Nekromanti Lajvhjälp: Westernbegravning

Übereil

Swashbuckler
Jag ska på westernlajv (Död Mans Hand) och spela begravningsentrepenör, och min grej ska vara att kränga begravningsförsäkringar på folk så att dom vet att deras kroppar kommer bli ordentligt omhändertagna i livet efter detta. Tanken är att jag ska tjäna pengar på tillval. Hittils kan man välja att jag utför följande när man dör:

Bli begravd i en kista (möjligen också att man kan få välja mellan några olika kistor).
Bli begravd i en korrekt märkt grav.
Jag skriver ett brev till släkt och vänner där jag förklarar vad som hänt (kostnad per brev jag ska skicka).
Lyxalternativet som är att bli skickad till grannstaden och bli begravd med en riktig präst i en kyrka.

Kan ni komma på fler alternativ? Som en sidogrej så skulle jag även uppskatta tips på hur man spelar en begravningsentrepenör.

Übereil

Riktar´n

Veteran
Kanske:
Blommor på graven
Några "sörjande" på begravningen... som ett tillval

Lukas

Mannen i Gult
Übereil said:
Som en sidogrej så skulle jag även uppskatta tips på hur man spelar en begravningsentrepenör.
Tänk hjärtlös advokat som stirrar med tomma ögon.
var girig men inte ivrig.
var iskall men inte otrevlig.

och för rolig Twist låt han älska blommor men försöker dölja det för allmänheten.

tull

Hero
Lukas said:
Übereil said:
Som en sidogrej så skulle jag även uppskatta tips på hur man spelar en begravningsentrepenör.
Tänk hjärtlös advokat som stirrar med tomma ögon.
var girig men inte ivrig.
var iskall men inte otrevlig.

och för rolig Twist låt han älska blommor men försöker dölja det för allmänheten.

Tycker det är helt fel karaktärsdrag. Det där låter som en riktigt misslyckad begravningsentreprenör. Du säljer trygghet och garantier om en värdig resa in i himmelriket. Som försäljare handlar allt om trovärdighet, ditt klientel måste lita på att du är en god kristen. Ett tips är att du genom youtube och google försöker få ett trovärdigt intryck över hur metodister och baptister tänker och uppför sig. Försök inte göra en frikyrkoparodi, med erfarenhet från lajv kan jag säga att parodier sällan håller i längden och blir tröttsamt att agera ut och uppleva.

Det här är några ledord som borde hjälpa dig:

1. Omtänksam, glad godhjärtad. Du är ditt yrke för DERAS skull. Tillvalen finns inte för att du ska tjäna pengar - även om det förhåller sig så egentligen - tillvalen finns för att klientelet skall ha garantier om att de får sina drömalternativ tillgodosedda. Tänk dig bröllopskordinator fast för begravningar. Har dina kunder inte råd med tillvalet? Trösta dem och försök finna en kompromiss. Vem vill att en girig och iskall entreprenör skall ansvara för ens begravning? Skulle du lita på en sån typ?

2. En god medborgare. Ryktet är allt. Du är en aktiv och troende kristen. Följer lagen och är en moralisk förebild. I politiska spörsmål försöker du inta en mittenposition eller hålla med den part som har en tydlig majoritet.

3. Sälj inte försäkringar till alla och var inte påstridig. Att sälja begravningsförsäkringar är inte som att sälja en mobiltelefon på stan. Låt övertalningsprocessen ta god tid. Sälj till: Folk med trygg ekonomi, människor i fasta relation, familjer, kristna, vita. Sälj inte till (det är meningslöst och ger klen vinst för mödan): Folk som reser mycket. Kringstrykande pack är bara jobbig att ta hand om. Indianer (eftersom det skulle bryta mot punkt 2 - god medborgare). Unga människor utan familj eftersom de är svår att övertala. En smart strategi är att först förankra beslutet med någons fru och när hon är emotionellt förankrad i förslaget tar ni gemensamt upp det med hennes make.

