kan få en lika bra bild av exempelvis 50 marscherande legoknektar som om du skulle se det i verkligheten . Att verkligen se saker som man normalt bara fantiserar om är en av anledningarna till att jag började med levande rollspel - det är fantastiskt.
En annan av tjusningarna med levande rollspel är känslan av att vara mitt i sagan - det är en oerhörd upplevelse att vara bland ett hundratal medeltidsklädda människor, för att inte tala om känslan av att man fysiskt stigit in i fantasin - vilket är en stor skillnad gentemot att bara fantisera om händelser och platser - vi har väl alla fantiserat om att kunna vara där, mitt i en bra bok/film - lajv gör det möjligt.
Jag rekommenderar de som läser detta inlägg att prova på levande rollspel, eller åtminstone ta en titt på vad det innebär - kolla t.ex. på <A HREF="
http://lrp.zon.se">Syskonskapets</A> hemsida, en av sveriges största lajvsidor.
//Stefan Gunnarsson
</td>
</tr>
</table>