w176

Förlorad dotter
*Gravsup.
*Garanti att prästen är nykter.
*Att bli begrav i en ny och ren skjorta och byxor.
*Bli begrav med ett krucifix så att man inte går igen.
*Ett band som spelar på gravningen.

solvebring

Superhero
Alltså, vad du kan erbjuda är ju egentligen en fet variation av hela paketet här - alltifrån klädsel till blomsterarrangemang. Hur man vill vara klädd, om man vill ha en trälåda eller en kista; och vilken kista. Vill man ha en riktig kista - tja då finns det X olika förslag beroende på trädslag och beslag. Sedan kan man gå in på detaljerna, som hur kistan ska vara klädd inuti. Och vill man ha en ceremoni - med eller utan vaka och i så fall; med stängd eller öppen kista? ... Blomsterarrangemang, kors eller sten osv.

Och tja, hur du bör spela...
Ska du spela en stereotyp snubbe a la Lucky Luke så lyssna på Lukas. Vill du ha en mer realistisk, respektingivande och affärsmässig approach så lyssna på Persson. Med egna ord skulle jag säga att du bör vara jordnära och världsvan vad just gäller döden och allt som kommer med den. Kanske kan man säga att du är lite avtrubbad, men det handlar egentligen om en vid vana och förståelse. Fast likväl har du en vana och förståelse för kunden i fråga, den avlidne liksom dennes närstående. Med andra ord är du en godhjärtad, lugn och professionell typ som önskar att skänka människor en god trygghet i det sista - samtidigt som du så klart vill tjäna pengar på det hela.

Sedan så tycker jag att du ska kolla in Fonus hemsida. Försök att känna av stämningen, öppenheten och respekten som finns i deras information och approach. Det är nog något att ta lärdom av. Samtidigt så är det här ett lajv och dessutom western - men man behöver ju inte göra en grå kliché av det för det. Tvärtom. Jag tror på att vara seriös och försöka ha en professionell men god personlighet i det som du ska gestalta. Samtidigt får man ta med westernmiljön, den höga dödligheten och möjligen det faktum att man inte är så främmande för att döden kan dyka upp helt utan förvarning. Ditt jobb innefattar allt - mamman som dog i barnsäng, det lilla barnet som dog i lungsot, pappan som dog i gruvolyckan, revolvermannen som stöp i en duell, gamlingen som tynar bort - tillfreds med sin livshistoria...

Kort sagt: Hade jag varit dig hade jag först försökt anamma westernstämingen i sig. Smaka på den. Sedan hade jag försökt att anamma vidden och tyngden i det här yrket och vad jag kan tolka av att det kan ha varit för sin samtid och miljö. Läs om begravningsbyråar liksom om livsstandarden i western. Gör det bästa av det utifrån din tolkning. Sedan hade jag kollat på Tombstone, för även om jag älskar Spaghetti-Western framför vit-och-fräch-amerikansk-Western, så är detta bland de bästa westernfilmerna ever, som dessutom har mycket att ge ur ett vardagsperspektiv.

Lycka till!
Och, ehm ja, kanske finns det något här?
Eller här...

solvebring

Superhero
Häftigt lajv förresten! =) Tror jag aldrig hört folk snacka western-lajv förut. Så, vart ska ni spela det och vad är hela konceptet i sig, så att säga?

Übereil

Swashbuckler
solvebring said:
Häftigt lajv förresten! =) Tror jag aldrig hört folk snacka western-lajv förut. Så, vart ska ni spela det och vad är hela konceptet i sig, så att säga?
Det är schysst att svara när folk frågar, har jag hört.

IAF, vet inte så mycket om lajvet i sig. Vet att det heter Död Mans Hand och att byn ligger i Småland (var där på Domen Över Hjorvald sista veckan i Maj). Hemsidan (med info) hittar du här.

Übereil